هدف‌گذاری شغلی و مشارکت در رویدادهای اجتماعی

بسیاری از ما پس از رویدادهای سال 2020 احساس می­‌کنیم باید با بی‌­عدالتی­‌های سیستماتیک مبارزه کنیم، اما وقتی ساعات زیادی از زمان خود را در محل کارمان سپری می­‌کنیم، تاثیرگذاری واقعی، بسیار سخت خواهد بود. «هدف­‌گذاری شغلی» یکی از راه‌­هایی است که به وسیله آن چگونگی کار کردن خود را تنظیم می‌­کنیم تا بتوانیم در طول هفته کاری، به شکل معناداری در رویدادهای اجتماعی مشارکت کنیم. تحقیقات زیادی نشان می­‌دهد هدف‌­گذاری شغلی، مزایای شغلی و رفاهی بسیاری دارد، و کارمندان شرکت­‌های بزرگ و کوچک به وسیله آن راه‌­هایی می‌­یابند تا عدالت اجتماعی را ارتقا دهند و در حین کار کردن نیز به جامعه خود کمک کنند و مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند.

به گزارش Harvard Business Review، بسیاری از ما احساس می‌­کنیم لازم است مطالبه‌­­گری بیشتری درباره برقراری عدالت اجتماعی داشته باشیم و در جنبش­‌های اجتماعی شرکت کنیم، با این حال مجبوریم بیشتر ساعات بیداریمان را به انجام امور شغلی­‌مان اختصاص دهیم. اما اگر بتوانیم راه­‌هایی بیابیم تا کنشگری را در تعاملات روزمره شغلی خود وارد کنیم چطور؟ در چنین تاکتیکی که آن را «هدف‌­گذاری شغلی» می­‌نامیم، کارمان را به گونه‌­ای تنظیم می‌­کنیم که هدفی اجتماعی یا مشارکتی معنادار در جنبشی اجتماعی را نیز در طول هفته انجام دهیم.

مزایای بسیار هدف‌گذاری شغلی

پیگیری یک هدف اجتماعی، از نظر بیشتر ما حرکتی جسورانه و باشکوه است. اما شاید اگر به ما بگویند انجام کارهایی با مقصد اجتماعی، موجب تحلیل موفقیت شغلی نمی­‌شود، تعجب کنیم – در واقع موجب ترفیع موفقیت شغلی نیز می‌شود. تحقیقات نشان می­‌دهد افرادی که هدف‌گذاری شغلی دارند، احتمالا بیش از همکارانی که چنین هدفی ندارند، رضایت شغلی و سطح عملکرد بهتر را تجربه می‌­کنند و حتی ممکن است شادتر و سالم‌­تر نیز باشند.

هدف‌گذاری شغلی، رضایت شغلی را تقویت می‌­کند. برخی تحقیقات نشان داده کارمندانی که در کار خود، هدفی اجتماعی را نیز تجربه می‌­کنند، به طور میانگین نسبت به افرادی که چنین تجربه‌­ای را در شغل خود ندارند، 13درصد رضایت شغلی بالاتری دارند. سایر تحقیقات نیز نتایج مشابهی به دست آوردند. یک موسسه تحقیقاتی در دانمارک دریافت کمبود هدف در محل کار، بزرگترین دلیل عدم رضایت شغلی میان دانمارکی‌­هاست. یک مطالعه دیگر در اروپا نیز نشان داد هدف‌گذاری شغلی موجب تقویت رضایت شغلی ظرف دو ماه پس از بکارگیری این روش شد. درحقیقت مطالعات بسیاری، هدف‌گذاری اجتماعی را با رضایت شغلی مرتبط دانسته‌­اند و بسیاری از محققانی که مقالات و شواهد مختلف در این زمینه را مرور کرده‌­اند، معتقدند وجود چنین رابطه­‌ای، بدیهی و مسلم است.

هدف‌گذاری شغلی، عملکرد را تقویت می­‌کند. یک پژوهش تجربی، کارکنانی که تصاویر آنلاین را برای یافتن الگوهای خاص، اسکن می­‌کردند را بررسی کرد. در این پژوهش از یکی از گروه‌­های فرعی که به شکل تصادفی انتخاب شده بودند خواسته شد سلول‌­های سرطانی را برای کمک به پژوهشگران پزشکی، برچسب­‌گذاری کنند. اما به گروه دیگر این پژوهش، توضیحی درباره روند کار داده نشد. کارکنانی که می‌­دانستند در حال کمک به سلامت سایر افراد هستند، نسبت به افرادی که هدفی اجتماعی برای کارشان تشریح نشده بود، تعداد تصاویر بیشتری پردازش کردند –سطح کیفی کارشان یکسان بود. پژوهشی دیگر نیز نشان داد کارکنانی که می­‌دانستند در حال انجام هدفی اجتماعی نیز هستند، 24درصد سریع­‌تر از سایر افراد کار کردند و 43درصد کمتر از سایر افرادی که هدفی اجتماعی را دنبال نمی‌­کردند، استراحت می­‌کردند و در عین حال، کیفیت کار خود را نیز حفظ می‌­کردند.

به نظر می‌­رسد تاثیر مثبتی که هدف‌گذاری شغلی در کار افراد به وجود می‌­آورد، موجب موفقیت شغلی بیشتر آنها می‌­شود. پژوهش‌­ها نشان داد هدف‌گذاری شغلی، احتمال دریافت پاداش را 10درصد و احتمال ترفیع شغلی را نیز 40درصد افزایش خواهد داد.

هدف‌گذاری شغلی موجب آرامش بیشتر می­‌شود. تصویربرداری مغزی نشان داد کارهایی که با هدف اجتماعی انجام می‌­شود، واکنش استرسی در سطح سلولی را کاهش می‌­دهد. یک پژوهش دیگر نیز دریافت دنبال کردن یک هدف اجتماعی، تاثیر منفی موقعیت­‌های استرس­‌زا را کاهش می‌­دهد.

هدف‌گذاری شغلی، سلامتی‌­مان را افزایش می‌­دهد. محققان در روش تصادفی، 73 فرد مسن که فشار خون بالا داشتند را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه 120 دلار پول دادند و به آنها یاد دادند به مدت سه هفته، هر هفته 40 دلار را خرج خودشان کنند. به اعضای گروه دیگر نیز 120 دلار پول دادند و از آنها خواستند هر هفته، 40 دلار را خرج دیگران کنند. پس از تکمیل زمان آزمایش، تغییری در فشار خون افرادی که پول را خرج خودشان کرده بودند، به وجود نیامد اما افرادی که پول را برای هدفی اجتماعی خرج دیگران کرده بودند، فشار خون‌شان به اندازه زمانی که دارو مصرف می­‌کردند یا ورزش می­‌کردند، کاهش یافت. در پژوهشی دیگر نیز محققان به طور تصادفی گروهی از نوجوانان را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه داوطلب انجام کارهای خیریه شدند و گروه دیگر داوطلب نشدند. چهار ماه بعد، افرادی که داوطلب شده بودند، سطح کلسترول پایین‌­تری نسبت به افرادی که داوطلب نشده بودند را نشان دادند. در عین حال، هدف‌گذاری اجتماعی ما را شادتر می‌­کند.

کارکنان چطور هدف‌گذاری شغلی را انجام می‌­دهند

کارکنان مختلف در هر سطحی از سازمان می‌­توانند تعاملات با مشتری و همکاران را تبدیل به تعاملات انسانی‌­تری کنند، جلسات را معنادارتر کنند، عملیات­‌ها را فراگیرتر کنند و کارهای خیریه بیشتری را سازماندهی کنند.

همچنین کارکنان می‌­توانند روزهای کاری را به شکلی تنظیم کنند که سایر جنبش‌­های اجتماعی را نیز حمایت کنند – از جمله واکنش به شرایط کووید-19، تقویت شرکت­‌های غیرانتفاعی محلی و… مثلا این کارکنان، این روش‌­ها را به کار می‌­گیرند:

-مثلا یک نگهبان پس از اینکه متوجه شد تسهیلات انبارداری شخصی که در آن کار می‌­کرد تا پایان ماه مارس به دلیل همه­‌گیری ویروس کرونا بسته خواهد شد، روزهای آخر کار خود را صرف تماس با مشتریان مسن خود کرد تا پیشنهاد کند هر وسیله‌­ای که از انبار خود نیاز دارند را به صورت مجانی تحویل بگیرند. او در مسیر بازگشت به خانه، تجهیزات ورزشی، پتو، کتاب و سایر اقلام را به مشتریان تحویل می‌­داد تا به آنها کمک کند با حال بهتری از قرنطینه خارج شوند.

– یکی از اساتید یک شرکت حسابداری، به جای تکلیف موردپژوهی کتبی در دوره استخدام کارکنان جدید، مشاوره مجانی برای یک شرکت غیرانتفاعی محلی را به کار برد. اکنون در هر آموزش خود، سازمان­‌های غیرانتفاعی را تقویت می‌­کند.

با توجه به نکات این گزارش با هدف‌گذاری شغلی در کنار مسئولیت اجتماعی، می­‌توانیم در پایان هفته کاری خود احساس خوبی داشته باشیم زیرا نه تنها به سازمان کمک کرده‌­ایم، بلکه تاثیر اجتماعی مثبتی نیز داشته‌­ایم.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن