دلیل اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

هر چه زمان می­‌گذرد، نیکوکاری و داشتن مسئولیت اجتماعی برای شرکت­‌ها فقط یک اقدام پسندیده محسوب نمی­‌شود، بلکه یک «باید» است. به نظر می­‌رسد امروزه مشتریان می­‌خواهند یک ارتباط واقعی و احساسی با برندها داشته باشند، آنها فقط نام یک برند نمی‌­خواهند بلکه خواهان صمیمیت با آن برند هستند.

به گزارش فوربس، هر شرکتی باید راه و روش مختص خود را برای «پیشبرد» این موضوع متناسب با اهداف و ارزش­‌های خود داشته باشد. اغلب مواقع مدیران برای کسب موفقیت­‌های سریع همچون درآمدزایی، سودآوری و افزایش ارزش سهام، مسئولیت اجتماعی شرکتی را در درجه اهمیت کمتری قرار می­‌دهند. این معیارها برای هر شرکتی مهم و نیروی حیاتی هستند، اما آیا نباید چیزی بیشتر از این برای شرکت‌­ها وجود داشته باشد؟

چه معیارهایی به یک شرکت کمک می‌­کنند که تغییرات طولانی‌مدت و معناداری را ایجاد کند و تاثیر مثبت بر کارمندان و جوامعی که به آنها خدمت می‌­کنند، داشته باشند؟ اگر درست به این موضوع نگاه شود، تاثیری که یک برنامه مسئولیت اجتماعی شرکتی بر درآمدهای یک شرکت دارد ممکن است مدیران شرکت را متعجب کند.

برای اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت به نحو احسن انجام شود، نیاز است که در بطن هر کاری که در یک سازمان انجام می‌­شود، حضور داشت. از انتخاب جایی که مصرف‌­کنندگان خرید کالاها را انجام می‌­دهند، تا جایی که کارمندان کار می­‌کنند و تا محلی که سهام­داران و سرمایه­‌گذاران پول خود را قرار می­‌دهند، یک استراتژی برای مسئولیت اجتماعی شرکت می­‌تواند به شدت روی تک تک مخاطبان تاثیر بگذارد تا تعیین کند که چه تناسبی با نیازهای آنها دارد.

اما چطور می‌­توان اطمینان حاصل کرد که هر شرکتی در خصوص تاثیر اجتماعی خود درست عمل می­‌کند؟ و شرکت­‌هایی که هنوز مسئولیت‌­های اجتماعی را در لیست اولویت­‌های خود جای نداده‌­اند، از کجا شروع می­‌کنند؟

صحت: یک عامل پیش‌­برنده

هنگام تدوین یک استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت، صحت و درستی آن بسیار مهم است. شرکت­‌ها به عنوان یک برند و تلفیق آن با مسائل اجتماعی از طریق تغییراتی که در اطراف خود ایجاد می‌­کنند، می­‌توانند اثرگذار باشند. برای اثرگذاری، اقدامات در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت باید در راستای ماموریت و ارزش‌­های برند شما تدوین و به کار گرفته شود.

تمرکز خود را به صورت دقیق، هدفمند و صحیح ادامه دهید. در مورد اینکه به چه دلیل این اقدامات تدوین شدند و چرایی اینکه بعضی از حوزه‌­ها منابع آنچنانی دریافت نمی‌­کنند، گفتگو کنید. انتخاب تنها چند موضوع برای تمرکز شما را قادر می‌­سازد تا تاثیری ماندگار بگذارید. بدون این رویکرد، یک شرکت ممکن است شاهد تاثیر منفی بر برند، پایگاه مشتریان و کارکنان خود باشد و هدف آن که ایجاد صمیمیت میان برند خود و مشتریان است از بین برود.

توانمندسازی کارمندان

در سطح کارمندان، هر کسی روش خود را برای کمک کردن به دیگران دارد، و ارائه این فرصت‌­ها به کارمندان بستگی به نقش رهبری دارد. هر فرد می‌­تواند در حد توان خود اهدا پول، اختصاص زمان یا با استفاده از مهارت­‌هایش برای کمک کردن به جوامع، در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.

کلید بسیج کارمندان برای یافتن شور و اشتیاق در کمک به دیگران این است که منابع برای اثرگذاری اجتماعی در اختیار آنها قرار بگیرد. گرچه احتمال دارد این چارچوب و استراتژی از بالا تنظیم و تبیین ­شود، اما اجرای آن از طریق تک تک کارمندان و با حمایت گسترده‌­تر شرکت انجام می­‌پذیرد و این موضوع نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است. کارمندان باید احساس قدرت کنند تا وقت خود را صرف فعالیت‌­هایی در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت کنند. نیاز است که ان­ها بدانند این یک عامل مشوق و پذیرفته شده در کار و ادامه کسب و کار است.

پنج تعهد

مدیر بازاریابی شرکت «میکرو فوکوس»، بر اساس کاری که در حال حاضر در این شرکت انجام می­‌شود، معتقد است پنج تعهد وجود دارد که سازمان‌­ها برای ایجاد تغییرات و اثرگذاری مثبت در جوامعی که در آنها فعالیت می‌­کنند، ­باید آنها را رعایت کنند. این تعهدات عبارتند از:

1- تعهد در قبال کارمندان

تعهد در برابر کارمندان به معنای آن است که با کارمندان محترمانه رفتار کنید، مکان مناسبی برای کار برای آنها در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان از فرصت یادگیری برخوردار هستند و قدرت و توانایی پشتیبانی از عناصر مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت را دارند. بدون تعهد افراد، استراتژی‌­های مسئولیت اجتماعی شرکت اثرگذاری محدودی خواهند داشت. این موضوع با مقدار پول و زمانی که در رابطه صرف می­‌شود و میزان احساسات عاطفی، نگرش و تفکر ارتباط مستقیمی افراد دارد.

2- تعهد در قبال بازار

به مشتریان، شرکا و تامین‌­کنندگان خود نشان دهید که شرکت شما مایل است بخشی از راه حل باشد. با انتخاب‌­های صحیح در مورد اینکه شریک شما که باشد به روشی معنادار و هدفمند از شریک خود بپرسید، «آیا می‌­توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم؟»

3- تعهد در قبال اخلاقیات و ارزش­‌ها

کسب و کار خود را به روش صحیح  و با اعتماد و رعایت اخلاقیات به پیش ببرید. چنین تعهدی بسیار حیاتی است. بدون رعایت اخلاقیات و درستی، هرگونه تعهدی به عنوان وعده­‌های دروغین تلقی خواهد شد.

4- تعهد در قبال محیط زیست و پایداری آن

در حالی که این روزها مسئولیت اجتماعی شرکت اغلب مترادف با اقدامات مبتنی بر افراد است، تعهد شما در قبال محیط زیست و پایداری آن همچنان یک عنصر اصلی است. اغلب این تغییراتی که کوچک به نظر می‌­رسند، می‌­توانند در مجموع بیشترین تاثیر را داشته باشند.

5- تعهد در قبال تاثیرات اجتماعی و جامعه

نشان دهید جامعه‌­ای که شرکت شما در آن خدمت می‌­کند بزرگتر از خود شرکت است. در نشان دادن تمایل برای کمک به تجهیز جوامع اطراف خود با مهارت‌­های مورد نیاز و ایجاد شکوفایی در جامعه، شرکت شما نیز رشد خواهد کرد. در عین حال موجب دسترسی بیشتر شرکت شما به مهارت­‌ها و دانش مورد نیاز و مناسب‌­تر برای بازار و صمیمیت بیشتر آن با ذینفعان خود خواهد شد.

اگر هر کسب و کاری واقعا پنج تعهد فوق را بپذیرد، می­‌توانیم شاهد تغییرات چشم­گیری در افراد، صنایع و سراسر جهان باشیم. آب در 99 درجه گرم است و در 100 درجه به جوش می­‌آید. این یک درجه اضافه­‌تر دمای آب هنگام جوشیدن باعث تبدیل مایع به بخار می‌­شود و آن بخار در لوکوموتیو­های بخار عامل حرکت می­‌شود. این یک درجه تفاوت بسیار چشم­گیری ایجاد می‌­کند. اگر ما متعهد شویم که مسئولیت اجتماعی شرکت را از اینکه داشتن آن خوب است به یک «باید» تبدیل کنیم به مانند همان یک درجه اضافی است که می­‌تواند تفاوت مهمی ایجاد کند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن