شفافیت، عنصر کلیدی پاسخگویی در سازمانهای غیرانتفاعی

هدف این ویژه نامه ارائهٔ چهارچوبی است تا با استفاده از آن، شفافیت در بخش غیرانتفاعی درک شود و سپس، جریان‌های اصلی پژوهشی درمورد افشای اطلاعات و پاسخ‌گویی به‌دقت بررسی شوند، و این امر با مرور نظام‌مند پیشینهٔ پژوهشی در خصوص ابعاد و پیشینهٔ شفافیت اطلاعاتی صورت می‌گیرد که سازمان‌های غیرانتفاعی افشا می‌سازند.

شفافیت در سازمان غیرانتفاعی

هدف این ویژه نامه ارائهٔ چهارچوبی است تا با استفاده از آن، شفافیت در بخش غیرانتفاعی درک شود و سپس، جریان‌های اصلی پژوهشی درمورد افشای اطلاعات و پاسخ‌گویی به‌دقت بررسی شوند، و این امر با مرور نظام‌مند پیشینهٔ پژوهشی در خصوص ابعاد و پیشینهٔ شفافیت اطلاعاتی صورت می‌گیرد که سازمان‌های غیرانتفاعی افشا می‌سازند. از دیدگاه بین‌المللی به پرسش‌های اساسی این مقاله می‌پردازیم. به‌ویژه، سه پرسش پژوهشی را به‌دقت بررسی می‌کنیم:

  • چرا سازمان‌های غیرانتفاعی باید اطلاعات شفاف را برای ذی‌نفعان افشا کنند؟
  • چرا همهٔ سازمان‌های غیرانتفاعی اطلاعات شفاف افشا نمی‌کنند؟
  • سازمان‌های غیرانتفاعی از چه ابزاری برای افشای اطلاعات شفاف بهره می‌گیرند؟

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن
این صفحه را به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه برای ”شفافیت، عنصر کلیدی پاسخگویی در سازمانهای غیرانتفاعی

  1. افسانه نساجان

    داشتن اطلاعات شفاف باعث جلب اعتماد ذی نفعان شده وبه جذب سرمایه های انسانی ومالی بیشتری کمک خواهدکرد.
    عدم ارائه اطلاعات میتواند ازنداشتن ثبات کاری ومالی باشد.
    ابزارمورد استفاده : سایت-اینستاگرام-کتابچه سالانه گزارش عملکرد

  2. اعظم گلستان

    به نظر من شفاف‌سازی باعث اعتماد و همراهی و یکی شدن و بالطبع برای رسیدن به توسعه پایدار بسیار موثر خواهد بود
    مستندسازی روند فعالیت‌ها (گزارش‌ها ، عکس و فیلم و مدارک مستدل ) دعوت به حضور مستمر وقت و بی‌وقت ، ابزاری است برای شفاف‌سازی

    1. سوسن اکبرزاد

      شقاف سازی باعث اعتماد بیشتر اعضای گروه خواهد شد، همچنین هر چه فعالیت‌ها ی سازمان به صورت شفاف در اختیار اعضاء قرار بگیرد اعتماد متقابل و ارتباط بین آنها عمیق تر و مستمر خواهد شد، و این کار باعث اتحاد و همبستگی بین اعضاء هم می‌شود که قوی‌تر عمل کنند

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.