گام جدید افرا در تعامل با موسسات نیکوکاری

افرا در راستای ماموریت اصلی خود که توسعه ظرفیت و توجه به زیرساخت موسسات نیکوکاری است، گام جدیدی برای ارتباط پایدار با موسسات نیکوکاری برداشت. برگزاری نشست‌های مشترک افرا با نمایندگان موسسات نیکوکاری و شبکه‌های تخصصی تصمیم جدیدی است که به منظور بهره‌گیری از مشورت و همفکری موسسات در راستای پاسخ به نیازهای آنها تدارک دیده شده است.
در اولین نشست مشورتی افرا و نمایندگان موسسات نیکوکاری و شبکه‌های تخصصی که 19مهر ماه برگزار شد، مدیران عامل چهار موسسه و دو شبکه تخصصی نیکوکاری حضور داشتند و نقطه نظرات، دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را با هیات‌مدیره و تیم افرا به اشتراک گذاشتند.
در ابتدای این نشست، آراسب احمدیان، عضو هیات مدیره افرا، فلسفه شکل‌گیری افرا را توسعه اقتصاد نیکوکاری در ایران دانست و گفت: مسیری که افرا باز کرده، مسیر تعریف یک استاندارد است که در انطباق با استاندارد موسسات نیکوکاری بتواند زیرساخت‌های سازمانی را توسعه و بهبود دهد. احمدیان با اشاره به فرآیند ارزیابی موسسات نیکوکاری، اظهار کرد: افرا با حدود یکسال کار روی تجارب جهانی در کنار دانش متخصصین ایرانی، توانست با نسخه اول استاندارد خود 6موسسه را در حوزه‌های مختلف و اندازه‌های متعدد در اولین سال فعالیت، مورد ارزیابی و ممیزی قرار دهد. وی همچنین با اعلام این خبر که استاندارد افرا به ویرایش سوم رسیده، توضیح داد: این فرآیند در یک بازه زمانی تقریبا هفت- هشت ماهه از دی ماه 98 تا مرداد 99 صورت گرفت تا بتواند خودارزیابی موسسات نیکوکاری را پشتیبانی کند.
در ادامه این نشست، نسیم طواف‌زاده، مدیرعامل موسسه سبزکاران، به چالش‌های حوزه استاندارد پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های پیش‌روی ما در سازمان‌های مردم‌نهاد که در حوزه‌های نیکوکاری در حال فعالیت هستیم این است که اکثریت استانداردها یا سیستم‌های مدیریتی بر اساس خیریه‌ها تعریف شده است و این داستان در جاهایی ما را به چالش می‌کشد.
لیلی رضایی، مدیرعامل موسسه خیریه بهنام دهش‌پور در این نشست به موضوع ارزیابی اشاره کرد. به گفته وی، ‌با توجه به اینکه مساله ارزیابی موسسات نیکوکاری در ایران و توسط یک موسسه ایرانی در حال انجام است، یکی از چالش‌های پیش‌روی افرا می‌تواند جلب اعتماد موسسات باشد که به نظر من موضوع مهمی است.

محمود نظاری، رئیس هیات مدیره افرا نیز با اشاره به روند ارزیابی موسسات، گفت: شکل‌گیری استاندارد افرا و ممیزی 6موسسه نیکوکاری بزرگ و معتبر و در صف قرار گرفتن موسسات داوطلب ممیزی قبل از کرونا، مسیر اعتمادسازی را برای افرا شکل داد.
سهیل معینی، مدیرعامل شبکه نابینایان و کم‌بینایان چاووش، به دو شکل ارزیابی موسسات نیکوکاری اشاره و اظهار کرد: ما به دو شکل می‌توانیم به ارزیابی و کمک به موسسات بپردازیم. یکی ارزیابی تکنیکال درونی است که از خود NGOها می‌پرسیم که با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟ اما بحثی که می‌تواند به ارزیابی موسسات کمک کند، ارزیابی بیرونی است. یعنی خیلی وقت‌ها موسسات نمی‌دانند که چالش‌های عمده آنها کجا هست. به عبارتی نمی‌دانند از کجا آسیب‌پذیرند.
پیمان مغازه، مدیر موسسه رحمان نیز در این نشست، با اشاره به مسیر جدید افرا برای خودارزیابی موسسات نیکوکاری، بر آموزش و مشاوره نیز در فرآیند خودارزیابی، تاکید کرد.
فیروزه صابر، مشاور افرا در ادامه نشست با اشاره به اختلاف دیدگاهی که از حیث مفهوم نیکوکاری وجود دارد، گفت: جدای از اختلاف و تنوع ماموریتی موسسات به‌ویژه در نوع مدیریت و تامین منابع، چون با ذهنیت خودمان استانداردها و بحث‌های مرتبط با آن را می‌بینیم، این مسائل و اختلافات به‌وجود می‌آید. بنابراین اهمیت نگاه بیرونی اینجا بیشتر آشکار می‌شود. اینکه این موضوع چقدر در ماهیت افرا می‌گنجد را باید دید و اگر هم فاصله دارد، باید در تبیین و تعریف موضوع بیشتر کار کرد تا موضوع روشن‌تر شود.
ناصر نوربخش، مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی سپهر نیز بحث خودارزیابی را موضوع مهمی دانست که می‌تواند به موسسات در گام اول بسیار کمک کند تا از بیرون ارزیابی شوند. به گفته وی، ابزارهایی که افرا در کنار این خودارزیابی در نظر می گیرد (مثل مشاوره و آموزش) بسیار خوب است. در مورد بحث آموزش و مشاوره نیز در این سال‌ها موسسات بسیاری در این حوزه به فعالیت پرداختند، اما اجرای آموزش دچار مشکل است و من فکر می‌کنم بحث مشاوره می‌تواند تسهیلگر آموزش باشد.
در ادامه این نشست رضا درمان، مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با اشاره به چالش‌های ارزیابی موسسات نیکوکاری، گفت: یکی از موانع پیش‌روی استاندارد و ارزیابی برای موسسات نیکوکاری، موانع فرهنگی و مسائلی مثل دودفتری بودن و شفاف نبودن در ساختارهای سنتی NGOها است. به اعتقاد من، ارزیابی نشان‌دهنده نقاط ضعف و قوت سازمان است، اما این ریسک وجود دارد که شاید موسسات وقتی با نقاط ضعفی روبه‌رو شوند که برای آن راه حلی ندارند، از انجام آن امتناع کنند و با مقاومت هیات مدیره روبه‌رو شویم.
الهه غریبی، مدیرعامل افرا در ادامه این نشست راهکار خودارزیابی افرا را در پاسخ به نیاز شناخت نقاط قابل بهبود و توسعه آن دانست و افزود: به همین دلیل است که افرا بر دیجیتالی کردن این خدمت به‌منظور سهولت بیشتر موسسات کار می‌کند. در بحث نشان افرا برای موسسات نیز سعی‌مان این است که ذینفعان دیگر و نیکوکاران را در نظر بگیریم و به آنها دید بهتری نسبت به موسسه دهیم تا براساس یک سری اصول ارزیابی شده نسبت به انتخاب موسسات اقدام کنند. در پایان، تیم افرا ضمن تشکر از نقطه نظرات مهمانان، ارتباط و استمرار جلسات را مهم ارزیابی و اعلام کردند که افرا موضوعات مطرح شده را با تمرکز بیشتری بررسی کرده و نتایج آن را به اشتراک خواهد گذاشت.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن