نقش حاکمیت سازمانی در اداره مطلوب موسسات نیکوکاری

موسسه افرا در دو روز وبینار آموزشی حاکمیت سازمانی و نقش آن در اداره مطلوب موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد را برگزار کرد. این دوره که برای مدیران عامل، اعضای هیات امنا و هیئت مدیره موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد در نظر گرفته شده بود، در روزهای دوشنبه و چهارشنبه 20 و 22 تیرماه به مدت 8 ساعت برگزار شد. ندا شمس، مدرس دوره به معرفی بعد حاکمیت سازمانی استاندارد افرا و اجزا آن در اداره مطلوب موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخت. «الزامات قانونی سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات نیکوکاری»، «آشنایی با جایگاه ارکان حاکمیتی (هیئت امنا/مجمع عمومی، هیئت مدیره و مدیرعامل) در اداره مطلوب موسسات نیکوکاری»، «انتخاب و ارزیابی ارکان حاکمیتی در اداره مطلوب موسسات نیکوکاری»، «آشنایی با نقش و جایگاه مدیرعامل در یک موسسه نیکوکاری و سازمان مردم‌نهاد»، «آشنایی با منشور اخلاقی و مدیریت تضاد منافع در موسسات نیکوکاری»، «رویکرد استراتژیک، چشم‌انداز و ماموریت سازمانی در یک موسسات نیکوکاری و همکاری استراتژیک با ذی‌ربطان در موسسات نیکوکاری» از جمله اهداف این دوره آموزشی بود. نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد در این دوره از استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خوزستان، البرز، فارس، خراسان جنوبی و همدان حضور داشتند.

به نظر شما معیارهای حاکمیت سازمانی خوب و موثر چیست؟ چگونه می‌توان ارزیابی کرد که یک سازمان حاکمیت موثر دارد؟ نظام حاکمیت سازمانی اثربخش، عامل کلیدی در تحقق ماموریت سازمان، شفافیت و پاسخگویی به ذی‌ربطان است. رویکرد و عملکرد ارکان حاکمیت هر سازمان در نهایت باید به کلیه لایه‌های سازمان و بدنه موسسات نیکوکاری تسری پیدا کند. در این راستا، استاندارد افرا در بعد حاکمیت سازمانی از سه منظر «وجهه قانونی وجود ارکان»، «ایفای نقش ارکان حاکمیتی سازمانی» و «تعامل و پاسخگویی به جامعه»، موسسات نیکوکاری را مورد توجه قرار می‌دهد. در این آموزش جایگاه و عملکرد ارکان شامل هیئت موسس، هیئت امنا، مجمع عمومی، هیئت مدیره و مدیرعامل از دو منظر شایستگی و سازوکارهای مورد نیاز، مورد بررسی قرار می‌گیرد. حکمرانی سازمانی خوب و موثر، سازمان مردم‌نهاد یا موسسه نیکوکاری را با شناسایی و حفاظت از یک ماموریت، بیان یک استراتژی برای دستیابی به اهداف سازمانی و ارزیابی پیشرفت در دستیابی به آن اهداف، هدایت می‌کند. حکمرانی سازمان خوب و موثر، بر امور مالی سازمان نظارت می‌کند، اطمینان حاصل می‌کند که سازمان بودجه‌ای را تدوین و از آن پیروی می‌کند و سوابق مالی کافی را نگه می‌دارد، هر گونه سرمایه‌گذاری را با دقت مدیریت، و برای متنوع‌سازی شیوه‌های تامین منابع مالی تلاش می‌کند.

در عین حال، از طریق کمک به جذب منابع مالی و بودجه برای سازمان (از طریق کمک‌های مردمی یا منابع دیگر) از تداوم و پایداری طولانی‌مدت سازمان غیردولتی پشتیبانی می‌کند. حکمرانی سازمانی خوب، تداوم و ثبات سازمانی را ارتقا می‌دهد، و اگر مدیر اجرایی یا سایر کارکنان و داوطلبان اصلی سازمان را ترک کنند، به عنوان حافظه موسسه عمل می‌کند، در نتیجه احتمال ادامه برنامه‌ها و یادگیری سازمانی و حفظ سرمایه‌های حامیان افزایش می‌یابد. حکمرانی سازمانی خوب همچنین به عنوان حلقه ارتباطی نمایندگی سازمان غیردولتی یا موسسه نیکوکاری در برابر مخاطبان مختلف، از جمله مقامات دولتی، حامیان و مردم، و گرفتن بازخورد از آنان را بر عهده می‌گیرد.

اگر علاقمند به شرکت در وبینارهای آموزشی هستید و در عین حال می‌خواهید از رویدادهای موسسه افرا مطلع ‌شوید، صفحه اینستاگرامی ما را به آدرس www.instagram.com/afraway دنبال کنید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن