نیکوکار کیست؟

نیکوکار کیست؟

آیا تا به حال به معنا و مفهوم کلمه نیکوکار فکر کرده‌اید؟ نیکوکار کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ واقعیت این است که نیکوکاران، زندگی مدنی و زندگی معنوی جوامع ما را تضمین می‌کنند. آنها به دنبال بهبود دنیای اطراف خود هستند و کمتر پیش می‌آید عمل آنها توام با منافع شخصی‌شان باشد. بدین معنا که فرد نیکوکار فقط به دنبال بهترین‌ها برای خودش نیست بلکه می‌خواهد بهترین‌ها از آن سایر افراد جامعه‌اش نیز باشد. در این مقاله از مجموعه مقالات افرا، ضمن بررسی مفهوم کلمه نیکوکار، به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت که چگونه می‌توانیم نیکوکار شویم؟

 به چه کسی نیکوکار می‌ گویند؟

نیکوکار فردی است که پول یا سایر منابع همچون تجربه، مهارت و استعداد خود را بدون داشتن انتظار برای بازگشت، در اختیار یک فرد، گروه یا سازمان نیکوکاری قرار می‌دهد. اگرچه عموم مردم نیکوکاری  وخیرخواه بودن را با حمایت‌ها و هدایای مالی قابل توجه به موسسه‌های نیکوکاری در نظر می‌گیرند، اما این بدین معنا نیست که تمامی نیکوکاران افرادی ثروتمند هستند.

یک نیکوکار چگونه کار می‌ کند؟

نیکوکاران افرادی هستند که با اهدای پول بدون توقع بازپرداخت یا گرفتن چیزی در ازای آن، کار نیک انجام می‌دهند. نیکوکاران ممکن است دلایل متعددی برای اهدا پول، زمان و سایر منابع خود داشته باشند و معمولاً به افراد و سازمان‌هایی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند کمک می‌کنند.

نیکوکاران به طیف وسیعی از حوزه فعالیت سازمان‌های نیکوکاری، با توجه به ارزش‌ها و دغدغه‌هایشان کمک می‌کنند.

وقتی نیکوکار به حمایت خود از یک موسسه نیکوکاری ادامه می‌دهد، اغلب بدین معناست که مفید بودن کمک او به موسسه برایش اثبات شده‌است. به عنوان مثال، یک خیر ممکن است هر سال مبلغ ثابتی را به یک موسسه حمایت از کودکان بفرستد یا سالانه وجوهی را در اختیار یک مدرسه محلی قرار دهد.

چگونه نیکوکار شویم؟

 برای نیکوکار شدن و انجام کار خیر، بهتر است در ابتدا ویژگی‌های فرد نیکوکار را در خود تقویت کنیم. بارز‌ترین ویژگی‌های نیکوکاران و خیرین، داشتن روحیه دگردوستی است؛ بدین معنا که درد و مشکلات دیگر افراد جامعه درد و مشکلات خود آنهاست. نیکوکاران همواره به دنبال کاهش درد و رنج از همنوعان خود هستند. اگر روحیه دگردوستی و انجام کار خیر در ما نهادینه شود آنگاه نیکوکار بودن تنها  به ارائه حمایت‌ها و کمک‌های مالی بزرگ به موسسه‌های نیکوکاری تعریف نمی‌شود بلکه نیکوکار بودن شامل هرگونه اقدامی است که با کاهش درد و مشکلات سایر افراد جامعه همراه باشد. یک فرد نیکوکار از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کند او ممکن است به جای پرداخت هزینه، مهارت‌ها و زمان خود به سایر افراد هدیه کند. به عنوان مثال فردی که بخشی از زمان خود را صرف آموزش بچه‌های بهزیستی می‌کند یا راننده‌ای که وسیله نقلیه خود را حتی برای چند ساعت در اختیار موسسه‌های خیریه قرار می‌دهد، نیکوکار محسوب می‌شود.

ویژگی‌ های شخصیتی نیکوکاران

نیکوکاران شخصیتی منحصر به فرد دارند. آنها اغلب به دنبال حمایت از سایر افراد جامعه هستند و این حمایت را به شیوه‌ای منفعلانه انجام نمی‌دهند؛ بلکه برای تحقق اهداف خود گام‌های مثبت و تاثیر‌گذار بر می‌دارند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱.نیکوکاران حامی هستند

گرچه نیکوکاران همانند بقیه اعضای جامعه دارای ویژگی‌های شخصیتی گوناگونی هستند؛ اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی آنها حامی بودن است. این افراد با قاطعیت در راه رسیدن به هدف خود اغلب به دور از منافع شخصی عمل می‌کنند. نیکوکاران با اراده راسخ خود در جهت حفظ برابری و مساوات در جامعه تلاش کرده و توجه ویژه‌ای به احساسات دیگران دارند.

۲.نیکوکاران در مسیر نیکوکاری خود را فراموش می‌ کنند

گاهی اوقات شور و شوق ناشی از باور‌های نیکوکاران می‌تواند باعث شود که آنها در مسیر نیکوکاری خود را فراموش کنند. اگر آنها کنترل خود  را در مسیر عملی کردن باور‌های راسخ  حمایت از دیگران را از دست بدهند، ممکن است بی‌رمق و دچار استرس شوند. چون از نظر آنها جهان سرشار از بی عدالتی است و آنها می‌توانند در کاهش این بی عدالتی مفید باشند. لازم است که در مسیر مراقبت از جهان از خودشان نیز مراقبت کنند.

آیا نیکوکاران سرمایه زیادی دارند؟

در نگاه اول تصور می‌شود نیکوکاران خود دغدغه و سرمایه مالی ندارند و در  زندگی خود با مسائل و مشکلاتی مواجه نیستند. اما ممکن است این موضوع کاملاً برعکس باشد. نیکوکاران کسانی هستند که در کنار دغدغه‌های زندگی خود، نسبت به مشکلات سایر افراد جامعه نیز بی تفاوت نبوده و سعی می‌کنند با روش های خیرخواهانه خود، از مشکلات سایر افراد جامعه نیز بکاهند. بنابراین در انجام کار خیر و نیکوکارانه داشتن سرمایه فراوان در اولویت نیست بلکه هر فرد می‌تواند طبق مسئولیت‌های اجتماعی خود با صرف توانایی، مهارت، وقت و در صورت وجود سرمایه مالی به دیگران کمک کند.

نقش رسانه‌ها در افزایش نیکوکاری

دنیای امروز، دنیای ارتباطات و کنش متقابل میان مردمی است که کیلومتر‌ها از هم فاصله دارند. رسانه‌ها نقش موثری در ایجاد روحیه انجام کار نیک در جامعه ایفا می‌کنند. رسانه‌ها می‌توانند با افزایش همبستگی و اتحاد میان قسمت‌های گوناگون جامعه، موجب افزایش نیکوکاری در دنیای امروز شوند.

جمع‌بندی

نیکوکاران و خیرین کسانی هستند که بر اساس اصول و اخلاق انسان‌گرایانه خود نمی‌توانند نسبت به مشکلات همنوعان خود بی‌توجه باشند. این افراد با داشتن شخصیتی حمایتگر در ایجاد مساوات و کاهش نابرابری‌های اجتماعی در جامعه نقش ویژه‌ای دارند. روحیه دگردوستی این افراد باعث می‌شود تا در مسیر نیکوکارانه، خود را فراموش کنند و به فکر کاهش دغدغه همنوعان خود باشند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.