چگونه نیکوکاران به موسسه‌های خیریه وفادار می‌مانند؟

 چگونه نیکوکاران به موسسه‌های خیریه وفادار می‌مانند؟

وفاداری به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه نقش مهمی در پایداری و تأثیر در سازمان‌های غیرانتفاعی ایفا می‌کند. نیکوکارانی که در طول زمان به یک موسسه متعهد باقی می‌مانند، پایه‌ای پایدار برای تلاش‌های جمع‌آوری حمایت‌های مالی ایجاد کرده و به رشد و اثربخشی بلندمدت موسسه‌های نیکوکاری و خیریه کمک می‌کنند.

منظور از وفاداری حامیان مالی و خیرین به موسسه‌ها خیریه چیست؟

منظور از وفاداری نیکوکاران، تعهد و حمایت مستمر آنها از یک سازمان غیرانتفاعی خاص است. این وفاداری با یک ارتباط پایدار، فراتر از مشارکت‌های یک‌باره مشخص می‌شود و پایه‌ای برای مشارکت‌‌های بلندمدت ایجاد می‌کند. اهمیت وفاداری به خیریه در توانایی آن در ارائه یک منبع مالی پایدار و قابل اعتماد به سازمان‌های غیرانتفاعی است.

چرا وفاداری حامیان به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه‌ها اهمیت دارد؟

وفاداری به تعداد انگشت شماری از موسسه‌های نیکوکاری بهتر از توزیع کمک‌های خود در سازمان‌های مختلف است. کمک‌های مداوم و مکرر به سازمان‌های مردم‌نهاد و نیکوکاری ثبات می‌بخشد. دانستن اینکه کمک مالی حامیان مالی و نیکوکاران در هفته آینده، ماه آینده یا سال آینده به دست موسسه می‌رسد، می تواند به برنامه‌ریزی موسسه‌ها برای آینده کمک کند. اکثر موسسه‌های نیکوکاری با بودجه‌های نامشخص دست و پنجه نرم می‌کنند؛ هدایایی که به‌طور یکباره از جانب خیرین و نیکوکاران اهدا می‌شوند همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما اهدای مستمر چیزی است که خیریه‌ها برای پیشرفت به آن نیاز دارند.

تفاوت بین حفظ و وفاداری خیرین

تفاوت اصلی بین حفظ  و وفاداری حامیان و نیکوکاران این است که شما در کدام سمت از این رابطه قرار دارید. در حالی که حفظ و نگهداری، تلاشی است که از سمت موسسه‌ها انجام می‌گیرد، وفاداری فقط می‌تواند از سوی نیکوکاران باشد. اما باز هم، وفاداری نیکوکاران حاصل نخواهد شد مگر اینکه تلاشی از سوی موسسه‌های نیکوکاری و مردم‌نهاد انجام شود.

 ۸ روش موثر برای افزایش وفاداری نیکوکاران و حامیان

اقداماتی وجود دارد که سازمان‌های نیکوکاری و مردم‌نهاد می‌توانند برای تشویق وفاداری حامیان خود انجام دهند. در حالی که هر سازمان نیکوکاری و مردم‌نهاد، می‌تواند برای افزایش وفاداری حامیان خود از نکات زیر پیروی کند، اما در هنگام ایجاد یک برنامه وفاداری بهتر است که هر سازمان، روش‌های افزایش وفاداری را متناسب با شرایط سازمان خود انتخاب کند.

۱.برقراری رابطه عاطفی با خیرین و حامیان

تاثیرات موسسه خود و تفاوتی را که می‌تواند در اجتماع بگذارد، در قالب قصه‌گویی به جامعه مخاطب خود انتقال دهید. این قصه‌گویی باید متناسب با جامعه هدف شما باشد. لازم به ذکر است که بهتر است قصه‌گویی خود را از نگاه نیکوکاران و خیرین نیز بیان کنید. اگر قصه‌گویی شما تنها از زاویه دید سازمان باشد، در برقراری ارتباط موثر با خیرین موفق نخواهید بود.

۲.دریافت بازخورد از حامیان

دریافت بازخورد از نیکوکاران، داوطلبان و جامعه هدف سازمان بسیار ارزشمند است. گرفتن بازخورد از جامعه هدف و شنیدن دلایل کمک‌های مالی و غیر‌مالی باعث افزایش اعتماد آنها به سازمان خواهد شد.

روش‌هایی که می‌توانید با آن از نیکوکاران خود بازخورد بگیرید عبارت‌اند از:

۱. در فرم‌های کمک مالی، گزینه نوشتن بازخورد اضافه کنید.

۲. با حامیان بزرگ موسسه‌تان ملاقات چهره‌به‌چهره داشته باشید.

۳. با حامیانی که از قبل به سازمان شما کمک مالی کرده‌اند، تماس تلفنی داشته باشید.

۴. از طریق ایمیل یا شبکه‌های مجازی، پرسشنامه دریافت بازخورد برای آنها ارسال کنید.

۳. نوشتن برنامه وفاداری حامیان

بهترین روش برای رسیدن به هدف وفاداری خیرین، نوشتن یک برنامه وفاداری است. در این برنامه، باید راهبرد‌ها، برنامه‌ها و تقویم زمانی و ارتباطات مورد نیاز با هر خیر را مشخص کنید. بدین ترتیب اهداف و برنامه‌های منحصر‌به فردی برای ارتباط با خیرین خود به‌دست خواهید‌آورد. با افزایش ارتباط با خیرین، اطلاعاتی در مورد علایق و توانایی آنها برای کمک‌های مالی به‌دست کسب خواهید‌کرد که با آن می‌توانید برنامه وفاداری خود را به‌روز‌رسانی کنید.

۴. تسهیل وفاداری برای خیرین

یک از مهم‌ترین عواملی که وفاداری خیرین و کمک پایدار آنها به سازمان شما را تضمین می‌کند، این است که آنها کمک‌های مالی خود را به ساده‌ترین روش ممکن اهدا کنند. در ادامه به برخی از روش‌های ساده برای انجام کمک‌های خیرین و تسهیل وفاداری آنها اشاره خواهیم کرد.

۱. کمک‌های آنلاین ساده

سازمان‌های مردم‌نهاد باید تا حد ممکن انجام فرآیند‌های مالی خود را تسهیل کنند. به عنوان مثال، افزودن فرم‌های کمک مالی در وب‌سایت و به روز‌رسانی مداوم آن می‌تواند وفاداری خیرین را در بلند‌مدت برای سازمان شما تضمین کند.

۲. ایجاد کمپین‌های همتا به همتا 

کمپین‌های همتا به همتا (Peer-to-Peer) کمپین‌هایی هستند که شما حامیان خود را تشویق می‌کنید تا افراد دیگر را ترغیب به حمایت از موسسه‌تان بکنند. با استفاده از کمپین‌های همتا‌به‌همتا، می‌توانید گسترش کار نیک را به نیکوکاران بسپارید. حامیان در این کمپین‌ها با به اشتراک‌گذاشتن قصه‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مالی، می‌توانند وفاداری خود را به سازمان نشان دهند. برگزاری این کمپین‌ها می‌تواند به شما در دعوت از حامیان و داوطلبان برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، یاری رساند. 

۵. مدیریت رابطه با خیرین از ابتدای همکاری

یکی از کلید‌های موفقیت در افزایش وفاداری خیرین و نیکوکاران به موسسه‌های نیکوکاری این است که از همان ابتدا رابطه خود را با آنها مدیریت کنید. به عنوان مثال، ارسال ایمیل به نیکوکاران بعد از اولین کمک مالی آنها، یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای ایجاد ارتباط با آنهاست. همچنین می‌توانید اطلاعات تکمیلی در‌خصوص ماموریت‌ها و برنامه‌های پیش‌روی سازمان و همچنین روش‌هایی که نیکوکاران می‌توانند به واسطه آن به سازمان شما کمک کنند را در اختیارشان قرار دهید.

۶. ساخت ارتباطات شخصی‌سازی‌‌شده با نیکوکاران

راز ساختن ارتباط شخصی‌سازی‌شده با نیکوکاران، این است که علایق و انگیزه‌های آنها را برای ورود به سازمان بشناسید. بدین ترتیب داشتن ارتباط شخصی‌سازی شده با نیکوکاران و دادن اطلاعات مورد علاقه آنها کلید افزایش وفاداری آنها خواهد بود.

برخی از پرسش‌هایی که می‌تواند به شما در داشتن این نوع ارتباط کمک کند عبارت‌اند از:

  • نیکوکاران چه زمانی و چگونه نخستین کمک مالی خود را اهدا کرده‌اند؟
  • کمک‌های مالی آنها چند‌وقت یک‌بار انجام می‌شود؟
  • انگیزه آنها برای انجام کمک‌های مالی چیست؟

۷. دادن دلیل برای وفاداری به خیرین

سمن‌ها می‌توانند با راه‌اندازی برنامه‌های عضویت، علاوه بر ارتباطات شخصی‌سازی‌شده با خیرین، وفاداری آنها را نیز افزایش دهند. این برنامه‌ها با هدف جذب کمک‌های مالی مستمر و ایجاد تعهد بلندمدت از سوی حامیان مالی طراحی می‌شوند. برنامه‌های عضویت، شامل برگزاری رویداد‌هایی مختص هر یک از اعضا است. البته به شما پیشنهاد می‌شود هر یک از خیرین را در سطوح متفاوتی از عضویت قرار دهید. چون خیرین با یکدیگر متفاوت‌اند.

۸. قدردانی از نیکوکاران

قدردانی از نیکوکاران، ساده‌ترین روش برای افزایش وفاداری آنها به سازمان شماست. سازمان‌های مردم‌نهاد باید بعد از هر کمک از جانب نیکوکاران، پیام تشکر به آنها ارسال کنند اما ارسال پیام‌ها باید کاملا شخصی‌سازی شده باشد و بهتر است از ارسال پیام‌ها به صورت پیش‌فرض خودداری شود.

راه‌های سنجش وفاداری نیکوکاران

سازمان‌های مردم‌نهاد به شیوه‌های گوناگونی می‌توانند به سنجش میزان وفاداری خیرین خود بپردازند. در ادامه به برخی از روش‌های سنجش میزان وفاداری خیرین خواهیم پرداخت. 

۱. خروج خیرین

سازمان‌های مردم‌نهاد جهت سنجش میزان وفاداری خیرین و نیکوکاران خود باید تعداد و درصد خیرینی که در طول یک سال از سازمان خارج شدند را محاسبه کنند. در هنگام محاسبه این امر، تمرکز بر آمار خیرین از دست رفته‌ای  که در طی سال کمک‌های خود را به طور منظم اهدا کردند نیز ضروری است.

 ۲. حفظ خیرین جدید

اولین کمک مالی نیکوکاران، به طور معمول بعد از انجام یک رویداد انجام می‌شود. اطلاعات نیکوکاران در مورد سازمان، در هنگام انجام اولین کمک مالی بسیار اندک است و احتمال کمی وجود دارد که این کمک مجدداَ تکرار شود؛ اما نیکوکارانی که برای مرتبه دوم به سازمان کمک می‌کنند، گام‌های نخستین را برای ایجاد ارتباط با سازمان شما برداشته‌اند. بنابراین در ایجاد ارتباط عمیق با نیکوکاران خود باید راهکار‌های لازم را به کار ببندید.

۳. ارزش نیکوکاران ثابت‌قدم

یک شاخص فوق‌العاده جهت سنجش وفاداری خیرین، میزان کمک یک نیکوکار در طول سال است. این شاخص علاوه‌بر سنجش وفاداری خیرین، می‌تواند به سنجش توانایی آنها در انجام کمک‌های مالی به سازمان نیز کمک کند.

۴. فراوانی کمک‌های مالی

اگر سازمان شما برنامه‌هایی جهت دریافت کمک‌های مالی به صورت منظم دارد، به دست آوردن فراوانی این کمک‌های مالی منظم، می‌تواند در جهت سنجش وفاداری نیکوکاران به سازمان کمک کند.

۵. نظرسنجی هنگام خروج

سازمان‌های مردم‌نهاد جهت دریافت اطلاعات بیشتر، باید از نیکوکاران در مورد عدم ادامه همکاری با سازمان بپرسند. یک روش، ارسال پرسشنامه‌هایی است که از آنها در مورد علت ترک سازمان می‌پرسد. گرچه ممکن است همه آنها به این پرسش‌ها پاسخ ندهند، اما آنهایی که پاسخ می‌دهند می‌تواند اطلاعات خوبی را در مورد این مسئله در اختیار شما قرار دهد.

۶. رفتار خیرین در فضای مجازی

یک معیار جهت سنجش وفاداری خیرین، رفتار آنها در فضای مجازی در مورد میزان و نحوه به اشتراک‌گذاری پست‌ها ارسال کامنت در فضای مجازی است. توجه و به اشتراک‌گذاری محتوای شما توسط خیرین، می‌تواند نشان از علاقه و وفاداری آنها به سازمان شماست.

ارتباط، کلید افزایش وفاداری نیکوکاران 

در نهایت، به ‌یاد داشته باشید راز نهایی داشتن خیرین وفادار، به توانایی سازمان شما در برقراری ارتباط موثر و کارآمد با خیرین وابسته است. ارتباطات به عنوان یک فرایند مستمر، نیازمند تلاش و تعهد مداوم است. با برقراری ارتباطات موثر با خیرین، سمن‌ها می‌توانند پایه‌های اعتماد و وفاداری را بنا کنند که برای موفقیت بلندمدت آنها ضروری است.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.