چگونه با خیرین ارتباط قوی و محکم بسازیم؟

چگونه با خیرین ارتباط قوی و محکم بسازیم؟

یکی از مهم‌ترین دارایی‌های یک سازمان مردم‌نهاد، داشتن ارتباط قوی با نیکوکاران و خیرین است. آیا تا به‌حال به این موضوع اندیشیده‌اید که چگونه می‌توانید نیکوکاران و خیرین را به‌طور مستمر و برای مدت طولانی به سازمان خود جذب کنید؟ پاسخ این سوال، داشتن ارتباط قوی و محکم با خیرین است. در این نوشتار سعی بر‌آن است تا ابتدا به تعریف مدیریت ارتباط با خیرین و اهمیت آن بپردازیم و در ادامه راهکار‌هایی جهت افزایش و تقویت این ارتباط ارائه دهیم؛ پس با مجله افرا همراه باشید.

مدیریت ارتباط با خیرین به چه معناست؟

مدیریت روابط با خیرین و نیکوکاران نیازمند تمرکز ویژه‌ای است؛ بدین معنا که این رابطه یک فعالیت یکباره نیست بلکه یک تعهد طولانی‌مدت و مستمر است. منظور از مدیریت ارتباط با خیرین، ردیابی مشارکت خیرین، هدایا و موارد دیگر برای ایجاد ارتباط پایدار است که خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد هر دو بتوانند روی آن حساب باز کنند.

چرا ارتباط با خیرین مهم است؟

خیرین و نیکوکاران همواره می‌خواهند بدانند که آیا کمک‌های آنها به موسسه خیریه تاثیر واقعی دارد و سازمان به‌طور موثر از سرمایه آنها استفاده می‌کند یا خیر. این ارتباط منجر به افزایش کمک‌های مالی خیرین به موسسه‌ها می‌شود. اگر آنها در این فرآیند ارتباطی درگیر شوند و در مورد تاثیر کمک‌های خود به موسسه بیشتر بشنوند، اعتماد آنها به موسسه بیشتر می‌شود و در‌نتیجه این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که به حمایت خود از موسسه ادامه دهند.

نکات کلیدی برای داشتن ارتباط قوی و محکم با خیرین

ایجاد روابط قوی و معنادار با خیرین برای سازمان‌های غیرانتفاعی و موسسات خیریه امری حیاتی است. این روابط نه تنها به جذب کمک‌های مالی بیشتر کمک می‌کند، بلکه حمایت داوطلبانه و تعهد بلندمدت را نیز به ارمغان می‌آورد. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات برای داشتن ارتباط قوی و محکم با نیکوکاران پرداخته‌ایم.

۱. از خیرین بازخورد بگیرید

بهترین راه برای ایجاد روابط با خیرین، درخواست نظرات آنهاست. دریافت نظرات خیرین در وهله اول باعث می‌شود که آنها احساس ارزشمندی کنند، درگیر امور مرتبط با سازمان شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. انجام  نظر‌سنجی برای دریافت بازخورد از خیرین، می‌تواند این فرصت را برای آنها ایجاد کند که وارد یک مکالمه دو‌طرفه شوند، داستان‌هایشان را بگویند و تغییراتی را که دوست دارند ببینند.

 ۲. بیاموزید که چه چیزی انگیزه خیرین را برمی‌انگیزد

از همان ابتدا کاربران را با پرسیدن اینکه چرا از سازمان شما حمایت می‌کنند، درگیر کنید. هنگامی که نتایج نظرسنجی را بررسی کردید، از این اطلاعات در ارتباطات برای تعامل بیشتر با خیرین خود استفاده کنید. انجام نظرسنجی‌ها علاوه‌بر دریافت بازخورد خیرین، می‌تواند به شما در شناخت خیرین نیز کمک کند. از این طریق می‌توانید مطمئن شوید که چه سوالاتی باید از آنها بپرسید.

برای یافتن چرایی کمک خیرین سوالاتی را با محوریت موارد زیر بپرسید:

  • به چه چیز‌‌هایی علاقه دارند؟
  • از چه سازمان‌های دیگری حمایت می‌کنند؟
  • به کدام برنامه‌ها اهمیت می‌دهند؟
  • چگونه ممکن است به سازمان شما کمک کنند؟

 ۳. داده‌های رفتاری را ردیابی و بررسی کنید

به نظر می‌رسد که می‌توانید با نگاهی دقیق به تعاملات خیرین در وبسایت خود، چیزهای زیادی بیاموزید. این همان چیزی است که ما آن را “زبان بدن دیجیتالی” می‌نامیم. این مورد می‌تواند در توسعه روابط با خیرین بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، آیا آنها به برنامه خاصی در سازمان شما علاقه‌مند هستند؟ به احتمال زیاد، آنها چندین بار از صفحه خاصی در مورد آن در وب سایت شما بازدید کرده‌اند و حتی ممکن است یک بروشور در آن دانلود کرده باشند.

پیگیری موارد زیر بسیار مهم است:

  • خیرین شما از چه صفحاتی بازدید می‌کنند؟
  • کدام ویدیوها را تماشا می‌کنند؟
  • چه منابعی را دانلود کرده‌اند؟
  • کدام ایمیل‌ها را باز کرده‌اند؟
  • چه مدت در سایت مانده‌اند؟

۴. به خیرین نشان دهید که چه تاثیراتی ایجاد کرده‌اند

انسان موجودی بصری است. ما دوست داریم تفاوتی که ایجاد می کنیم را ببینیم، مهم نیست چقدر کوچک است. خیرین از این قاعده مستثنی نیستند. اگر به طور مداوم برای آنها ارزش قائل نشوید، اولویتی برای کمک به سازمان شما قائل نخواهند شد. به یاد داشته باشید، خیرین می‌خواهند در داستان زندگی خود مانند «قهرمان» باشند. در پایان روز، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به آنها فرصتی بدهید تا خودشان را بیان کنند و به آنها بگویید چه تاثیری ایجاد کرده‌اند.

۵. با خیرین خود ارتباط شفاف برقرار کنید

ارتباط شفاف، مستقیم و صادقانه برای هر رابطه‎‌ای حیاتی است. خیرین کمک خود را بر اساس ارتباط عاطفی با سازمان و برنامه‌های شما اهدا کرده‌اند. شما قطعاً باید با خیرین در تماس باشید و در مورد همه مسائلی که در سازمان شما وجود دارد، صحبت کنید. شما باید ارتباط خود را با خیرین به روش  متقابل حفظ کنید. در غیر این صورت، توجه و حمایت آنها را از دست می‌دهید. به یاد داشته باشید، وقتی صحبت از روابط خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد به میان می‌آید، جمله «اعتماد به سختی به دست می‌آید و به راحتی از دست می‌رود» را به یاد داشته باشید. 

۶. پاسخگو باشید و پیگیری کنید

مانند هر رابطه‌ای، هر از گاهی مشکلات و نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت. به هر سوالی پاسخگو باشید حتی بهتر این است که قبل از اینکه خیرین در مورد مسائل و مشکلات از شما سوال بپرسند، آنها را در جریان مسائل قرار دهید.  اگر نگرانی‌هایی از سمت خیرین وجود دارد که نمی‌توانید سریع به آن پاسخ دهید و آن را رفع کنید، باید پیگیر باشید و به آنها اطلاع دهید که نگرانی‌هایشان در حال رفع شدن است. حتی اگر مشکل حل نشود، با یک پیگیری ساده توانسته‌اید در ایجاد رابطه با خیرین به صورت موفقیت‌آمیز عمل کنید.

۷. در رویداد‌ها حضور داشته باشید

سعی کنید در تمامی رویداد‌های سازمان خود حضور داشته باشید. علاوه‌بر این، قبل از هر رویداد با خیرین تماس بگیرید و برای تسهیل و حمایت از حضور آنها در رویداد‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. این حمایت و برقراری ارتباط، بیش از همیشه به آنها یادآوری می‌کند که چرا سازمان شما را برای حمایت خود انتخاب کرده‌اند.

۸. به خیرین اجازه دهید از برنامه‌ها بازدید کنند

مشارکت دادن خیرین در رویدادها، یک راه عالی برای حفظ ارتباط آنها با برنامه های شما است. همانطور که می‌دانید، خیرین تعهد عاطفی به برنامه‌های شما دارند و دیدن آنها در عمل نه تنها می‌تواند احساسات آنها را تقویت کند، بلکه داستان‌هایی را برای آنها فراهم می‌کند تا به دیگران در شبکه‌شان که ممکن است از برنامه شما حمایت کنند نیز الهام بگیرند.

 مزیت تمرکز بر جذب سرمایه رابطه‌ای در سازمان‌های مردم‌نهاد

سرمایه رابطه‌ای به مجموعه‌ای از روابط و تعهدات متقابل بین یک سازمان مردم‌نهاد و ذینفعان کلیدی آن، مانند خیرین، نیکوکاران، داوطلبان و حامیان، اطلاق می‌شود که با هدف تسهیل جمع‌آوری کمک‌های مالی و پیشبرد اهداف سازمان ایجاد و تقویت می‌شود. برخی از مزایای تمرکز بر این مدل جذب سرمایه عبارت است از

۱. ارجاعات دهان به دهان

خیرین متعهد به احتمال زیاد دوستان و خانواده خود را به موسسه خیریه و مردم‌نهاد مورد اعتمادشان ارجاع می‌دهند. با ایجاد روابط، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند از این ابزار بازاریابی قدرتمند بهره ببرند و از طریق ارجاع‌های دهان به دهان دامنه دسترسی خود را گسترش دهند.

۲. ایجاد انجمنی از خیرین

نیکوکارانی که احساس می‌کنند با یک موسسه خیریه مرتبط هستند، احتمالاً در رویدادها شرکت می‌کنند، زمان و استعدادهای خود را داوطلبانه در اختیار سازمان قرار می‌دهند. با ایجاد روابط با خیرین و حامیان، سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند جامعه‌ای از طرفداران را  ایجاد کنند که به انتشار اخبار در مورد کار سازمان و حمایت از ماموریت آن کمک می‌کنند.

۳. دریافت بازخورد

نیکوکاران و خیرینی که رابطه قوی و محکمی با سازمان‌های مردم‌نهاد دارند، احتمالاً بازخورد بیشتری به این سازمان‌ها ارائه می‌کنند. خیرین از طریق این ارتباط می‌توانند پیشنهاد‌های ارزشمندی برای برنامه‌های جدید یا بهبود برنامه‌های موجود ارائه دهند. موسسه‌های مردم‌نهاد و خیریه با گوش دادن به ایده و پیشنهاد‌های خیرین می‌توانند برنامه‌های خود را تقویت کرده و تاثیر بیشتری بگذارند.

ارتباط با خیرین: کلید نیکوکاری پایدار 

ارتباط با خیرین برای هر سازمان غیر‌انتفاعی و مردم‌نهاد امری ضروری است. این رابطه یک رابطه مداوم و مستمر است  و نه تنها به جذب کمک‌های مالی بیشتر کمک می‌کند، بلکه حمایت داوطلبانه و تعهد بلند‌مدت را برای این سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.