راهنمای جامع تامین مالی برای سازمان های مردم‌نهاد و خیریه: جذب سرمایه برای رسیدن به اهداف

راهنمای جامع تامین مالی برای سازمان های مردم‌نهاد و خیریه: جذب سرمایه برای رسیدن به اهداف

موسسه‌های خیریه نقشی حیاتی در جوامع ایفا می‌کنند. آنها با ارائه خدمات ضروری به افراد و گروه‌های آسیب‌پذیر، به حل مشکلات اجتماعی و  ارتقای کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند. فعالیت موسسه‌های خیریه بسیار متنوع است و شامل طیف گسترده‌ای از خدمات، مانند ارائه غذا و سرپناه به افراد بی‌خانمان، کمک به کودکان در معرض خطر، ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی، حمایت از افراد معلول، حفاظت از محیط زیست و ترویج عدالت اجتماعی می‌شود. با وجود اهمیتی که موسسه‌های خیریه برای جامعه دارند، آنها اغلب با چالش تامین منابع مالی پایدار روبه‌رو هستند. بدین ترتیب در این مقاله از مجموعه مقالات مجله افرا، به بررسی روش‌های مختلف تامین منابع مالی مورد نیاز موسسه‌های خیریه می‌پردازیم.

چرا تامین منابع مالی برای موسسات مردم نهاد اهمیت دارد؟

 سازمان‌های مردم‌نهاد، طبیعتاً خدماتی را برای منافع عمومی ارائه می‌کنند و برای ایجاد سود و منافع  شخصی طراحی نشده‌اند. هرگونه افزایش منابع مالی برای پیشبرد اهداف سازمان، مجدداً در سازمان سرمایه‌گذاری می‌شود. موسسه‌های خیریه از طریق جمع‌آوری کمک‌های مالی، می‌توانند هزینه‌های معمول خود مانند حقوق کارکنان، اجاره دفتر، آب و برق و لوازم را پوشش دهند. بدون بودجه کافی، سازمان‌های مردم‌نهاد ممکن است برای حفظ فعالیت‌های خود با مشکل مواجه شوند که به طور بالقوه منجر به کاهش کارکنان یا حتی تعطیلی آنها می‌شود. جمع‌آوری کمک مالی تضمین می‌کند که آنها می‌توانند ماموریت خود را حتی در هنگام وجود چالش‌های مالی ادامه دهند. در ادامه به برخی از دلایل اهمیت تامین مالی برای موسسه‌های خیریه خواهیم پرداخت:

۱. گسترش دسترسی 

جمع‌آوری کمک‌های مالی یک ابزار حیاتی برای سازمان‌های مردم‌نهاد نه تنها در ایجاد بودجه لازم، بلکه در گسترش دامنه دسترسی آنها و ایجاد حمایت اجتماعی است. این چیزی بیش از جمع آوری کمک‌های مالی است. زیرا گسترش دسترسی به معنای تعامل با مردم و به اشتراک گذاشتن ماموریت سازمان است؛ در نتیجه باعث رشد سازمان‌های مردم‌نهاد می‌شود. هنگامی که یک سازمان مردم‌نهاد یک رویداد یا کمپین جمع‌آوری کمک مالی برگزار می‌کند، افراد را گرد هم می‌آورد و یک تجربه مشترک با محوریت یک هدف مشترک ایجاد می‌کند. این حس اجتماع و هدف مشترک در ایجاد روابط طولانی تاثیر‌گذار است. علاوه بر این، رویدادهای جمع‌آوری سرمایه، فرصت‌هایی را برای تعاملات شخصی فراهم می‌کند و سازمان‌های مردم‌نهاد را قادر می‌سازد تا با افراد در سطح عمیق‌تری ارتباط برقرار کنند. این تعاملات برای درک نیازها و علایق جامعه مفید هستند و به سازمان این امکان را می‌دهند که برنامه‌ها و ابتکارات خود را به طور مؤثرتری تنظیم کند.

۲.افزایش آگاهی و مشارکت 

جمع‌آوری کمک‌های مالی نقش مهمی در افزایش آگاهی در مورد هدف یک سازمان مردم‌نهاد ایفا می‌کند. اهنگامی که یک موسسه خیریه کمپین جمع‌آوری کمک مالی راه‌اندازی می‌کند، اغلب فرصت‌هایی را برای به اشتراک گذاشتن پیام خود با مخاطبان وسیع‌تری ایجاد می‌کند. فعالیت‌های جمع آوری کمک‌های مالی اغلب شامل اشکال مختلف رسانه‌ها و ارتباطات، مانند بیانیه‌های مطبوعاتی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، و بازاریابی ایمیلی است. این کانال‌ها در گسترش اخبار، بحث و گفتگو در رسانه‌ها موثر هستند. نتیجه  به دست آمده از طریق این تلاش‌ها نه تنها از هدف جمع‌آوری کمک مالی پشتیبانی می‌کند، بلکه آگاهی عمومی را افزایش می‌دهد.

۳.دستیابی به پایداری بلند‌مدت

جذب سرمایه برای  پایداری یک سازمان غیرانتفاعی ضروری است. سازمان‌های غیرانتفاعی ظرفیت خود را برای خدمت به جامعه در طول زمان ایجاد می‌کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد از طریق جمع‌آوری سرمایه مؤثر، منابع لازم را برای انجام مأموریت‌های خود، از عملیات روزانه گرفته تا پروژه‌های بلندمدت استراتژیک، تضمین می‌کنند. تلاش‌های مستمر برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، سازمان‌های مردم‌نهاد را قادر می‌سازد تا به طور مؤثرتری برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کنند و اطمینان حاصل شود که می‌توانند بدون وقفه به کار خود ادامه دهند. علاوه بر این، یک استراتژی جمع‌آوری سرمایه موفق، پایگاه متنوعی از نیکوکاران را جذب می‌کند و به ثبات مالی کمک می‌کند.

روش‌های سنتی تامین مالی

موسسه‌های خیریه برای تحقق اهداف خود و ارائه خدمات به جامعه به منابع مالی نیاز دارند. در طول زمان، روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری این منابع به کار گرفته شده است در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

۱.کمک‌های نقدی مردمی

بخش قابل توجهی از تمام کمک‌های مالی که به سازمان‌های مردم انجام می‌شود، از جانب افراد صورت می‌گیرد. به همین دلیل، هوشمندانه است که بر روی نیکوکاران فردی تمرکز کنید و آنها را در مرکز اصلی مدل بودجه خود قرار دهید. نیکوکاران انفرادی می‌توانند کمک‌های خود را  یکباره و یا مستمر به صورت  آنلاین یا آفلاین انجام دهند. از جمله ابزارهای آنلاینی که می‌تواند در این زمینه به موسسه‌ها کمک کند وبسایت است. توجه داشته باشید که خانه دائمی تلاش‌های آنلاین شما برای جذب سرمایه، وبسایت شماست. اطمینان حاصل کنید که اهداکننده بالقوه با یک وبسایت کاربر‌پسند روبه‌رو می‌شود. 

۲.برگزاری رویداد‌ها

جمع‌آوری کمک‌های مالی از طریق رویدادها به طور فزاینده‌ای در سازمان‌های مردم‌نهاد محبوب شده‌ است. رویدادها راهی را فراهم می‌کنند که از طریق آن نیکوکاران و خیرین می‌توانند شخصاً با یکدیگر تعامل داشته باشند و درباره آن بیشتر بیاموزند. رویدادها همچنین به افزایش دیده‌شدن و برند سازمان کمک می‌کنند.

۳. فروش کالا و خدمات

فروش کالا و خدمات می‌تواند راهکار موثری برای تامین مالی موسسات خیریه و کمک به آنها برای رسیدن به اهدافشان باشد. به عنوان مثال بعضی از موسسه‌های خیریه با درآمد حاصل از  خدمات مشاره‌ای یا آموزشی، هزینه مورد نیاز مددجویان خود را فراهم می‌کنند

یکی از نمونه‌های موفق فروش کالا و خدمات خیریه، فروشگاه اینترنتی بازار کوچک (The Little Market) است. این فروشگاه توسط خانم لورا سیمز(Laura Simms) با هدف حمایت از زنان کارآفرین در کشورهای در حال توسعه تاسیس شده‌است. این فروشگاه اینترنتی محصولات دست‌ساز این زنان را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند و تمام سود حاصل از آن صرف توانمندسازی و حمایت از این زنان می‌شود.   با این حال، اگر فروش کالا و خدمات بخش قابل توجهی از بودجه شما را تشکیل می‌دهد، از متخصصان مشاوره بگیرید. اگر این فعالیت‌ها با هدف اصلی شما مرتبط نباشد، پیامدهای‌مالیاتی برای شما ایجاد می‌کند .فروش کالا و خدمات می‌تواند منبع درآمد عالی برای سازمان مردم‌نهاد شما باشد، اما این منبع مالی همیشه برای هر سازمان مردم‌نهاد و موسسه خیریه‌ای قابل استفاده نیست

روش‌های مدرن تامین منابع مالی

در دنیای امروز، موسسه‌های خیریه برای بقا و پیشبرد اهداف خود به منابع مالی متنوع و پایداری نیاز دارند. علاوه‌بر روش‌های سنتی، خیریه‌ها به دنبال روش‌های مدرن و ابتکاری برای افزایش منابع مالی خود و ایجاد روابط معنادار با حامیان هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

۱.جذب سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی

سرمایه‌گذاری اجتماعی نوعی از سرمایه‌گذاری است که هدف آن تاثیر مثبت بر جوامع و اجتماعات انسانی است. در این نوع از سرمایه‌گذاری علاوه بر دریافت سود مالی، حل مسائل اجتماعی نیز مدنظر است. سرمایه گذاری اجتماعی استفاده از منابع مالی قابل بازپرداخت برای دستیابی به بازده اجتماعی و همچنین مالی است. این بدان معناست که سرمایه‌گذار انتظار بازگشت پول خود را دارد (معمولاً با بازده مالی بالا)، اما سرمایه‌گذار به تأثیر اجتماعی که توسط کار خیریه یا سازمان‌های  اجتماعی انجام می‌شود نیز علاقه دارد. سرمایه گذاری اجتماعی برای هر سازمان یا پروژه ای مناسب نخواهد بود. باید در کنار گزینه‌های دیگر، مانند وام‌های بانکی، کمک‌های بلاعوض و جمع‌آوری وجوه از کمک‌کنندگان در نظر گرفته شود.

۲.تامین مالی جمعی

تامین مالی جمعی، که به عنوان “کرادفاندینگ” نیز شناخته می‌شود، جمع‌آوری سرمایه‌های خرد برای حمایت از ایده‌های خلاق و فراهم کردن بودجه مورد نظر آنها از طریق ابزارهای اینترنتی است که در این روش جمعی از افراد با سرمایه‌های خرد و کلان به حمایت از ایده‌های خلاقانه می‌پردازند و سرمایه مورد نیاز آنها را تأمین می‌کنند. این روش به موسسه‌های خیریه امکان می‌دهد تا از طیف وسیعی از افراد، چه در داخل و چه در خارج از کشور، برای حمایت از برنامه‌ها و خدمات خود کمک مالی جمع‌آوری کنند.

۳.برگزاری رویداد‌ها و جلسات مشاوره

در دنیای امروز، سازمان‌های مردم‌نهاد (NGOs) برای بقا و پیشبرد اهداف خود به منابع مالی پایدار و متنوع نیاز دارند. روش‌های سنتی تامین مالی مانند کمک‌های دولتی، کمک‌های مردمی در حال حاضر برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون این سازمان‌ها کافی نیستند.

به همین دلیل، NGOs به دنبال روش‌های نوین و خلاقانه‌ای برای تامین مالی خود هستند. برگزاری رویدادها و جلسات مشاوره دو نمونه از این روش‌ها هستند که می‌توانند به طور موثر برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و جلب توجه افراد به فعالیت‌های این سازمان‌ها استفاده شوند. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی، این منبع تامین مالی برای موسسه‌ها می‌تواند در بستر پلتقرم‌های آنلاین صورت بگیرد.

۵ مرحله برای انتخاب منبع تامین مالی برای سازمان‌های مردم‌‌نهاد

در حالی که در میان اکثر سازمان‌های مردم‌نهاد، جستجوی منابع مالی از منابع متعدد رایج است، تحقیقات نشان داده است که ۹۰ درصد از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد از مدل‌های تامین مالی مبتنی بر یک منبع درآمد غالب استفاده می‌کنند. ما اغلب می‌شنویم که “تنوع بخشیدن به جریان های درآمد” خوب است. اما  درک این مطلب در عمل کار دشواری است.

مرحله ۱: برنامه‌ریزی کنید

 قبل از شروع مراحل جمع‌آوری کمک، کمی زمان بگذارید تا در مورد مدل بودجه خود فکر کنید. اگر در حال جمع‌آوری سرمایه هستید، می‌توانید برای ارزیابی مجدد مدل بودجه خود وقت بگذارید.

مرحله ۲: ارزیابی 

از جایی که هستید شروع کنید. به کاری که قبلاً انجام می‌دادید نگاهی بیندازید. منابع مالی فعلی خود را واقع‌بینانه ارزیابی کنید. آیا همه آنها با ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شما همسو هستند؟ آیا همه آنها بازده سرمایه‌گذاری خوبی دارند؟ آیا فضایی برای بررسی سایر منابع مالی وجود دارد؟ 

مرحله ۳: کاوش

جلسات طوفان فکری را با تیم خود برگزار  کنید. خلاق باشید و خارج از چارچوب فکر کنید. نگاه کنید که سازمان‌های مشابه دیگر چه می‌کنند و ببینید آیا چیزی وجود دارد که در سازمان شما هم کارایی داشته باشد و بتوانید از آن استفاده کنید؟

مرحله ۴: تجزیه و تحلیل

در نظر بگیرید که چقدر می‌توانید به طور واقع‌بینانه از هر منبع، بودجه جمع‌آوری کنید. طوفان فکری خود را به مجموعه‌ای از گزینه‌های مدل تامین مالی که که پایدار، قابل تکرار و امکان‌پذیر باشند محدود کنید.

مرحله ۵: مدل خود را انتخاب و سپس شروع کنید.

یک یا دو مدل از لیست خود را انتخاب و یک برنامه اجرایی ایجاد کنید که برنامه‌های مدل بودجه شما را قابل اجرا کند. یک منبع مالی متفکرانه و کاملاً تعریف‌شده می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا موقعیت بهتری برای جذب سرمایه و تضمین پایداری موسسه خود در بلندمدت داشته باشد. با انتخاب یک مدل تأمین مالی، می‌توانید تلاش‌های خود را در مسیر توسعه بر روی امیدوار‌کننده‌ترین منابع مالی خود معطوف کنید و ظرفیت‌های داخلی خود را برای استفاده حداکثری از آن به کار ببرید. 

سمن‌های توانمند: گامی بلند در مسیر استقلال مالی

در نهایت، سمن‌ها با اتکا به تنوع در منابع مالی، خلاقیت و نوآوری، و برنامه‌ریزی صحیح می‌توانند گام‌های بلندی در مسیر استقلال مالی بردارند و به اهداف و رسالت خود در جهت توسعه و پیشرفت جامعه دست یابند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.