6 نکته نیکوکاری برای پساکرونا

طی یک سال گذشته دنیای نیکوکاری تغییراتی اساسی کرده است و در عین حال در زمینه‌­های متنوعی فعال بوده است، از مقابله با آتش­‌سوزی‌­ها تا «کووید-19» را در بر گرفته و برای این سازگاری با شرایط جدید، تغییرات چشمگیری انجام داده است. بسیاری از این تغییرات آنقدر ژرف هستند که تاثیرات آنها در جهان پساکرونا نیز احساس خواهند شد. در کنفرانس «جنراسیتی فروم» (Generosity Forum) سال 2021 به همه این موضوعات اشاره شد. در این خصوص 6 دیدگاه حائز اهمیت در «جنراسیتی فروم» امسال مطرح شد که می­‌توانند در پساکرونا مورد استفاده قرار بگیرند.

1- نیکوکاری نوین چگونه باعث ایجاد تغییرات در این حوزه و جهان خواهد شد؟

در اوایل سال 2020، دیوید کالاهان، موسس و دبیر وب‌­سایت «اینساید فیالانتروپی» (Inside Philanthropy)، در مقاله‌­ای پیش‌­بینی کرده بود که «در سال 2020 اتفاق ناگواری رخ خواهد داد»، چیزی شبیه به یک پاندمی. او اشتباه نکرده بود. دیوید در کتاب خود به نام «بخشندگان: ثروت، قدرت، و نیکوکاری در یک عصر طلایی نوین» که در سال 2017 به رشته تحریر در آورد، عبارت عصر طلایی نیکوکاری نوین را برای توصیف سه دهه از انباشت ثروت در بالاترین طیف درآمدی مورد استفاده قرار داد. البته طی ده سال اخیر، بخش اعظم این ثروت به سمت نیکوکاری هدایت شد و این موجب شد که موسساتی با قدمت دیرینه همچون بنیاد راکفلر دوشادوش ثروتمندانی نوظهور مانند مارک زوکربرگ و دیگر غول­‌های بخش تکنولوژی به امور خیریه بپردازند.

حالا اما این کمک‌­ها در عصر پاندمی همچون قطره‌­ای در دریاست چون ثروت برخی از آن­ها تا دو برابر افزایش یافته است. با وجود این بسیاری از میلیاردرها در واکنش به «کووید-19» غایب بودند. این در حالی است که بسیاری از نهادهای سرمایه­‌ای و بنیادهای محافل اجتماعی در خط مقدم کمک‌­ها برای مقابله با پاندمی قرار گرفتند.

2- بهترین روش برای کمک خیریه

نیکوکاری به معنای گذار از یک الگوی سنتی قراردادی به سمت الگوهای پرریسک­‌تر و حتی تخصصی است که مسئولیت بیشتری را برای اثرگذاری قابل سنجش متوجه تامین‌­کنندگان بودجه می‌­کند. بهترین روش نیکوکاری این است به جای یک رابطه تعاملی که در آن متقاضیان کمک‌­های خیریه درخواست کمک می­‌کنند، خیرین روش‌­های جامع­‌نگر و اغلب متشکل از چند بخش را برای هدف قرار دادن مسائل مربوط به جامعه و محیط زیست خلق می­‌کنند.

از میان بنیادها و خیرینی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند تنها 19 درصد شناسایی شدند که روش­‌های تخصصی برای جمع‌­آوری کمک­‌ها را مورد استفاده قرار دادند، در حالی که 31 درصد پیرو روش‌­های سنتی بوده‌­اند و 27 درصد در زمره مدل­‌های سرمایه‌­گذاری پر ریسک قرار گرفتند.

3- زیربودجه­‌ها می‌­توانند یک مقدمه خوب برای کمک مالی باشند

در شرایطی که ثروتمندان ثروتمندتر می‌­شوند و فاصله بین فقیر و غنی افزایش می‌­یابد، بسیاری پیش‌­بینی می‌­کنند که کمک­‌های انبوه بازاریان همچنان کمتر می‌­شود و تامین بودجه­‌ها از جانب اهداکنندگان عمده افزایش می‌­یابد. در شرایطی که بسیاری از افراد به ثروت می‌­رسند، زیربودجه­‌ها سنگ بنای خوبی برای افرادی است که می­‌خواهند به علاقه خود برای ایده نیکوکاری پاسخ دهند بدون آنکه مسئولیت کامل بودجه یک موسسه نیکوکاری را تقبل کنند.

4- یک رویکرد جدید جامعه‌محور برای نیکوکاری

یک عدم تعادل قدرت بین اهداکنندگان و دریافت کنندگان آنها وجود دارد، گویی که آنها بهتر از خود دریافت کنندگان کمک می‌­دانند که چگونه باید مشکلات­شان را حل کنند. در استرالیا کار برای یافتن رویکرد جدیدی با هدف حل این مشکل نیکوکاری در جریان است. مشخصه کلیدی این رویکرد جدید این است که تامین کنندگان بودجه و جوامع باید طرح مشترکی برای اهداها در دست داشته باشند. این موضوع به جوامع کمک می­‌کند که بودجه‌­ها را به سمت نیازهای واقعی و برنامه­‌­هایی که تفاوت‌­های واقعی ایجاد می‌­نمایند، هدایت کنند. شبکه‌­هایی که در این رابطه ایجاد می‌­شوند کمک می­‌کنند تا مشکلات مناطق و جوامع خاص مشخص شوند. با درک نیازهای هر جامعه به تدریج اهداکنندگان و دریافت کنندگان کمک‌­ها به حمایت از یکدیگر خواهند پرداخت.

5- ارتباطات خوب به معنای حمایت از هنر است

اگر بگوییم که پاندمی بر جامعه هنری اثری ویرانگر داشته است، باز هم از اثرات مخرب آن کم گفته‌­ایم. کریس هولت، نوازنده ویولون سل، در واکنش به بحران کرونا در سالن کنسرت دیجیتال ملبورن یک کنسرت کلاسیک آنلاین برگزار کرد. این اقدام، چالش‌­های لجستیک و هزینه‌­هایی را در پی داشت.

او گفت: «اگر شما کنسرتی به همراه فروش بلیط برگزار می‌­کنید، ­باید اقداماتی بیش از تنها خواندن و نواختن و انتشار آن در فیس‌بوک انجام دهید، زیراکه محتواهای اینچنین در اینترنت فراوان هستند.» وی افزود: «ما می‌­خواستیم اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه کنسرت دیجیتال را به مخاطبان آنلاین ارائه می‌­کنیم، به همین خاطر میکروفون­‌هایی برای ضبط صدا به ارزش 30 هزار دلار و دوربین‌­هایی نیز برای تصویربرداری به ارزش حدود 30 هزار دلار به کار گرفتیم.» به طور خلاصه، رمز جمع‌­آوری سرمایه مورد نیاز برای برگزاری چنین کنسرتی ایجاد ارتباطات قوی با حامیان و نیکوکاران است.

6- تاثیر مفید بانوان در نیکوکاری

یکی از نکات برجسته در جنراسیتی فروم امسال یافتن تحقیقات جدید در خصوص نقش بانوان استرالیایی در حوزه نیکوکاری بوده است. استراتژیست حوزه نیکوکاری مطالعه­‌ای را در سال‌­های 2020 و 2021 با تمرکز بر گروه‌­ها، نظرسنجی­‌ها و مصاحبه‌­های حضوری انجام داد. یافته‌­های این مطالعه به‌طور خلاصه بدین شرح است:

  • ­بانوان تنها بخشی از بازار را تشکیل نمی‌­دهند بلکه خود بازار هستند
  • بانوان توضیحات را به آمار ترجیح می‌­دهند
  • اهداهای مردان تراکنش­‌محور است، اما اهداهای بانوان بر پایه ارتباطات است
  • از بانوان بطور جداگانه درخواست کمک نمی­‌شود
  • بانوان نسبت به مردان زمان بیشتری را صرف مشارکت­‌های داوطلبانه می‌­کنند

برخی دیگر از یافته‌­های کلیدی این مطالعه نشان می‌­دهد:

  • بانوان از طریق خانواده و فعالیت­‌های داوطلبانه با نیکوکاری آشنا می­‌شوند
  • بانوان نقش رهبری و تشویقی در تصمیمات خانواده برای نیکوکاری ایفا می­‌کنند
  • بانوان این موضوع را یک مسئولیت اجتماعی تلقی می­‌کنند که از فرزندان­شان و دیگران بخواهند از اقدامات نیکوکارانه آنها درس بگیرند

6 مورد فوق در این گزارش از موارد حائز اهمیتی بودند که می­‌توانند در ترسیم چشم‌­انداز دوران جدید پساپاندمی کمک کنند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن