10 گرایش در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی

موضوعات پیرامون مسئولیت اجتماعی در سال گذشته میلادی شامل مسائلی چون «صداقت»، «کاهش آلایندگی کربن»، «حمایت از کارکنان»، «پایبندی به اهداف به جای احساسات» و «جستجو برای پیشرفت‎‌های جدید» بود. این اقدامات همچنان در سال 2021 از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما در این گزارش می‌خواهیم 5 گرایش دیگر را به این فهرست اضافه کنیم که افزایش اقدامات خیرخواهانه و افزایش محبوبیت اقدامات داوطلبانه مجازی از جمله آن است.

10 گرایش در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی

موضوعات پیرامون مسئولیت اجتماعی در سال گذشته میلادی شامل مسائلی چون «صداقت»، «کاهش آلایندگی کربن»، «حمایت از کارکنان»، «پایبندی به اهداف به جای احساسات» و «جستجو برای پیشرفت‎‌های جدید» بود.

به گزارش وب سایت فوربس (Forbes)، رواج شفافیت، اعتبار و صداقت بین شرکت‌‏ها و رهبران ادامه دارد، و هم‌اکنون نیز بسیاری از مدیران با تضمین سلامت و ایمنی و مشارکت بیشتر کارکنان در تصمیمات خود از این افراد حمایت می‌‏کنند. در زمینه کاهش آلایندگی، بسیاری از شرکت‌‏ها اهداف بزرگتری را دنبال کردند و روش‌‏هایی را برای جذب آلایندگی کربن به کار گرفتند. در نهایت، مفهوم عملکرد زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی(Environmental, Social and Governance)  تاثیرگذاری بیشتری را در موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی پیدا کرده است. این اقدامات همچنان در سال 2021 از اهمیت بالایی برخوردارند. در ادامه این گزارش می‌خواهیم 5 گرایش دیگر را به این فهرست اضافه کنیم:

سه عامل تنوع، برابری و همه‌‏پذیری در مرکز توجه قرار دارند: کشتار سیاه‌پوستان آمریکایی تبار در سال 2020 و ناآرامی‌‏های پس از آن شرکت‌‏ها را ترغیب به پایبندی به برابری نژادی و همچنین تعهد به استخدام اقلیت‏‌های قومی و نژادی، اطمینان از دستمزد مساوی در سراسر جهان، افزایش سرمایه‌‏گذاری در کسب و کارهای متعلق به زنان و اقلیت‌‏ها، همچنین سرمایه‌‏گذاری‏‌های خیرخواهانه به نفع جوامع آسیب‌پذیر کرد. افزایش تقاضای مقامات دولتی، کارکنان و مشتریان نسبت به همه‌‏پذیری و برابری در شرکت‌‏ها منجر به ادامه و شتاب گرفتن این گرایش در سال 2021 می‌‏شود.

اقدامات خیرخواهانه بیشتر می‌شوند: کمک‏‌های مالی شرکت‏‌ها به خیریه‌‏ها و سازمان‏‌های جمعی و تشویق کارکنان برای انجام کارهای داوطلبانه در این نهادها رشد فزاینده‌‏ای داشته است. امروزه شرکت‌‏های آمریکایی دیگر تنها نهادهای خیرخواه دنیا نیستند. تقاضای مشتریان و کارکنان تمام شرکت‏‌های دنیا برای سرمایه‏‌گذاری در مناطق محروم افزایش پیدا کرده است. بنابراین باید انتظار افزایش برنامه‏‌های خیرخواهانه، گسترش اقدامات داوطلبانه شرکتی و بهبود آشنایی کارکنان با عملکرد زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی را در سراسر دنیا داشته باشیم.

اقدامات داوطلبانه مجازی از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌‏شوند: اقدامات داوطلبانه مجازی یک پدیده جدید نیست و سازمان‌‏هایی مانند Catchafire، بنیاد تی‌‏پات و Strive for College نیز در این زمینه موفقیت‏‌هایی را داشته‌‏اند، اما در سال 2021 باید انتظار رشد این الگوی رفتاری را داشته باشیم. اگرچه فعالیت‏‌های داوطلبانه مجازی بسیاری از شرکت‏‌ها در سال گذشته افزایش پیدا کرد، اما اغلب آنها صرفا راهکارهای موقتی برای سازگاری با شرایط همه‌‏گیری کرونا بودند. با توجه به تعداد بالای کارکنان دورکار تا انتهای تابستان و زمان‏بندی کاری انعطاف‌‏پذیر شرکت‏‌ها برای دنیای پساکرونا، مدیران مسئولیت‌‏پذیر باید به دنبال تغییر دائمی برنامه‌‏های داوطلبانه شرکت، همچنین تشویق کارکنان به پرداختن به فعالیت‌‏های داوطلبانه مجازی – در کنار دورکاری – باشند.

حمایت از کسب و کارهای کوچک تبدیل به یک اولویت خیرخواهانه می‌‏شود: تاثیر مخرب همه‏‌گیری بر کسب و کارهای کوچک سراسر دنیا (به ویژه در مناطق آسیب‌‏پذیر)، منجر به تلاش بیشتر سازمان‏‌های غیرانتفاعی برای کمک به آنها شده است. این روند شرکت‌‏های بزرگ را برای مشارکت در این کار ترغیب می‏‌کند. توجه شرکت‏‌ها به نهادهایی مانند ائتلاف حمایت از کسب و کارهای سیاه پوستان (که توسط شرکت آمریکن اکسپرس به همراه بنیاد اتاق بازرگانی ایالات متحده و چهار قرارگاه ملی سیاه‏‌پوستان تاسیس شده است) برخلاف گذشته افزایش پیدا می‌‏کند. افزایش آگاهی درباره اهمیت کسب و کارهای کوچک به حفظ و پایداری آنها در دوران همه‏‌گیری و پساکرونا کمک می‏‌کند.

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اهمیت تازه‌‏ای پیدا می‌‏کنند: اگرچه کشورهای زیادی اهداف توسعه پایدار 2030 سازمان ملل را به رسمیت شناخته‌‏اند، اما تلاش کمی برای دستیابی به آنها وجود دارد. همه‌‏گیری ویروس کرونا به ما نشان داد که رویدادهای جهانی به سرعت جوامع محلی را تحت تاثیر قرار می‌‏دهند. به این ترتیب ما انتظار داریم که بخش دولتی و خصوصی همکاری خود را برای انتقال منابع اساسی به مناطق محروم افزایش دهند. در یک دهه‏ آینده شرکت‏‌های بیشتری از اهداف توسعه پایدار برای ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتی و بهبود عملکرد زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی خود استفاده می‌‏کنند.

چالش‏‌های زیادی در برابر مدیران مسئولیت‌‏پذیر وجود دارد، و تاثیرگذاری این افراد و نیاز به آنها بیشتر از همیشه احساس می‌‏شود. این 10 گرایش بخش بزرگی از وظایف آنها را در سال 2021 تعریف کرده، و پایبندی به آنها دنیا را تبدیل به جایی بهتر و ایمن‌‏تر برای تمام انسان‌‏ها می‏‌کند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.