چگونه داوطلب را راضی نگه داریم؟

وقتی داوطلبان مناسبی را جذب کنید، در واقع موسسه خود را با تخصص، ظرفیت، انرژی و زمان کافی برای دستیابی به اهداف مشترک‌تان مسلح می­‌کنید. اما همه­ داوطلبان برای این عمل غیرسودآور مناسب نیستند و مسلما نمی‌­خواهید وقت، انرژی و منابع خود را برای آموزش داوطلبانی که ممکن است تیم را ترک کنند، هدر دهید. بسیار مهم است که شما نه تنها بهترین داوطلبان را به تیم خود جذب کنید، بلکه آنها را خوشحال و راضی نگه ­دارید تا در تیم بمانند.

چگونه داوطلب را راضی نگه داریم؟

داوطلبان قلب تپنده­ سازمان‌های نیکوکاری هستند. چه آنها برای افراد آسیب‌­پذیر غذای گرم فراهم کنند و چه به مجلس دادخواست دهند، داوطلبان در تحقق رسالت سازمان نقش حیاتی دارند. در این گزارش 10 روش کاربردی برای راضی نگه داشتن داوطلبان را توضیح داده‌ایم که موجب ادامه­ همکاری، فعالیت هوشمندانه­‌تر و کارآمدتر آنها می‌­شود.

به گزارش «چریتی دیجیتال» (Charity Digital)،  وقتی داوطلبان مناسبی را جذب کنید، در واقع موسسه خود را با تخصص، ظرفیت، انرژی و زمان کافی برای دستیابی به اهداف مشترک‌تان مسلح می­‌کنید. اما همه­ داوطلبان برای این عمل غیرسودآور مناسب نیستند و مسلما نمی‌­خواهید وقت، انرژی و منابع خود را برای آموزش داوطلبانی که ممکن است تیم را ترک کنند، هدر دهید. بسیار مهم است که شما نه تنها بهترین داوطلبان را به تیم خود جذب کنید، بلکه آنها را خوشحال و راضی نگه ­دارید تا در تیم بمانند. برای چگونگی انجام این کار به ادامه­ مطلب دقت فرمایید.

1- انعطاف‌پذیری

«انعطاف‌پذیری یک عامل کلیدی است». بسیاری از سازمان‌های نیکوکاری از انعطاف‌پذیری برنامه­‌ها در برخورد با داوطلبان سود برده‌­اند، مانند امکان همکاری داوطلبان از منزل و همچنین به صورت حضوری و ارائه دسترسی آنلاین، تلفنی و حضوری بین کارکنان و داوطلبان. اگر تیم شما شامل داوطلبان حضوری و از راه دور است، سیستم­‌هایی را برای ایجاد همکاری ترکیبی فراگیر در نظر بگیرید.

2- معارفه­ هوشمندانه برای داوطلب

از داوطلبان فعلی بپرسید که موقع شروع کار دوست داشتند در چه زمینه­‌هایی اطلاعات می‌­داشتند. می‌­توانید از این چک لیست معارفه مفید از داوطلبان کنونی، برای طراحی فرایند استقبال خود استفاده کنید.

3- توجه به انگیزه­ داوطلبان

«درک انگیزه‌­های داوطلبان بسیار مهم است». به نیروهای جدید خود گوش دهید. دریابید که چه چیزی به آنها انگیزه می‌­دهد، چرا موسسه شما را انتخاب کرده‌­اند و چه انتظاراتی دارند. هرچه بیشتر بتوانید وظایف‌­شان را با «انگیزه»­ درونی آنها مطابقت دهید، احتمال اینکه در تیم بمانند بیشتر است.

4- نشان دادن تأثیر داوطلب شدن

تحقیقات نشان می­‌دهد که داوطلبان می‌­خواهند برای موسسه­‌ای داوطلب شوند که قرار است تغییری ایجاد کند و بتوانند از این طریق نقش موثری داشته باشند. اینکه بتوانید این تاثیر را به آنها نشان دهید، در واقع برای ادامه همکاری آنها را ترغیب می­‌کنید.

5- حفظ ارتباط با داوطلب ها و اعضای تیم

گزارشات منظم به داوطلبان این حس را القا می‌­کند که اعضای یک تیم هستند. ارتباط خود را با اعضای تیم با ایمیل­‌های مکرر و با محتوایی دوستانه حفظ کنید. به داوطلبان خود نشان­ دهید که چگونه در ایجاد تغییر نقش داشته‌­اند، بنابراین آنها از همکاری با این تیم و سهیم بودن در دستاوردهای مشترک احساس افتخار می‌کنند.

6- شفاف­‌سازی وظایف داوطلب

چه برای پخت و پز به داوطلبان احتیاج داشته باشید یا کمپین، مهم است که وظایف آنها را به طور شفاف بیان کنید. بیان وظایف به طور دقیق و مشخص شامل این موضوعات است که آنها باید چه وظایفی را انجام دهند، چگونه، کجا و چطور بفهمند که کار را به درستی انجام داده‌­اند یا خیر؟ نرم‌افزار مدیریت داوطلبان می‌­تواند به شما در برنامه­‌ریزی سریع وظایف و اختصاص آنها به افراد مناسب کمک کند.

7- جذب طیف گسترده‌­ای از داوطلبان

داوطلبان معمولا سن بالاتری دارند و ثروتمندتر از افراد طبقه­ حد متوسط ​​هستند. برای مثال اگر داوطلبان شما عمدتا افراد طبقه متوسط ​​و بازنشسته باشند، ممکن است استعدادها و دیدگاه‌­های مختلفی را از دست بدهید. بنابراین مراقب شبکه­ داوطلبان خود باشید. اطمینان حاصل کنید که داوطلبان تا آنجا که ممکن است، ذینفعانی را که با آنها تعامل دارید، منعکس کنند.

از تداوم سیستم­‌های سلسله مراتبی که احتمالاً افراد مختلف را به حاشیه می‌­برند، خودداری کنید. به داوطلبان خود این قدرت را بدهید که در عین دنبال کردن ابتکارات شما، آنها را هدایت نیز کنند. برای جذب گروه­‌های مختلف داوطلبان، مطمئن شوید که به جای تبلیغات کلامی، بسترهای عمومی جذب داوطلبان را به کار می‌­برید.

8- ارائه آموزش با کیفیت به داوطلب

آموزش با کیفیت حیاتی است. مشاوره شهروندان علاوه بر ارائه­ آموزش برای مهارت­‌های ضروری مورد نیاز برای ایفای نقش، فرصت‌های یادگیری دیگری را توسط متخصصان در زمینه­‌هایی که داوطلبان ممکن است برای آنها جالب باشد، فراهم می­‌کند. بنابراین ارائه حمایتی را که به داوطلبان بینش عمیق­‌تری در مورد موضوعات مربوط به موسسه شما می­‌دهد، در نظر بگیرید؛ حتی اگر این موارد به طور مشخص برای وظیفه­ آنها مورد نیاز نباشد.

9- توجه به سخت­‌کوشی افراد

برای قدردانی لزوما نیازی به هزینه نیست. می­‌توانید با تشویق فرد مورد نظر در حضور کل تیم یا یک تماس تلفنی سریع برای تشکر، از او قدردانی کنید.

10- ارتباط شخصی‌سازی شده با داوطلبان

به یاد داشته باشید که داوطلبان شما افراد منحصر به فردی هستند. چرا افراد داوطلب کار خیر می‌­شوند؟ ممکن است بخواهند دوست پیدا کنند، دین خود را به جامعه‌ محلی­‌شان ادا کنند، شانس موفقیت شغلی خود را افزایش دهند یا مهارت‌­های جدیدی کسب کنند.

هر فرد ترکیبی از خواسته­‌ها و نیازهای منحصر به فرد خود را خواهد داشت. انگیزه‌­های آنها هرچه که باشد، مطمئن شوید که داوطلبان هم بخشی از یک انجمن دوستانه هستند و هم لازم است به عنوان یک شخص منحصربه‌­فرد در نظر گرفته شوند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن
این صفحه را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه برای ”چگونه داوطلب را راضی نگه داریم؟

  1. نسرین حسینی

    بسیار موثر بود یکی از مشکلات امروز سازمانهای مردم نهاد عدم ماندگاری داوطلبان قدیمی مطلب کاملا راهکار های مناسبی بود برای من

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.