فعالیت‌های داوطلبانه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

شیوع ویروس کرونا تاثیرات زیادی بر فعالیت‌­های عادی روزمره ما داشته و باعث شده است بسیاری از افراد در جوامع نیاز به انواع کمک پیدا کنند. اما چگونه می‌توان فعالیت‌های داوطلبانه را در دوران همه‌گیری کرونا ادامه داد؟ در میان همه‌گیری کووید-19، روش‌های زیادی برای فعالیت‌های داوطلبانه با آسودگی خاطر وجود دارد، وب‌­سایت چریتی نویگیتر (Charity Navigator) در گزارشی این روش‌ها را معرفی کرده است.

چگونه می‌توان فعالیت‌های داوطلبانه را در دوران همه‌گیری کرونا ادامه داد؟ وب‌­سایت چریتی نویگیتر (Charity Navigator) گزارشی در زمینه اهمیت رعایت فاصله‌­گذاری اجتماعی برای سلامت جوامع منتشر کرده است، اما در میان همه­‌گیری کووید-19 روش‌­های زیادی برای فعالیت‌­های داوطلبانه با آسودگی خاطر وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌­پردازیم.

وب­سایت

فعالیت­‌های داوطلبانه مبتنی بر وب­، بهترین روش برای کمک کردن در دوران قرنطینه خوداختیاری است. تمام آنچه شما برای فعالیت‌­های مبتنی بر وب نیاز دارید یک دستگاه رایانه یا تلفن هوشمند و اتصال به اینترنت است. در آن صورت می‌­توانید با مشارکت در فعالیت‌­­های زیر کمک کنید:

رونویسی یا ترجمه: آیا به خواندن و نوشتن علاقه دارید؟ این فرصتی است تا اسناد تاریخی را بازنویسی کنید!

مشارکت در پژوهش‌­های علمی: برای انجام اکتشافات جدید نیازی به مدرک دکترا ندارید؛ در واقع برای طبقه­‌بندی کهکشان­‌ها، شناسایی حیات وحش آفریقا، کمک به برق­‌رسانی به افراد بدون برق و دیگر موارد، اصلا الزامی وجود ندارد که حتما در هر کدام از زمینه‌­ها تجربه داشته باشید!

انجام بازی‌­های ویدیویی: بله درست خواندید! در برخی بازی‌­های جهانی در ازای هر پاسخ صحیح شما به سوالات برای رفع گرسنگی در جهان پول تخصیص داده می‌­شود.

ایجاد محتوای خلاقانه: در صورتی که توانایی وبلاگ‌نویسی، کار با «تیک تاک»، عکاسی یا طراحی گرافیک را دارید، با سازمان‌­ها تماس بگیرید تا با استفاده از مهارت‌­های خود به افزایش شناخته شدن و کسب بودجه آنها کمک کنید.

انجام فعالیت­‌های داوطلبانه از راه دور

فرصت­‌های انجام فعالیت‌­های داوطلبانه از راه دور از موارد حائز اهمیتی است که می­‌توانید بدون نیاز به رایانه از هر کجا انجام دهید.

پیگیری سلامتی: بسیاری از سازمان‌­ها، خصوصا آنها که به افراد مسن کمک می­‌کنند، ممکن است در این دوران برای بررسی وضعیت سلامتی افراد تحت پوشش خود، به کمک بیشتری احتیاج داشته باشند. این یک روش عالی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد در این ایام انزوا است، می­‌توان به آسانی تلفن را برداشت و با دیگران یه گپ کوتاهی زد!

ساخت یا مونتاژ کاردستی: اگر شما در هنرها یا سرگرمی‌­هایی مانند خیاطی و بافتنی مهارت دارید می‌­توانید با دوختن ماسک و بافتن روانداز و پتو یا مونتاژ کیت‌­های بهداشتی و موارد دیگر در خانه و ارسال آنها به سازمان‌­های خیریه­‌ای که به نیازمندان کمک می­‌کنند به یاری آنها بشتابید.

نوشتن کارت‌­ها و نامه‌­های حمایتی: افراد از شنیدن اینکه برای دیگران مهم هستند و به آنها اهمیت داده می‌­شود، خوشحال شده و در آنها انگیزه ایجاد می‌­شود. شما می­‌توانید در یک یادداشت حمایت خود را به افرادی که به آن نیاز دارند، اعلام کنید. این افراد ممکن است بیمارانی باشند که تحت مراقبت هستند، کادر درمان که در خط مقدم مقابله با پاندمی قرار دارند، کارکنان فروشگاه‌­های مواد غذایی که به دیگران خدمات ارائه می‌­کنند، افراد مسن و هر کسی دیگری باشد!

راهنمای خودتان باشید

رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی به این معنا نیست که مجبور باشید در خانه بمانید، فرصت­‌های زیادی وجود دارد که می‌­توانید به صورت انفرادی خارج از خانه انجام دهید.

زیباسازی و پاکسازی: چه کسی گفته که شما برای انجام پاکسازی ساحل یا کمک به کاشت گل در پارک به یک گروه نیاز دارید؟ یا سعی کنید در هنگام ورزش یا در طول مسیرتان زباله جمع­‌آوری کنید!

تحویل بدون تماس: برای افرادی که در قرنطینه هستند یا در معرض خطر هستند و نمی­‌توانند به فروشگاه بروند، مواد غذایی یا دارو را درب منزل آنها قرار دهید.

اهدا

در حالی که سازمان­‌ها همیشه نیازمند کمک­‌های مالی هستند، اما مواردی برای اهدا وجود دارند که شاید پیش­تر انجام نداده باشید!

اهدا خون: چنانچه حالتان خوب است و سلامت هستید، می‌­توانید خون اهدا کنید، ویروس کرونا در روند اهدای خون هیچ خطری برای اهداکنندگان ندارد، درصورتی که هر اهدا خون می‌­تواند سه زندگی را نجات دهد.

اهدای غذا به انبارها: اهدای بسته­‌های غذایی و کنسرو به گرمخانه‌­ها و آشپزخانه‌­ها، می‌­تواند به آنها در انجام ماموریتشان کمک کند.

اهدا زمان از طریق آموزش: به آسانی با استفاده از ابزارهای (برنامه‌­های) رایگان کنفرانس ویدیویی آنلاین مانند زوم، اسکایپ و گوگل هنگ‌­آوتس فرصت­‌های داوطلبانه ایجاد کنید.

کمک­ متقابل: کمک متقابل اصطلاحی است که در واقع فقط به معنای کمک همسایه به همسایه است که کمک­‌های کوچک یا بزرگ را دربرمی‌­گیرد. شیوع ویروس کرونا تاثیرات زیادی بر فعالیت‌­های عادی روزمره ما داشته و باعث شده است بسیاری از افراد در جوامع نیاز به انواع کمک پیدا کنند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.