عواقب «کووید-19» برای موسسات نیکوکاری براساس یک پژوهش بین‌المللی

گزارش (BBB WGA) در مورد «کووید-19» و بخش خیریه‌ها، به بررسی این موضوع پرداخته است که بر اساس پیش‌بینی موسسات نیکوکاری، عواقب این بحران چه خواهد بود. این گزارش همچنین به بررسی این موضوع می‌پردازد که جمعیت خیرین چه احساسی نسبت به چشم‌اندازها و ترجیحات‌شان در طول سال 2020 میلادی دارند.

عواقب «کووید-19» برای موسسات نیکوکاری براساس یک پژوهش بین‌المللی

همه‌گیری «کووید-19» و اثرات آن یادآور آسیب‌پذیری همگانی و وابستگی متقابل انسان‌ها به یکدیگر است. این شیوع و اثرات آن به همه اقشار جامعه فشار وارد می‌کند. از جمله این اقشار، موسسات نیکوکاری‌ای هستند که در هنگام بحران، مسئولیت ارائه کمک‌های حیاتی را بر عهده دارند؛ همچنین موسساتی که وظیفه مقابله با چالش‌های دیگر را بر دوش می‌کشند. همه این‌ها در شرایطی است که نیاز به کمک‌های خیریه نیز هر روز در حال رشد است.
گزارش ویژه «بی‌بی‌بی وایز گیوینگ الاینس» (BBB WGA) در مورد «کووید-19» و موسسات نیکوکاری، به بررسی این موضوع پرداخته است که بر اساس پیش‌بینی موسسات نیکوکاری، عواقب این بحران چه خواهد بود، چون آن‌ها در این راستا در تلاش‌اند تا ماموریت‌های خود را به بهترین شکل به ثمر برسانند. این گزارش همچنین به بررسی این موضوع می‌پردازد که جمعیت خیرین چه احساسی نسبت به چشم‌اندازها و ترجیحات‌شان در طول سال 2020 میلادی دارند. هدف از این گزارش شفاف‌سازی شرایط ویژه‌ای است که موسسات نیکوکاری با آن روبه‌رو هستند و سعی بر این است که به تقویت پیوند میان موسسات نیکوکاری و افراد خیر کمک شود.
برای درک بهتر اثرات شیوع «کووید-19» در موسسات نیکوکاری ، سازمان‌های نیکوکاری که اعتبار آنها توسط «بی‌بی‌بی وایز گیوینگ الاینس» تایید شده بود،بررسی شدند تا از دیدگاه‌های آنها در این خصوص استفاده شود. در این مسیر از بیش از 1000 نفر در سراسر ایالات متحده از تاریخ 27 مارس تا 30 مارس 2020 میلادی نظرسنجی انجام شد.
بی‌بی‌بی وایز گیوینگ الاینس، یک سازمان نظارت بر امور موسسات نیکوکاری است که با استفاده از 20 استاندارد خود، موسسات نیکوکاری را ارزیابی می‌کند تا اعتبار سازمان‌های خیریه را تایید کند و بر این اساس به اهداکنندگان و خیرین کمک می‌کند که اعتمادشان با توجه به نحوه اداره، امور مالی، شیوه‌های جمع‌آوری سرمایه و گزارش نتایج، نسبت به سازمان‌های خیریه که از طریق این سازمان اعتباربخشی شده‌اند، تقویت شود. «بی‌بی‌بی وایز گیوینگ الاینس» چنین گزارش‌هایی را که بر اساس استانداردهای بی‌بی‌بی تهیه شده است، به‌طور رایگان در دسترس عموم قرار می‌دهد. اداره کسب و کار بهتر (بی‌بی‌بی)، یک سازمان خصوصی غیرانتفاعی است.
هر ساله برای بررسی میزان اعتبار سازمان‌های خیریه توسط وب‌سایت give.org که متعلق به بی‌بی‌بی است یک نظرسنجی انجام می‌شود. این نظرسنجی شامل مجموعه پرسش‌های اساسی و مهمی است که با توجه به موضوعات قابل توجه انتخاب و برای سنجش سلامت اعتماد عمومی در بخش خیریه‌ها هر سال پرسیده می‌شود. پرسش‌های مربوط به نظرسنجی سال 2019 در زمینه اولویت‌ها، ترجیحات، فرضیات و انتظارات خیرین در خصوص شیوع «کووید-19» بوده است.

ضربه های کرونا به روایت آمار
برای درک بهتر اینکه چگونه شیوع «کووید-19» بر بخش خیریه تاثیرگذاربوده است، از 118موسسه خیریه با اندازه‌ها و ماموریت‌های مختلف شامل حقوق شهروندی، آموزش، حمایت از حیوانات، محیط زیست، کمک‌های بین‌المللی، بهداشت، خدمات اجتماعی، مذهبی، جانبازان، توسعه جوانان و… می‌توان نام برد. ‌از همه این موسسات که توسط «بی‌بی‌بی وایز گیوینگ الاینس» اعتباربخشی شده بودند خواسته شد به شکل آنلاین تجربیات و برداشت‌های خود را به اشتراک بگذارند که پس از بررسی، اطلاعات زیر به دست آمد:
80.5 درصد از موسسات پیش‌بینی می‌کنند که درآمد آن‌ها در سال 2020 کمتر از حد انتظار خواهد بود.
از موسسات خیریه‌ای که کاهش درآمدها را پیش‌بینی کرده بودند، حداکثر آنها (93.5درصد) بر این باورند که خیرین استطاعت پرداخت کمک‌های کمتری را خواهند داشت؛ 69.6 درصد اظهار داشتند سازمان‌شان قادر نخواهد بود مراسم جمع‌آوری کمک‌های خیریه را برگزار کند و بیش از نیمی از آنها (54.4 درصد) می‌گویند که خیرین احتمالا کمک‌های خود را به شکل مستقیم به افراد نیازمند پرداخت خواهند کرد.
از موسسات نیکوکاری‌ای که کاهش درآمدها را پیش‌بینی کرده بودند، تنها 19.6 درصد باور دارند که سازمان ممکن است کمتر از 10درصد درآمد بودجه‌ای خود را از دست بدهد. در حالی که براساس پیش‌بینی 7.6 درصد از آنها، این عدد بیش از 50درصد خواهد بود.
18.3 درصد از موسسات نیکوکاری اعتقاد دارند که در نتیجه شیوع «کووید-19» هزینه‌های آنها در سال 2020 میلادی افزایش خواهد یافت.
فقط 1.9 درصد از موسسات نیکوکاری گفتند که نگران تاثیر همه‌گیری «کووید-19» در این بخش نیستند. در حالی که بیشتر موسسات (89.4 درصد) در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.
76.9 درصد از موسسات خیریه اعلام کردند که بحران «کووید-19» ممکن است به آنها کمک کند تا روش‌های کارآمدتری را برای ادامه فعالیت کارمندان به صورت آنلاین پیدا کنند و 56.7 درصد آنها بر این باورند که ممکن است راه‌های جدید یا گسترده‌ای را برای جمع‌آوری وجوه به صورت آنلاین پیدا کنند؛ از سوی دیگر، 58.8 درصد بیان داشتند که ممکن است راه‌های کارآمدتری را برای انجام ماموریت‌های خود پیدا کنند.
آمار نشان می‌دهد که حدود 80 درصد از کل کمک‌ها در ایالات متحده همچنان توسط اشخاص پرداخت می‌شود و در سال 2020 خیلی از آنها با مشکل روبه‌رو خواهند شد. با توجه به شیوع «کووید-19»، در یک نظرسنجی الکترونیک که از بیش از 1000بزرگسال در سراسر ایالات متحده انجام شد، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان گفتند که به دنبال راه‌هایی برای حمایت از امور خیریه هستند و 24.5 درصد نیز گفتند که ترجیح می‌دهند به طور مستقیم به افراد بیکار کمک کنند و 21.9 درصد از این افراد هم اعلام کردند که برای خود یا خانواده‌هایشان نیاز به کمک موسسات نیکوکاری دارند. نزدیک به یک سوم شرکت‌کنندگان (30.8 درصد) گفتند که در سال 2020 قصد دارند بیشتر از گذشته به م موسسات نیکوکاری کمک کنند.
بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان (52.5 درصد) اظهار داشتند که همان مقدار سال‌های گذشته کمک خواهند کرد، 8.8 درصد نیز بیان داشتند که میزان کمک‌هایشان کاهش خواهد یافت و 8درصد هم اعلام کردند که هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته‌اند. 45.6 درصد از افرادی که اعلام کردند میزان کمتری نسبت به قبل کمک خواهند کرد، گفتند که به دلیل شیوع «کووید-19» درآمدهای خود را از دست داده‌اند و 51.5 درصد از آنها هم بیان کردند که به دلیل عدم اطمینان به این موضوع باید از نظر اقتصادی محافظه‌کارتر رفتار کنند.
14.7 درصد از خیرین سال 2019 اعلام کردند که قصد ندارند در سال 2020 کمکی ارائه کنند.
در مقایسه کمک‌های گزارش شده در سال 2019 با کمک‌های درنظر گرفته شده برای سال 2020، چند تغییر قابل ملاحظه در بخش کمک به انواع خیریه‌ها مشاهده می‌شود که عبارتند از: کاهش کمک‌ها از 45.1 درصد به 40.1 درصد برای سازمان‌های مذهبی، افزایش کمک‌ها از 10.5 درصد به 14.6درصد برای بیمارستان‌های غیرانتفاعی و افزایش کمک‌ها از 11.8 درصد به 14.6 درصد برای سازمان‌های محیط زیست.
نتیجه‌گیری
در حالیکه اوضاع نامشخص و به سرعت در حال تحول است، بسیاری از موسسات خیریه در سال 2020 با سالی سختی از نظر تاریخی روبه‌رو هستند. موسسات خیریه معتبر از نظر سازمان بی‌بی‌بی که این گزارش بر اساس آن تهیه شده است، دارای استانداردهای بالایی از نظر اداری، مالی، شیوه‌های جمع‌آوری سرمایه و گزارش نتایج هستند. کمتر از 8درصد از این موسسات خیریه معتبر بی‌بی‌بی، درآمدی زیر یک میلیون دلار دارند و بیش از 12درصد از آنها درآمد بالای 100میلیون دلار دارند.
از آنجایی که موضوع ثبات مالی باعث نگرانی بیشتر موسسات خیریه شده است، این سازمان را بر آن داشت تا همدلی و سخاوت اهداکنندگان و خیرین را در این زمینه به چالش بکشد. یک سوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی قصد دارند در سال جاری بیشتر به امور خیریه، به ویژه نسل جوان کمک کنند.
با وجود اینکه افراد به طور فزاینده‌ای به خدمات و کمک‌های مالی نیاز دارند، ناتوانی در برگزاری برنامه‌های جمع‌آوری کمک‌های حضوری، مشکلات زیادی در ارائه خدمات ایجاد کرده است. دیگر موضوع نسبتا جدید، تقاضاهای افراد بیکار و کسب‌و‌کارهای کوچک آسیب‌پذیر است که این بخش را با چالش جدید و بی‌سابقه‌ای روبه‌رو ساخته است.

منبع: Give.org

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.