راهکارهایی برای نگهداشت استعدادهای برتر در مؤسسات غیرانتفاعی

نگه داشتن استعدادهای برتر در مؤسسات غیرانتفاعی یکی از مهم‌ترین وظایف بخش منابع انسانی است. بخش منابع انسانی باید راهکارهایی برای حفظ انگیزۀ کارکنان ایجاد کند. همچنین، به‌منظور کمک به رشد کارکنان در مؤسسه، لازم است برنامه‌های آموزشی افزایش یابند. البته این کار آن‌قدرها که به‌نظر می‌رسد، آسان نیست، چرا که باید برای همۀ کارکنان فرصت‌های برابر در نظر گرفته شود.

راهکارهایی برای نگهداشت استعدادهای برتر در مؤسسات غیرانتفاعی

نگه داشتن استعدادهای برتر در مؤسسات غیرانتفاعی یکی از مهم‌ترین وظایف بخش منابع انسانی است. بخش منابع انسانی باید راهکارهایی برای حفظ انگیزۀ کارکنان ایجاد کند. همچنین، به‌منظور کمک به رشد کارکنان در مؤسسه، لازم است برنامه‌های آموزشی افزایش یابند. البته این کار آن‌قدرها که به‌نظر می‌رسد، آسان نیست، چرا که باید برای همۀ کارکنان فرصت‌های برابر در نظر گرفته شود.

هنگام سرمایه‌گذاری برای آموزش افراد متخصص، چه از نظر مالی و چه از لحاظ تلاش، باید آمادگی روبه‌رو شدن با چالش‌های مختلف را داشته باشید. باید برنامۀ عملیاتی مستحکمی تدوین کنید تا افراد مستعد را در مؤسسۀ خود نگه دارید. بنا بر «گزارش یادگیری محیط کار لینکدین (سال 2022)»، حدود 72 درصد از راهبرانِ یادگیری و توسعه با این موضوع موافقند که ارتقاء مهارت‌ها باید یکی از عملکردهای راهبردی مؤسسات باشد.

  • راهکارهایی برای حفظ استعدادهای برتر در مؤسسات غیرانتفاعی

نکتۀ بسیار مهم این است که به‌منظور ارتقاء شادی و رفاه افراد مستعد در محیط کار، با حوصله و صرف وقت، برای تدوین و اجرای راهکارهای زیر اقدام کنید.

یک مؤسسۀ غیرانتفاعی که به حفظ نیروهای مستعدش اهمیت می‌دهد، از مشکلاتی که ممکن است به افول کسب‌وکار، افت کیفیت، و رکودِ رُشد منجر شوند، پرهیز می‌کند. طبق گزارش سال 2022 مؤسسۀ کار دربارۀ حفظ[نیروها]، حدود 64 درصد از کارمندان در ایالات متحده به کاهش برداشت‌های مثبتی که دربارۀ کارفرمای خود داشته‌اند، اشاره کرده‌اند.

  • بهره‌گیری از نقاط قوت کارکنان

تشخیص نقاط قوت کارکنان به شما کمک می‌کند کارهایی را به آنها بسپارید که با توانایی‌هایشان مطابقت داشته باشد. اینکه کارکنان مستعد بتوانند مهارت‌ها و دانش خودشان را در کاری به‌کار بگیرند که می‌توانند حقیقتاً در آن بدرخشند، به آنها انگیزه می‌دهد. و این، روشی است برای تقویت روابط کارکنان و افزایش مشارکت آنان.

این نوع راهکار برای برنامه‌های اجرایی مختلف، مانند برنامه‌های کمک‌رسانی یا فعالیت‌های داوطلبانه خوب است. این روش می‌تواند به تیمتان کمک کند که از طریق نقاط قوت گوناگون خود و با اشتراک مساعی، توان‌افزایی کنند، که آن هم، به‌نوبۀ خود، منجر به سطح بالایی از هماهنگی و کار گروهی می‌شود.

  • فرصت‌هایی برای کسب مهارت‌های جدید

برای کارمندان خود فرصت‌های برای کسب مهارت‌های جدید فراهم کنید مهارت‌هایی که به آنها کمک کند در کارشان بهبود یابند و در مؤسسۀ شما رشد کنند. می‌توانید با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه به کارمندانتان در جهت کسب تجربیات بیشتر کمک کنید. با این روش می‌توانند از طریق ابزارهای جدید و نوآورانه‌ای که به آنها کمک می‌کند در کارشان کارآمدتر شوند، مهارت‌های خود را ارتقاء دهند.

مربی‌گری و آموزش دو روش اصلی برای ارائۀ فرصت‌های یادگیری به کارمندان است. دوره‌های فشردۀ برنامه‌نویسی از جمله متنوع‌ترین گزینه‌های یادگیری هستند که طی آنها می‌توان مهارت‌های جدید و ارزشمند فناوری را به‌سرعت فراگرفت.

  • ایجاد تیم‌های توانمند

مؤسسات و سازمان‌ها باید بر ایجاد تیم‌های کاری سطح بالایی تمرکز کنند که در آنها کار کردن به روش چابک و خودگردان تشویق می‌شود. برای مثال، متخصصانی مانند مهندسان نرم‌افزار که از سطح تجربۀ بالایی برخوردارند، می‌توانند با سرعت زیادی کار کنند. به‌همین دلیل است که نباید مانع از آن شد که کارکنان مستعد با سرعت مناسب خود کار کنند.

برعکس، باید آنها را ترغیب به تصمیم‌گیری کرد، و باید به‌نحوی مدیریت شوند که انگیزه‌شان همواره حفظ شود. تیمی که خوب آموزش دیده باشد می‌تواند بازده بالایی داشته باشد و از حد انتظارات فراتر برود، و این ثابت می‌کند که شیوه‌های مناسب در مدیریت استعدادهای برتر، نتیجه‌بخش است. باید برای توانمند ساختن اعضای تیمتان از کارگاه‌های راهبری استفاده کنید. این کار به آنها کمک می‌کند که خودگردان شوند و در مواقع نیاز ابتکار عمل را به‌دست بگیرند.

  • انعطاف‌پذیری در کار

یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از عملکرد خوب کارکنان مستعدتر، فراهم کردن امکان انعطاف‌پذیری در کار است. این بدان معنا است که با ارائۀ رویکردی شخصی و اختصاصی، این افراد بتوانند ساعات کاری انعطاف‌پذیر داشته باشند، یا در خانه کار کنند. همچنین می‌توانید آنها را تشویق کنید که کار و عملکرد شغلی‌شان را به سطح مطلوب برسانند.

علاوه بر این، می‌توانید برای کارمندانتان مرخصی‌های باحقوق در نظربگیرید، تا بتوانند بعد از تسکین استرس‌هایشان، در محل کار به‌بهترین نحو به کارشان دامه دهند. یک راه خوب دیگر این است که از تندرستی نیروهای کاری خود اطمینان حاصل کنید، مراقب سلامت جسمی و روانی آنها باشید، و از فرسودگی شغلی‌شان بپرهیزید.

انعطاف‌پذیری در کار را می‌توان با اولین نکته، یعنی بهره‌گیری از نقاط قوت اعضای تیم، مرتبط کرد. با مطرح شدن پروژه‌های جدید، می‌توانید بهترین نفرات را برای کار روی این پروژه‌ها انتخاب کنید، و در این بین سایرین می‌توانند فرصتی برای استراحت پیدا کنند. این سیستم چرخشی برای کارکنان توازن کافی در برنامۀ کار و زندگی ایجاد می‌کند تا بتوانند تجدیدقوا کنند. 

  • راهکارهای تنوع، برابری، و شمول

این مسئله برای استعدادهای برتر مهم است که مؤسسه‌شان مروج سیاست‌های تنوع و شمول (یا همه‌پذیری) باشد. متخصصان مایلند محل کارشان همه‌پذیر باشد و جلو سوگیری‌ها را در هر زمینه‌ای، از استخدام گرفته تا ارزیابی تا حقوق، بگیرد.

بسیاری از شرکت‌ها موفق شده‌اند با اجرای راهکارهایی، ساختاری پدید بیاورند که در آن، مشاغل بتوانند مسیری روشن را دنبال کنند. آنها همچنین تلاش کرده‌اند زبانی فراگیر را پیاده کنند و ارزیابی کارکنان، شاخص‌ها، و تحلیل داده‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهند.

  • نتیجه‌گیری

راهکارهای نگه‌داشت استعدادهای برتر، مانند تیم‌های توانمند، برنامه‌های آموزشی جهت ارتقاء مهارت‌ها، و کار انعطاف‌پذیر، برخی از تکنیک‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند رفاه و آسایش کارکنان خود را در نظر بگیرید. این راهکارها باعث ایجاد ساختار نگهدارندۀ قوی می‌شوند که به پایداری سازمان کمک می‌کند.

هم مؤسسات و سازمان‌ها و هم نیروهای کار از به‌کارگیریِ صحیح این راهکارها سود می‌برند. حفظ استعدادهای برتر موجب رشد مؤسسه می‌شود و به آن کمک می‌کند به اهداف کاری‌اش نایل شود، بدون اینکه در نتیجۀ از دست دادن کارکنان مستعد و آموزش‌دیده‌اش آسیب ببیند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.