تغییر انتظارات نیکوکاری در دوران شیوع ویروس کرونا

بحران شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، اکنون به یک جنگ واقعی تبدیل شده است. چیزی که چند ماه پیش به نظر می‌رسید تنها یک مشکل کوچک بهداشت و سلامت در ووهان، چین باشد، اکنون همه جنبه‌های زندگی جهانیان را تحت تأثیر قرار داده است.

تغییر انتظارات نیکوکاری در دوران شیوع ویروس کرونا

بحران شیوع همه‌گیری «کووید-19» (ویروس کرونا)، اکنون به یک جنگ واقعی تبدیل شده است، زیرا سازمان‌های غیردولتی، دولت‌ها و موسسات خصوصی از منابع عظیمی برای حل آن استفاده می‌کنند. چیزی که چند ماه پیش به نظر می‌رسید تنها یک مشکل کوچک بهداشت و سلامت در ووهان، چین باشد، اکنون به یک بیماری همه‌گیر جهانی تبدیل شده است و همه جنبه‌های زندگی جهانیان را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش پایگاه «فاندز فور ان جی او» (fundsforNGOs)، به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا خدمات بهداشتی به چالش کشیده شده و معیشت افراد نیز با مشکل مواجه شده است. طبق گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود فقر در جهان برای نخستین بار در 20 سال گذشته به 6/8 درصد افزایش یابد. این در حالی است که حتی پیشرفته‌ترین اقتصادها نیز که در حال حاضر بیشتر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، کوچکتر خواهند شد، فقیرترین کشورها، به ویژه در آفریقا که ویروس هنوز فراگیر نشده است، در صورت همه‌گیری از نظر اقتصادی بیشترین آسیب را خواهند دید. وخیم شدن اوضاع سلامت و اقتصاد منجر به مشکلات اجتماعی دیگری مانند نابرابری، تبعیض، درگیری، جرم و جنایت، سطح پایین تحصیلات، نقض حقوق بشر و بی‌نظمی خواهد شد.

هم اکنون با توجه شیوع ویروس کرونا لازم است که سازمان‌های غیردولتی برای مقابله با اثرات ناشی از این بحران نقش پررنگ-تری را ایفا کنند. خیرین به طور فعال در جستجوی مشارکت با سازمان‌های غیردولتی برای همکاری با یکدیگر هستند. در ادامه به ایده‌های مشارکت سازمان‌های غیردولتی با نیکوکاران و اینکه چه نوع پروژه‌هایی را می‌توان برای دریافت بودجه به آنها پیشنهاد کرد، بررسی می‌شود.

آمادگی فوری برای سلامت

از آنجا که بهداشت و سلامت از موضوعات اصلی است که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است، نخستین اولویت بودجه خیرین کمک‌های ضروری به کارکنان بخش بهداشت و سلامت است که برای نجات جان مردم تلاش می‌کنند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس، به همراه «موسسه ولکام» و «شرکت مسترکارد»، یکی از نخستین کمک‌ها را برای شناسایی، ارزیابی، توسعه و افزایش اقدامات درمانی علیه همه‌گیری اختصاص دادند.

ولکام، یک موسسه خیریه تحقیقاتی است که در شهر لندن پایتخت انگلستان مستقر است. این موسسه در سال 1936 میلادی با میراث غول داروسازی، سر هنری ولکام تاسیس شد تا تحقیقات لازم را برای بهبود سلامت انسان و دام فراهم کند.

صندوق تحول بانک توسعه اسلامی نیز فراخوانی برای نوآوری در سال2020 میلادی داده است. این صندوق تلاش می کند تا با تمرکز بر آمادگی فوری برای جلوگیری از گسترش کووید-19، تاثیرات اجتماعی-اقتصادی این همه‌گیری را به ویژه در جوامع فقیر به حداقل برساند و در کشورهای عضو برای مقابله با شیوع بیماری‌های همه‌گیر پویایی ایجاد کند.

از آنجا که این شیوع توسط نوع جدیدی از ویروس ایجاد شده است، تحقیقات یکی از عناصر مهم تامین بودجه در سطح بین‌المللی است، زیرا هنوز بسیاری از سوالات مربوط به گسترش بی‌سابقه، درمان و تاثیرات طولانی مدت آن بر سلامتی افراد پاسخ داده نشده است. بانک توسعه اسلامی و آکادمی جهانی علوم، مبلغی برای تحقیقات در مورد اپیدمیولوژی «کووید-19» و توسعه روش‌های تشخیصی و درمانی برای مقابله با شیوع این ویروس اختصاص داده‌اند. سازمان‌های غیردولتی تحقیق محور با تجربه کاری در پروژه‌های مربوط به اچ‌آی‌وی، سارس و ابولا می‌توانند در چنین فرصت تحقیقاتی، شرکت کنند تا از آموخته‌های گذشته خود به بهترین شیوه استفاده کنند.

به همین ترتیب، سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که اعطای کمک ویژه‌ای برای تحقیقات در زمینه موضوعات بهداشت عمومی در سراسر کشورهای مدیترانه شرقی در نظر گرفته است. این تحقیقات می‌بایست «برای ارتقا پژوهش‌های حوزه سلامت به عنوان ابزاری برای برنامه‌های توسعه ملی، و افزایش استفاده از اقدامات مبتنی بر شواهد و برنامه‌ریزی‌های بهداشتی برای تامین مراقبت‌های سلامتی عادلانه» باشد. تحت این فراخوان، سازمان‌های غیردولتی می‌توانند پروژه‌های مطالعاتی مانند ارزیابی کیفیت خدمات سلامت فوری، دسترسی به داروها، تاثیر بر سایر حوزه‌های سلامت و بهداشت مانند بهداشت باروری و بهبود کیفیت داده‌ها پیشنهاد بدهند.

مقابله با اخبار اشتباه

در حالی که «کووید-19» در سراسر کشورها و جوامع گسترش می‌یابد و تاثیرات آن نیز هر روز در حال افزایش است، لازم است که سازمان‌های غیردولتی به ارزیابی و پیشنهاد پروژه‌هایی برای حل چالش‌های اجتماعی و اقتصادی این همه‌گیری بپردازند. به عنوان مثال، همه‌گیری ویروس کرونا باعث انتشار کنترل نشده اخبار جعلی و دروغین در مورد راه‌های جلوگیری از شیوع و روش‌های اشتباه درمان آن شده است. در سراسر وب سایت‌های اینترنتی و کانال‌های مختلف، رسانه‌های اجتماعی‌، داستان‌های بی‌پایه و اساس مختلفی منتشر شده است؛ از جمله اینکه «استفاده از فلفل در سوپ برای درمان این بیماری مفید است، مگس‌های خانگی باعث سرایت این بیماری می‌شوند، شبکه های تلفن همراه 5G مسئول شیوع بیماری‌های همه‌گیر هستند و غیره.» برخی از متداول‌ترین خبرهای اشتباه توسط سازمان بهداشت جهانی و «مدیکال نیوز تو دی» اطلاع‌رسانی شده‌اند.

در این دوران، یکی از وظایف مهم و حیاتی برای سازمان‌های غیردولتی سعی در ارتقا آگاهی و دانش افراد و جوامع است. سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نه تنها در مورد چگونگی جلوگیری از شیوع و ابتلا به این بیماری، بلکه اطلاع‌رسانی در مورد اخبار نادرست و حذف داستان‌های بی‌پایه و اساس، کمک شایانی کنند. این سازمان‌ها قادر هستند از طریق آموزش عمومی و ارتباط مستمر با مردم، اطمینان حاصل کنند که آنها از آگاهی کافی برخوردار هستند و در نهایت از بکارگیری شیوه‌های نامناسب که بعضا برای آنها مضر هم خواهد بود، پرهیز می‌کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با ارائه آموزش‌های عمومی از گسترش اطلاعات اشتباه در مورد درمان و پیشگیری جلوگیری کنند. آموزش عمومی به مردم کمک می‌کند تا با انجام اقدامات بهداشتی مناسب با شیوع بیماری مقابله کنند.

فراخوان سازمان بهداشت جهانی برای نظارت بر رسانه‌های اجتماعی در فیلیپین نمونه بسیار خوبی از اهمیت کنترل اخبار اشتباه و جعلی و شایعات است. سازمان‌های غیردولتی می‌توانند پروژه‌های مشابهی را به خیرین پیشنهاد بدهند که به بهبود آگاهی عمومی و مقابله با رواج داستان‌های بی‌پایه و اساس کمک می‌کند.

سازمان‌های مردم نهاد و حقوق بشر

کمیسیون اروپا مجموعه‌ای از فراخوان‌ها را برای پیشنهاد پروژه‌های مقابله با تبعیض در دوران همه‌گیری «کووید-19» در سرتاسر بالکان غربی و مناطق مجاور اعلام کرده است. شیوع ویروس کرونا برخی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند اقلیت‌ها و فقرا و افرادی که به حاشیه رانده شده‌اند را تحت تاثیر قرار داده است.

هدف از راه‌اندازی «صندوق پاسخ سریع به ویروس کرونا توسط تراست بلک سی برای همکاری منطقه‌ای»، بسیج اقدامات مدنی در مناطق وسیعتری از دریای سیاه بوده است. از جمله راه‌های دستیابی به این هدف، کمک به محدود کردن بحران ویروس کرونا و مقابله با تاثیرات منفی این ویروس بر جامعه، حکمرانی خوب، دموکراسی، حاکمیت قانون و دسترسی به رسانه‌های آزاد است.

این وظیفه سازمان‌های مردم نهاد مبتنی بر حقوق بشر است که تبلیغ نفرت علیه جمعیت آسیب‌پذیر را بررسی کنند. آنها می-توانند پیشنهادهایی را ارائه کنند که به دنبال حمایت از حقوق افراد در حاشیه نگه داشته شده است، به‌ویژه هنگامی که دولت‌ها مشغول رسیدگی به مشکلات بزرگ‌تر هستند.

زنان، دختران و کودکان

زنان، دختران و کودکان در معرض بیشترین آسیب‌های ناشی از شیوع همه‌گیری قرار دارند، زیرا ممکن است به دلیل محدودیت‌های عمومی اعمال شده توسط دولت‌ها، فساد جنسی، خشونت خانگی، سوءاستفاده جنسی، کودک آزاری، تبعیض جنسیتی و نقض حقوق اساسی آنها افزایش یابد. بر اساس گزارش بانک جهانی که در 7 آوریل 2020 میلادی منتشر شد، «خشونت علیه زنان در هر نوع شرایط اضطراری، از جمله بیماری‌های همه‌گیر افزایش می‌یابد. زنان مسن و زنان دارای معلولیت، زنانی که آواره، پناهنده یا در مناطق تحت تاثیر درگیری زندگی می‌کنند، بیشتر آسیب‌پذیر هستند.»

وقتی صحبت از پناهندگان می‌شود، اثرات مخرب و ویرانگر ناشی از «کووید-19» را نمی‌توان نادیده گرفت. شیوع ویروس کرونا بیشترین تاثیر را بر مناطقی خواهد گذاشت که هنوز با بحران ناشی از یک فاجعه طبیعی، جنگ یا درگیری دست به گریبان هستند.

سازمان‌های غیردولتی می‌توانند پروژه‌هایی برای حمایت از حقوق زنان، دختران و کودکان به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیر در دوران بحران «کووید-19» به نیکوکاران پیشنهاد دهند.

در همین راستا، «فرست پیس» یک فرآیند کمک به جوانان در سراسر جهان راه‌اندازی کرده است. در این فرآیند جوانان سراسر جهان رهبری پروژه‌های مقابله با اثرات همه‌گیری ویروس کرونا بر جوامع را برعهده می‌گیرند. زمینه این کمک‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شود از تامین غذا برای همسایگان مسن گرفته تا راه‌اندازی کمپین‌های سلامت روانی دیجیتال برای حمایت از جوانانی که احساس انزوا می‌کنند.

مرکز حقوق بشر کاربردی با حمایت بنیاد «اوپن سوسایتی» اعلام کرد کمپین «هنر به علاوه فعالیت» برای مقابله با سرکوب و حمایت از فعالان و هنرمندان برای ارتقا حقوق بشر را راه‌اندازی کرده است. بحران «کووید-19» این امکان را به برخی کشورها می‌دهد تا محدودیت‌های بیشتری بر مردم تحمیل کنند. حمایت از حقوق افراد برای مدافعان حقوق بشر از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

بهبود معیشت و حفظ زنجیره تامین

دولت‌ها و بانک‌ها در بسیاری از کشورها وام و کمک‌های بلاعوض به کسب‌وکارهای کوچک برای کمک به آنها در جهت احیای اقتصاد و بهبود سطح اشتغال ارائه کرده‌اند. با این حال، میلیون‌ها کشاورز و بنگاه‌های روستایی برای معیشت حیاتی خود دچار مشکل شده‌اند و به حمایت فوری نیاز دارند. سازمان‌های غیردولتی می‌توانند پروژه‌هایی در زمینه ایجاد معیشت، حفظ زنجیره‌های تامین، امکان دسترسی به سرمایه و وام برای بهبود شرایط زندگی آنها پیشنهاد دهند.

پروژه‌هایی با ایده‌های نوآورانه و خلاقانه

در نهایت، نوآوری کلید یافتن راه‌حل‌های آسان، مقرون به‌صرفه و پایدار برای مرتفع کردن مشکلات است. ده‌ها آژانس خیریه، رقابت و چالش‌هایی را برای حمایت از پروژه‌هایی با ایده‌های ابتکاری و خلاقانه برای مقابله با بحران «کووید-19» و تاثیرات اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی آن راه‌اندازی کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

به طور کلی، از مجموع گزارش‌ها می‌توان نتیجه گرفت که سازمان‌های غیردولتی دارای نقشی بیش از تصور قبلی در بازسازی ساختارهای اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی هستند. نیکوکاران در سطح بین‌المللی که در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه کشاورزی، حقوق کودکان، توانمندسازی زنان، حقوق بشر، فناوری اطلاعات و بهداشت حمایت می‌کنند، تمایل به تامین بودجه برای پروژه‌های نوآورانه در جهت کاهش تاثیرات «کووید-19» در سراسر جهان را دارند.

منبع: fundsforngos

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.