مدیریت موثر نیروی داوطلب؛ کلید موفقیت بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد

سازمان‌های مردم‌نهاد که نیروهای داوطلب در موفقیت‌شان نقش حیاتی دارند، باید نوعی استراتژی برای استخدام، بررسی پیشینه، مدیریت و نگهداشت آنان ایجاد کنند. گزارش جدید موسسه از Assurex Global، میزان جابجایی زیاد نیروهای داوطلب را مشکلی مهم برای بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد می‌داند.

ساندرا تامپسون، از متخصصین امور سازمان‌های مردم‌نهاد که در تهیه‌ی این گزارش نقش داشته‌ است، می‌گوید: «معمولا سالانه نرخ جابجایی نیروهای داوطلب برای سازمان‌های مردم‌نهاد حدود 33 درصد است. بنابراین، برای بسیاری از این سازمان‌ها فرصتی برای بهبود استخدام و حفظ نیروی کار وجود دارد، که با هم‌تراز کردن مزایای کار با نیازهای درک‌شده‌ی داوطلبان شروع می‌شود و با حصول اطمینان از تجربه برآورده شدن انتظارات‌شان ادامه می‌یابد.»

براساس این گزارش، نیروهای داوطلب به دلایلی مانند به دست آوردن یک تجربه‌ی کاری ارزشمند، برآورده‌ کردن نیازهای احساسی، تحقق میل به کمک به دیگران، مشارکت در پروژه یا طرح اجتماعی وارد این فضا می‌شوند.

گزارش Assurex Global، همراه با درک این نیازها و مشخص کردن نقش‌های نیروهای داوطلب، مجموعه‌ای از معیارها را برای سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور پیاده‌سازی مدیریت راهبردی نیروهای داوطلب در سازمان‌های‌شان به‌طور خلاصه شرح می‌دهد. این معیارها شامل چهار گام کلیدی هستند که بیش‌تر نادیده گرفته می‌شوند یا به اندازه‌ی کافی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود:

1- مدیریت نیروی داوطلب؛ تهیه‌ی یک شرح شغلی جامع

لحاظ کردن جزئیات، مثل زمان‌هایی که به آنان نیاز دارید، تلفن تماس برای ارتباط‌های بعدی، وظایف شغلی و همچنین گام‌های بعدی پروژه‌ها.

2- مدیریت نیروی داوطلب؛ اختصاص زمان کافی برای بررسی کاندیداها

سازمان‌ها، علاوه بر بررسی متقاضیان واطمینان از داشتن دانش و  مهارت‌های فنی خاص مورد نیاز برای اجرای وظایف شغلی‌شان، لازم است پیشینه‌ی شغلی آنان را هم بررسی کنند. برای نمونه اینکه آیا از مهارت‌هایی مانند رفتار، نگرش و مهارت‌های اجتماعی مناسب (که ممکن است برای نقش داوطلب ضروری باشد) برخوردارند یا خیر.

3- مدیریت نیروی داوطلب؛ قدردانی از داوطلب

وجود رویکردی برای قدردانی، بیش‌تر از همه برای نیروهای داوطلب اهمیت دارد. این رویکرد می‌تواند  یک تشکر ساده، یادداشت یا میزبانی رویدادهای ویژه، مانند شام قدردانی از نیروهای داوطلب یا انتخاب و قدردانی از «نیروی داوطلب ماه» و دادن هدایای کوچک در پایان سال باشد.

4- مدیریت نیروی داوطلب؛ بررسی مدیریت ریسک و بیمه

علاوه بر بررسی و مدیریت داوطلبان، سازمان‌های مردم‌نهاد باید ریسک‌های  مرتبط با نقش‌های این افراد را درنظر بگیرند و اقدامات مدیریت ریسک را انجام دهند

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن