سنجش موفقیت در جمع‌آوری کمک‌های مالی

سنجش میزان موفقیت در جمع‌­آوری کمک‌­های مالی بر اساس معیار «میزان درآمد پس از کسر هزینه­‌ها» کار ساده‌­ای است. متاسفانه، بسیاری از مدیران، تنها از این معیار برای سنجش موفقیت موسسه نیکوکاری خود استفاده می‌­کنند. در واقع با این نحوه سنجش، ارزش کار خود را پایین می‌­آورند. قبل از آنکه تلاش‌­های خود در این زمینه را مورد ارزیابی قرار دهید، برای درک موضوع جمع‌­آوری کمک‌­های مالی وقت بگذارید تا بتوانید کارکنان و برنامه‌­ها را بهتر ارزیابی کنید.

بر اساس گزارش وب‌سایت nonprofitworld، هفت مرحله برای ارزیابی جمع‌­آوری کمک‌­های مالی وجود دارند که از اهمیت به‌سزایی برخوردار هستند. این مراحل در ادامه شرح داده می‌­شوند:

1- مقایسه نتایج حاصله با برنامه ریخته شده

نخستین مرحله، مقایسه دستاوردهای خود با برنامه‌­های جمع­‌آوری کمک‌­هایی است که آنها را مکتوب کرده‌­اید. شما باید یک برنامه جمع‌­آوری کمک‌­های مالی سالانه داشته باشید که با جزییات، اهداف و آرمان‌­های شما را شرح دهد. چنین برنامه‌­ای برای فرآیند ارزیابی شما حیاتی است، اما این موضوع وحی منزل نیست. به عنوان مثال، اگر شما در برنامه خود برای سال آینده، پیش‌­بینی کرده‌­اید 500 هزار دلار جمع‌­آوری کنید اما فقط موفق می‌­شوید نیمی از آن مبلغ را محقق کنید، آیا به معنای آن است که تلاش­‌های شما با شکست مواجه شده است؟ نه الزاما. اما به چه دلیل؟

جمع‌­آوری کمک مالی بر این اصل استوار است که اگر برای افراد توضیح دهید و از آنها بخواهید در نهایت به شما کمک خواهند کرد. به هر حال ممکن است که نیت خیر یک نیکوکار به دلیل وقوع یک بیماری در خانواده‌­اش یا بروز مشکلات مالی بی­‌نتیجه بماند، در این شرایط موسسه جمع‌­آوری‌­کننده کمک مالی برای دریافت هدیه، کمی درنگ می‌­کند و آن را به زمان دیگری موکول می­‌کند. این ماهیت جمع‌­آوری کمک­‌های مالی است. همچنین به خاطر داشته باشید که هدایای غیرنقدی و تعهدات، دارایی­‌های ارزشمندی هستند. آنها را در صورت‌­های مالی خود لحاظ کنید.

2- بکارگیری معیارهایی برای موفقیت

برای هر یک از انواع برنامه‌­های جمع‌­آوری کمک­‌های مالی، پرسش‌­هایی مطرح کنید که به اثربخشی آنها اشاره داشته باشد. در ادامه به برخی از پرسش­‌هایی که به شما کمک می­‌کند سه نوع از متداول‌­ترین برنامه­‌های کمک­‌های مالی را ارزیابی کنید، اشاره می‌­شود:

  • آیا مقدار پول برنامه‌­ریزی شده از طریق آن رویداد جمع‌­آوری شد؟
  • آیا به دیده شدن بیشتر سازمان کمک شد؟
  • آیا نیکوکاران و منابع مالی جدید شناسایی شدند؟
  • آیا این رویداد موجب افزایش مشارکت کارکنان و داوطلبان شد؟
  • آیا این رویداد سرگرم­‌کننده بود؟
  • آیا مقدار پول برنامه‌­ریزی شده از طریق محتوا جمع­‌آوری شد؟
  • چه تعداد نیکوکار از طریق محتوا جذب شدند؟
  • آیا برنامه محتوایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بود؟
  • آیا هیات مدیره را با اهمیت اهداهای از پیش برنامه‌­ریزی شده تحت تاثیر قرار داده‌­اید؟
  • آیا کمیته داوطلبانه اهداهای از پیش برنامه‌­ریزی شده برای ارائه مشاوره و کمک حرفه­‌ای تشکیل شده است؟
  • چشم‌­اندازها چگونه شناسایی و درخواست­‌ها انجام می‌­شوند؟
  • چه روش­‌هایی برای پیگیری چشم‌­اندازها به کار گرفته می‌­شوند؟

3- امتیازدهی به ابتکار عمل‌­ها

کارکنان جمع‌­آوری کمک­‌های مالی شما تا چه اندازه ابتکار عمل دارند؟ آیا آنها همیشه به دنبال فرصت‌­هایی هستند تا بتوانند به سازمان شما نفع برسانند؟ برای مثال:

  • آیا آنها هیات مدیره را برای جمع‌­آوری پول ترغیب می‌­کنند؟
  • آیا آنها در سمینارها و کلاس­‌ها برای کسب مهارت­‌های جدید شرکت می­­‌کنند؟
  • آیا آنها با دیگر سازمان­‌های جمع­‌آوری کمک‌­های مالی کار می‌­کنند و برای بدست آوردن گواهی­نامه حرفه­‌ای تلاش می­‌کنند؟
  • آیا آنها داوطلبان را برای کمک به پروژه‌­ها جذب می‌­کنند؟
  • آیا آنها زمانیکه با مفاهیم دشوار یا برنامه‌­های جدید مواجه می­‌شوند از خود اشتیاق نشان می‌­دهند؟

4- شناسایی مهارت‌­های سازمانی

مهارت‌­های سازمانی اغلب در فرآیند ارزیابی نادیده گرفته می‌­شوند، که نباید اینطور باشد. کارکنان بخش توسعه باید فرآیندهای رسمی برای دریافت کمک­‌های خیریه و شناسایی هدایا ایجاد کنند. آنها باید یک برنامه‌­ای تدوین کنند که طی سال­‌های آینده به سازمان خدمت‌­رسانی کند. چنین فعالیت‌­هایی نیازمند آن است که روش­‌های منظم، استعداد سازماندهی و توانایی مشاهده چشم­‌اندازی وسیع بدون غفلت از جزئیات داشته باشند.

5- ارزیابی مهارت‌­های ارتباطی

یک برنامه ارتباطی، مواردی بیش از بروشورها و عناصر بازاریابی را در بر می‌­گیرد. کارکنان بخش توسعه باید به بخش آموزش و دیگر کارکنان در خصوص جمع‌­آوری کمک‌­های مالی و اینکه چگونه در حال حاضر و در آینده به نفع سازمان خواهد بود، کمک کنند. این موضوع ممکن است دربرگیرنده برنامه‌­های اطلاعاتی برای جلسات هیات مدیره، ارائه توضیحات به کارکنان و شاید خبرنامه جمع‌­آوری کمک­‌های مالی باشد. کارکنان بخش توسعه باید در مهارت­‌های کلامی و نوشتاری تبحر داشته باشند. نیاز است در فرآیند ارزیابی نگاه دقیقی به سطح مهارت­‌های ارتباطی داشته باشید.

6- سنجش خوش­رویی جمع‌­آوری‌­کنندگان کمک­‌های مالی

شوخ‌­طبعی نه تنها ارزشمند، بلکه ضروری است. شوخ‌­طبعی می­‌تواند اکثر مشکلات را برطرف کند و بر سرخوردگی غلبه کند. جمع‌­آوری­‌کنندگان کمک‌­های مالی باید الگو باشند، زیرا در خط مقدم ارتباط با نیکوکاران و مقامات سازمان هستند. آنها باید تصویری از یک شخص خوش­بین و اجتماعی را به نمایش بگذارند که اهمیت شوخ‌­طبعی را در یک دنیای پراسترس درک می­‌کند.

7- اشاره به دلایل عملکرد ضعیف

برخی از دلایل عملکرد ضعیف جمع­‌آوری کمک‌­های مالی عبارتند از:

  • قرار گرفتن فردی اشتباه در یک منصب

ممکن است شخصی در مصاحبه شغلی عالی به نظر برسد اما مهارت‌­های فنی و حرفه‌­ای لازم برای انجام آن کار را نداشته باشد. به طور کلی شرح وظایف دقیق برای یک شغل به انتخاب فرد مناسب برای آن سمت کمک می­‌کند. تدوین شرح وظایف جامع به عهده مدیرعامل و هیات مدیره است.

  • تدوین ضعیف برنامه

اگر برنامه جمع­‌آوری کمک مالی به خوبی تدوین نشده باشد یا توسط کسی که تجربه کافی در زمینه جمع‌­آوری کمک‌­های مالی ندارد تهیه شده باشد؛ یکی از این دو اتفاق رخ خواهد داد: یا افراد آن را نادیده می‌­گیرند یا اگر بخواهند آن را به کار بندند به بیراهه می­‌روند زیرا آن برنامه مناسب و کارآمد نیست.

  • بودجه ناکافی

بودجه به معنای آینده برنامه­‌ها در غالب مفاهیم مالی است. هنگامی که اهداف جمع­‌آوری کمک‌­های مالی مشخص شد، جمع‌­آوری‌­کنندگان کمک‌­های مالی باید اهداف عملیاتی برای طول سال را تدوین کنند و مشخص کنند چه کارهایی را باید انجام دهند و چه هزینه­‌هایی در انتظار آنها است. این برنامه‌­ریزی پایه و اساس بودجه عملیاتی را تشکیل می­‌دهد.

  • اعضای هیات مدیره

شما باید از حمایت هیات مدیره برخوردار باشید. نباید این حمایت فقط کلامی باشد بلکه باید مشارکت عملی در شناسایی نیکوکاران، راه­گشایی و اجابت درخواست‌­های احتمالی را در برگیرد. همچنین باید حمایت‌­های مالی آنها را به همراه داشته باشد. اگر یکی از اعضای هیات مدیره از مشارکت مالی خودداری می­‌کند، آن عضو ­باید تعویض شود.

  • مدیرعامل

اگر شما علاقمند به جذب پول نیستید، نباید در جایگاه مدیرعامل قرار بگیرید. غالبا مدیرعامل بهترین شخص برای مطرح کردن تقاضا، ملاقات با نیکوکار اصلی یا تقدیر از شخصی برای یک هدیه است. مدیرعامل همچنین می­‌تواند دیگر کارکنان ارشد را در این فرآیند به مشارکت گیرد و به آنها انگیزه دهد. بدون حمایت مدیرعامل، سازمان شما هرگز به اهداف جمع‌­آوری کمک­‌های مالی خود نائل نخواهد شد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن