ترندهای جمع‌آوری سرمایه در سال 2021

توضیح این مطلب که سال 2020 سالی چالش‌­برانگیز برای موسسات خیریه بود، به خودی خود گویای عمق ماجرا نیست. اما سال 2020 اثبات کرد بخش خیریه، چندبعدی و انعطاف­‌پذیر است. «کووید-19» اقتصاد را به رکود سنگینی کشاند که منجر به کاهش کمک­‌های مردمی نیز شد. پژوهش جدیدی که توسط «انتیوز» (Enthuse) انجام شد نشان می‌­دهد کمک­‌های مردمی در انگلیس در دور اول قرنطینه افزایش یافت.

به گزارش «چریتی‌دیجیتال» (charitydigital)، محدودیت‌­های اجتماعی سبب شد رویدادهای حضوری که برای تولید منابع ضروری هستند دیگر برگزار نشوند، اما موسسات خیریه به سرعت وارد عمل شدند و خود را با برگزاری رویدادهای مجازی برای جمع‌­آوری کمک، به‌روز کردند. حفظ رابطه با خیرین در دنیای دیجیتال ممکن است بسیار سخت باشد، اما سازمان‌­های خیریه با اشتیاق و عزم راسخ، از ابزارهای دیجیتالی برای حفظ روابط با خیرین استفاده کردند.

خیریه‌­ها راه‌­حل­‌های خلاقانه و مبتکرانه‌­ای برای کارهای روزمره خود به کار گرفته‌­اند و چالش‌­های جمع‌­آوری کمک را رفع کرده‌­اند. اما سال 2021 با چالش­‌های جدید خود در گذر است­ و خیریه‌­ها نیز همچنان به یافتن «راه عادی جدید» ادامه می‌­دهند. تنها اطمینانی که در حال حاضر داریم این است که «آینده نامعلوم است». در اینجا نگاهی به ترندها یا روندهای جمع‌­آوری سرمایه در سال 2021 داریم و چالش‌­های بالقوه‌­ای که ممکن است موسسات خیریه در سال جاری با آن مواجه شوند را بررسی می­‌کنیم.

رویدادهای آینده، مجازی هستند

رویدادهای حضوری برای جمع‌­آوری کمک از گذشته تا کنون، منبع حیاتی درآمد بسیاری از موسسات خیریه بوده‌­اند. رویدادهایی که برای جمع‌­آوری منابع برگزار می‌­شدند، به موسسات خیریه امکان می‌­داد تا با حامیان در ارتباط باشند و عنصری ضروری در ساخت و پرورش روابط فردی محسوب می­‌شد.

رویدادهای حضوری در نیمه دوم سال 2020 تا حد زیادی برگزار نشد که تاثیر قابل‌­توجهی بر جمع‌­آوری کمک داشت. اما موسسات خیریه خود را با شرایط جدید تطبیق دادند تا «شرایط عادی جدید» را فراهم کنند. عدم برگزاری رویدادهای حضوری منجر به «انفجار برگزاری رویدادهای مجازی» شده است. موسسات خیریه مجازی انتظار دارند این روند در سراسر سال 2021 نیز ادامه یابد.

رویدادهای مجازی، ده‌­ها هزار مزایا برای خیریه‌­ها دارند. آنها هزینه‌­ها را محدود کرده و منبع مشارکت را افزایش می‌­دهند. موسسات خیریه مجازی نیازی به اجاره مکان، پرداخت پول غذا، یا پرداخت بسیاری از هزینه‌­های اجرایی مورد نیاز در رویدادهای حضوری ندارند. رویدادهای موثر مجازی فقط به یک پیام‌رسانی قوی، مخاطب فعال، و مشارکت پرشور نیاز دارند.

کنفرانس‌­های مجازی به مردم امکان می­‌دهد از منزل خود، در رویداد حاضر شوند. بنابراین موسسات خیریه به این وسیله، بر محدودیت‌­های جغرافیایی نیز غلبه می‌­کنند. کنفرانس­‌های مجازی می‌­توانند سخنگویان، حامیان و اسپانسرهایی را به کار بگیرند که در شرایطی غیر از این، قادر به پیوستن به موسسه آنها نبودند. شرکت‌کنندگان مجبور نیستند پرواز یا سایر وسایل نقلیه، اتاق هتل یا هر ضرورت دیگر برای سفر را رزرو کنند. همه کاری که لازم است انجام دهند، روشن کردن کامپیوترهایشان است که برای کاهش انتشار کربن نیز مفید است.

رویدادهای ترکیبی، بهترین فرصت­‌های جهان فیزیکی و مجازی

رویدادهای ترکیبی در سال 2020 محبوب بودند و این محبوبیت در سال 2021 نیز ادامه خواهد یافت، زیرا سازمان‌­های بیشتری شروع به استفاده از فناوری برای حل و فصل امور خود کرده‌­اند. رویدادهای ترکیبی، رویدادهای کوچکتر حضوری را با یک مخاطب گسترده آنلاین ترکیب می‌­کنند تا بهترین وجوه رویدادهای فیزیکی و مجازی را به شکل متعادلی به کار گیرند. آنها شیوه‌­ای عالی برای رفع معضلات ناشی از محدودیت­‌های فاصله­‌گذاری اجتماعی و در عین حال، حفظ عنصر حضور فیزیکی فردی هستند که گاهی اوقات، نبود آن در رویدادهای مجازی، کاملا به چشم می‌­آمد.

محدودیت‌­های «کووید-19» یک شبه از بین نمی‌­روند، حتی با وجود قولی که برای انجام واکسیناسیون داده شده است. احتمالا محدودیت‌­ها به‌تدریج کاهش می­‌یابند که سبب می­‌شود محدودیت‌­هایی برای هر رویداد دیکته شود. در ادامه سال 2021، ممکن است افراد به شکل فیزیکی نیز در رویدادها حضور یابند، اما احتمالا همه موسسات خیریه با توجه به درس‌­هایی که از سال 2020 فرا گرفتند، شروع به ارائه عنصر مجازی می­‌کنند.

پیش به سوی جمع­‌آوری کمک به روش دیجیتالی

جهان شجاع جدید، دیجیتالی خواهد بود. کارزارهای جمع‌­آوری کمک به روش دیجیتالی، بسیاری از مزایای رویدادهای مجازی و ترکیبی را در بر دارند. آنها ساده و با هزینه مناسب هستند که همان چیزی است که بازار در سال 2021 به آن نیاز دارد.

مثلا حراج‌های کوتاه و ارائه جوایز، نیاز به زمان زیادی ندارد و کار کمی نیز نیاز دارد. وثیقه‌گذاری و جمع‌­آوری کمک مردم فقط به هزینه‌­های اجرایی کمی نیاز دارند که مربوط به هزینه­‌های معمول کارزارهای جمع­‌آوری پول است. و تغییرات موثر کوچکی نیز در وب‌سایت موسسه خیریه لازم است از جمله در نظر گرفتن یک دکمه «اهدای کمک» در سایت، که می‌­تواند ساده‌­ترین روش برای جمع­‌­آوری پول با تلاشی اندک باشد.

فرستادن پیامک درخواست کمک مالی در سال 2020 محبوب شد. بنابراین به نظر می‌­رسد روش ارسال پیامک برای درخواست کمک مالی، در سال 2021 نیز همچنان محبوب باشد. ارسال پیامک درخواست کمک مالی، ساده‌­ترین راه ممکن است که سبب می‌­شود کمک مالی آسان و راحت باشد و به هیچ فرم یا هیاهویی نیاز نداشته باشد. جمع‌­آوری کمک مالی به روش آنلاین به موسسات خیریه امکان می‌­دهد بیشتر بر تاثیرگذاری خود تمرکز کنند و درعین حال، عایدات ضروری خود را نیز افزایش دهند. آنها در سال 2020 بیش از هر زمان خود را با شرایط سازگار کردند. ما معتقدیم جمع‌­آوری کمک به روش آنلاین، در سال 2021 گسترش بیشتری خواهد یافت.

استفاده از شبکه­‌های اجتماعی برای افزایش دسترسی به موسسات خیریه

مطابق «برآورد تحقیقی ترندهای جهانی بخشش» (Global Trends in Giving Survey)، 80 درصد همه کمک‌­های مالی به صورت دیجیتالی انجام شد. این عدد در طول سال 2021 افزایش خواهد یافت. بنابراین لازم است موسسات خیریه با صفحات اختصاصی خود به حامیان بالقوه نزدیک شوند. پلتفرم­‌های مختلف شبکه اجتماعی، فرصتی اساسی برای جمع‌­آوری مستقیم کمک مالی فراهم می­‌کند. در سال جاری موسسات خیریه مجددا به پلتفرم‌­های شبکه‌­های اجتماعی توجه خواهند کرد. احتمالا موسسات بر پلتفرم‌­های کلاسیکی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، و توئیتر تمرکز خواهند کرد. اما ممکن است چگونگی استفاده از این پلتفرم‌­ها را تغییر دهند. ممکن است موسسات خیریه، منفعت کاملی از گزینه‌­های ویدئویی در شبکه­‌های اجتماعی نظیر ویژگی­‌های استوری و لایو را کسب کنند.

در حال حاضر همه بزرگترین پلتفرم‌­های شبکه اجتماعی، تغییراتی در ویژگی «استوری» پیشنهاد می‌­دهند، هرچند نام‌­های متفاوتی برای آن به کار می‌­برند. گزینه­‌هایی که به جای متن از ویدئو استفاده می‌­کنند به موسسات خیریه امکان می‌­دهند به شکل مستقیم­‌تر با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و جای شبکه‌­های اجتماعی متنی که نیازمند حفاظت بسیار و نسبتا سخت هست را بگیرند. منفعت اصلی گزینه­‌های ویدئویی در این شبکه‌­ها، فوریت دسترسی به آن و صمیمیتی است که به وجود می‌­آورند، که هر دو آنها همان چیزی است که موسسات خیریه از آن بهره می‌­برند. منفعت استوری­‌ها و لایوهای ویدئویی، تاثیر مستقیم خیریه را با یک کلیک ساده به حامیان این موسسات نشان می­‌دهند.

تاکید بر ویدئو گرفتن می‌­تواند منجر به تجدید توجه به پلتفرم‌­هایی از شبکه اجتماعی شود که در حال حاضر چندان از آنها استفاده نمی‌­شود. مثلا اسنپ‌­چت و تیک‌تاک تبدیل به بزرگترین بازیگران این عرصه شده‌­اند اما بسیاری از سازمان­‌ها تلاش می‌­کنند همه پتانسیل خود را در شبکه‌­های اجتماعی استفاده کنند. موسسات خیریه در سال 2021 باید تمرکز خود را بیشتر بر پلتفرم‌­های وابسته به ویدئو بگذارند زیرا همان­طور که پیشتر گفته شد، منافع زیادی برای آنها در بر دارد.

تطبیق‌­پذیری، روند عادی جدید است

جهان شجاع جدید، سریع و زرنگ نیز هست. موسسات خیریه همچنان درآمدها و روش­‌های جدیدی خواهند یافت تا مطالبات لجستیکی و اقتصادی «کووید-19» را رفع کنند. شرایط همچنان نامشخص خواهد بود. بهترین روش برای غلبه بر این شرایط نامشخص، تطبیق‌پذیری است.

شرکت­‌های دیجیتالی در حال کار هستند تا مطالبات شرایط عادی جدید را محقق کنند. موسسات خیریه باید در سال 2021 نیز بیشتر سراغ گزینه‌­های دیجیتال بروند. بهترین پیشنهادات دیجیتالی جدید به موسسات خیریه کمک می­‌کند با پیشرفت‌­های جدید هماهنگ شوند، هزینه­‌ها را تطبیق دهند و اشکال مناسبی از جمع‌­آوری کمک را استفاده کنند و با حامیان در ارتباط باقی بمانند.

گام بعدی در بخش خیریه چیست؟

اهمیت رعایت مقررات: رعایت مقررات «کووید-19» یکی از آشکارترین چالش‌­های سال 2020 بود و در سال 2021 نیز همچنان چالش مهمی خواهد بود. موسسات خیریه باید از جدیدترین محدودیت‌­ها تبعیت کنند و درعین حال، کارهای روزمره و اقدامات مهم جمع­‌آوری کمک مالی را نیز انجام دهند. این کار نیازمند وجود عنصر نظم و اطلاع از جدیدترین مقررات و قوانین است.

تاثیر اقتصاد: مبحث مهم دیگری که بخش خیریه با آن مواجه است، رکود اقتصادی ناشی از «کووید-19» است. جهان به یک رکود سراسری وارد شده است. رکودها معمولا بر کمک‌­های مالی مردم تاثیر منفی دارند. اما «کووید-19» یک رکود نیست. بلکه یک بحران است. و عجیب اینکه در بخش خیریه، ممکن است اخبار مثبتی در این حوزه شنیده شود.

تحلیل‌­ها در آمریکا نشان می‌­دهد کمک‌­های مردمی در لحظات بحران از جمله در طول دو جنگ جهانی و دوره رکود بزرگ، افزایش یافت. همان­طور که پیشتر گفته شد، یک مطالعه زودهنگام از «انتیوز» (Enthuse) نیز این تحلیل را تایید می‌­کند که نشان می‌­دهد سطوح بخشش کمک مالی در طول اولین دوره قرنطینه در انگلیس، افزایش یافت. این یک خبر مسرت‌بخش محسوب می­‌شود. البته موسسات خیریه باید همچنان مراقب باشند. مردم به کمک­‌های خود در طول رکودها و بحران‌­ها ادامه می‌­دهند، اما معمولا کمک­‌های متمرکزی انجام خواهند داد. آنها به موسسات خیریه محبوب خود و بنا به علل مطلوب خود کمک می­‌کنند. همچنین به کسانی کمک می­‌کنند که بیش از همه تحت تاثیر بحران بوده‌­اند. بنابراین موسسات خیریه با تلاش زیاد برای دیده شدن و اطمینان دادن درباره اینکه ارزش خدمات خود را اثبات خواهند کرد، می­‌توانند همچنان به شکل موثری به جمع‌­آوری کمک مالی بپردازند.

آینده روشن است

ترندهای سال 2021 نشان می‌­دهد موسسات خیریه باید همچنان به شکل مجازی کار کنند و دیده شوند و انعطاف‌پذیر باشند. سال 2020 شرایط عادی جدیدی ساخت. سال 2021 نیز شاهد یافتن مسیرهای جدید از سوی موسسات خیریه خواهد بود. احتمالا آنها به فضای دیجیتال وابسته خواهند بود و با تکیه بر موفقیت‌­های سال 2020 به جلو پیش خواهند رفت. آنها همچنان دیده خواهند شد و همچنان انعطاف‌پذیر خواهند بود و چالش‌­های موجود و آینده را رفع خواهند کرد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن