اثر کرونا بر تکامل آموزش کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی

در سال گذشته، همه‌گیری «کووید-19» تقریبا بر تمام جنبه‌های زندگی ما اثر گذاشته است. موضوعاتی که مورد بحث قرار می‌گیرند، چگونگی گفتگوهای ما بر سر این موضوعات، و کسانی که با آن‌ها ارتباط داریم، همگی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند. بنابراین جای تعجب نیست که کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی و آموزش آن‌ها هم به دلیل همه‌گیری این بیماری، تکامل یافته باشند.

در حوزه‌ آموزش، باید به سوالات تازه‌ای که برای کارکنان ایجاد شده هم پاسخ داد. طی بحران جهانی، چگونه باید به دنبال جذب کمک‌های مالی باشیم؟ تلاش‌های ما در دوران پساکرونا چگونه خواهند بود؟

به گزارش وب سایت  topnonprofits، در راه تکمیل این آموزش‌ها، موانع تازه‌ای هم بر سر راه این کارکنان قرار گرفته است. چگونه باید تنها از طریق اتصالات اینترنتی محدود و ناپایدار، کار، آموزش و سایر امور را به انجام برسانیم؟ با وجود تمام حواشی و مسائلی که در خانه پیش می‌آید، چطور باید بر دوره‌ کارآموزی تمرکز کرده و آن را به پایان برسانیم؟

در این دوران، روند آموزش کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی به نحوی تکامل یافته تا با این چالش‌های جدید، توان مقابله داشته باشد. در اینجا به چند مورد از تغییرات عمده در این حوزه می‌پردازیم تا ببینیم که چطور می‌توان با استفاده از دوره‌های بهینه‌سازی شده، از این تغییرات بهره برد.

تکامل محتوا

اگر در سال گذشته اخبار را پیگیری کرده باشید، می‌دانید که موضوعات روز دنیا از هر آنچه که قبلا با آن مواجه بوده‌ایم، متفاوت هستند. حرکت انبوه نیروی کار به سمت دورکاری از خانه، اصطلاحات جدیدی مثل «فاصله‌گیری اجتماعی» و «ماسک‌های N95/KN95» و «آموزش مجازی» این روزها در سراسر دنیا به گوش می‌خورند.

ما ناچار شده‌ایم که چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی، به سرعت با این سبک زندگی جدید که ناشی از شیوع کرونا است، تطبیق پیدا کنیم. البته لازم به ذکر نیست که کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی هم دستخوش همین تحولات شده‌اند.

حال به موضوع آموزش مجازی برگردیم؛ می‌دانیم که هدف یک دوره‌ آموزش مجازی این است که به کارکنان یاد دهد که چگونه کارشان را به نحو بهتری انجام دهند.

آموزه‌های این دوره‌ها باید عملی بوده و ابزارهایی برای کارآمدتر شدن در حوزه‌ شغلی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهند. همه‌گیری ویروس «کووید-19» در حوزه‌ کارآمدی کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی هم باعث تغییرات شده است. امروزه در این حوزه موضوعاتی جدید مطرح می‌شود، مثل اینکه چگونه:

– با اقدامات احتیاطی در زمینه‌ سلامت و ایمنی، هماهنگ شویم.

– از فناوری جدید برای دورکاری از منزل استفاده کنیم.

– کمک‌های مالی را از راه دور و به شیوه‌ تلفنی جمع‌آوری کنیم.

– طی بروز یک بحران، موفق به جمع‌آوری کمک‌های همدلانه شویم.

طرح این موضوعات جدید ممکن است مستلزم این باشد که دوره‌های کاملا جدیدی برای آموزش مجازی ایجاد شود که عملیات سازمان‌های غیرانتفاعی را طی دوران همه‌گیری کرونا مورد توجه قرار دهند، یا اینکه دوره‌های موجود، مورد اصلاح قرار گیرند.

تغییرات در زمینه‌ طراحی و توسعه‌ دوره‌های آموزشی

هرچند که موضوعات روز جهان تغییر پیدا کرده‌اند، اما این به هیچ وجه تنها تغییری نیست که کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی شاهد آن بوده‌اند. مثلا فرض کنیم که شما از منزل دورکاری می‌کنید و رئیس بخش جمع‌آوری کمک‌های مالی هستید، در دفتر خانگی‌ که در واقع یک میز غذاخوری‌ است، کار می‌کنید. و البته همین میز غذاخوری، محل برگزاری کلاس‌های مجازی مدرسه‌ بچه‌ها هم هست. فرد دیگری، که او هم در بخش جمع‌آوری کمک‌های مردمی کار می‌کند، از اتاقی در آپارتمانش کار می‌کند، و همسایه‌های طبقه‌ی بالایی او از طرفداران پر و پا قرص ورزش ایروبیک هستند. شبکه‌های نمایش اینترنتی، اعضای خانواده، حیوانات خانگی و همسایه‌های پر سر و صدا، همگی باعث می‌شوند که زمان و توجه فرد برای دریافت آموزش مجازی، محدود شود. اما خوشبختانه دوره‌های آموزشی به نحوی تکامل پیدا کرده‌اند که این چالش را از سر راه بردارند.

طراحی سفارشی، دوره‌های شخصی‌سازی‌شده

هرچند می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی دوره‌های آموزشی آماده را خریداری کنید، اما در عمل می‌بینیم که مخاطبان در حال فاصله گرفتن از دوره‌های آماده و روی آوردن به دوره‌های سفارشی هستند. گرچه برخی از جنبه‌های کار کردن در یک سازمان غیرانتفاعی، در سراسر کشور به یک شکل هستند، اما بسیاری از جنبه‌های منحصر به فرد هم در کار هر گروهی وجود دارد. شاید مطلب با این مقایسه روشن‌تر شود که مثلا آموزش اعضای سازمان «پزشکان بدون مرز» می‌تواند کاملا از روند آموزشی پسران محله یا آموزش اعضای یک باشگان دختران، متفاوت باشد.

وقتی با شرکتی که در زمینه‌ ایجاد محتوای آموزشی فعالیت می‌کند قرارداد می‌بندید تا یک دوره‌ آموزشی سفارشی تهیه کند، می‌توانید این دوره را بر اساس تجربه‌ گروه کاری‌تان شخصی‌سازی کنید. برای این کار، چند نکته را باید در نظر داشت:

– از پس‌زمینه‌ها و ابزارهایی بصری استفاده کنید که بازتاب‌دهنده‌ کار سازمان شما هستند. همچنین از شخصیت‌هایی استفاده کنید که به لحاظ صدا و تصویر شبیه به همکاران، داوطلبان و اهداکنندگانی هستند که شرکت‌کنندگان دوره با آن‌ها مواجه خواهند شد.

– از مثال‌ها، سوالات و سناریوهایی استفاده کنید که شرایط مورد مواجهه‌ اعضای گروه را به درستی نشان می‌دهند. مثلا اگر در حال اصلاح خط‌مشی‌های ایمنی سازمان هستید، به جای طرح سوالات عجیب و هیجان‌انگیز، بر سناریوهای واقع‌گرایانه تمرکز کنید.

– از زبان و گفتگوهایی استفاده کنید که بازتاب تجارب واقعی شرکت‌کنندگان در دوره هستند. در دوره‌ای که مربوط به جمع‌آوری تلفنی کمک‌ها است، قرار نیست کمک‌کننده‌ همیشه با روی خوش و با کمال میل، به تقاضای کارمند ما پاسخ مثبت بدهد. باید اعضای گروه را در شرایط واقعی آموزش دهیم و گفتگوها را به نحوی واقع‌گرایانه طراحی کنیم! اغلب اوقات، افرادی که به جمع‌آوری کمک مالی می‌پردازند، چندان به گرمی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، و نشان دادن این قضیه در دوره‌ آموزشی، هیچ اشکالی ندارد.

وقتی فرد شرکت‌کننده می‌بیند که این دوره دقیقا برای استفاده‌ او طراحی شده است، بیشتر تمایل پیدا خواهد کرد که در برنامه‌ کاری‌اش، شرکت در این دوره را در اولویت قرار دهد.

طراحی‌های خلاقانه و جالب

خودتان را یک لحظه به جای فردی بگذارید که مسئول جمع‌آوری کمک مالی است. او تنها زندگی می‌کند، اما این بدان معنا نیست که چرخه‌ توجه او طولانی‌تر از سایر همکارانی است که مثل او از خانه دورکاری می‌کنند. باید به این نکته هم توجه کنیم که میز کار او در واقع یک مبل راحتی و میز چای است که دقیقاً در مقابل تلویزیون قرار دارند. متأسفانه طی دوره‌ آموزش مجازی، تمرکز او به راحتی از بین می‌رود، و البته جای تعجب هم نیست.

در این سناریو، باید از طراحی‌های خلاقانه و اشتیاق‌برانگیز استفاده کنیم تا تمرکز او حفظ شود. در اینجا ذکر چند نکته به انجام این کار کمک می‌کند:

قالب‌بندی دوره را در معرض آزمون قرار دهید. ما قرار بود دوره‌ای درباره‌ امنیت در فضای اینترنت طراحی کنیم، و این موضوعی است بسیار کسل‌کننده. اما موفق شدیم این دوره را به یک بازی سرگرم‌کننده تبدیل کنیم.

محتویاتی را که ارزشمند هستند، در اولویت قرار دهید. اکنون وقت آن نیست که با ذکر جزئیات مفصل، به تاریخچه‌ سازمان غیرانتفاعی‌تان بپردازید. بر محتوایی تمرکز کنید که بلافاصله قابل عملی شدن بوده و شرکت‌کنندگان را متوجه ارزش دوره‌ شما خواهد کرد.

از آموزش سناریومحور استفاده کنید. سناریوهای جالب و چالش‌برانگیزی خلق کنید که توجه شرکت‌کنندگان را حفظ کنند. برای مثال، ما برای «جامعه‌ تسکین درد کودکان» دوره‌ای طراحی کردیم که شرکت‌کنندگان را در محتوای دوره دخیل می‌کرد. شرکت‌کنندگان در این دوره فقط مطالعه نمی‌کردند، بلکه روزی از زندگی یک پزشک را تجربه کرده و راجع به تلاش‌شان، بازخود می‌گرفتند.

به این فکر کنید که وقتی می‌خواستید که کارکنان، دفترچه‌ راهنمای کار را مطالعه کنند، راهنمایی طراحی کردید که خواندنی باشد. طراحی دوره‌ آموزش مجازی هم باید به همین نحو باشد.

دوره‌های در دسترس و مؤثر

فرض کنید که دوره‌هایی شخصی‌سازی‌شده و جالب طراحی کرده‌اید، اما کارکنان شما این دوره‌ها را به پایان نمی‌رسانند. وقتی در این مورد از آن‌ها سوال می‌شود، الگوی مشترکی در پاسخ کارکنان به چشم می‌خورد؛ آن‌ها وقتش را ندارند!

علت این امر شاید آن است که برنامه‌ کاری بیش از حد سنگین بوده یا مقتضیات زندگی رومزه، خسته‌کننده‌تر شده (مثلا اینکه تمام روز را باید با تمام اعضای خانواده در خانه سپری کنند) و همین باعث شده که انجام وظایف اضافی، چالش‌برانگیز باشد. خوشبختانه می‌توان دوره‌های آموزش مجازی را به شکلی ارائه داد که در عین تأثیرگذاری، در دسترس هم باشند:

سعی کنید از دوره‌های ریزآموزی استفاده کنید. روش ریزآموزی در تمام حالات بهترین راه حل نیست، اما وقتی نیازمند دوره‌ای هستید که بر یک موضوع خاص بسیار متمرکز باشد، استفاده از این شیوه بسیار مناسب است. اگر در حال تهیه‌ خلاصه‌ای از مقررات و اقدامات بهداشتی جدید هستید، به جای اینکه این موضوع را به دوره‌ کلی «خط‌مشی‌های اداری» اضافه کنید و از شرکت‌کنندگان بخواهید که کل این دوره را دوباره سپری کنند، بهتر است از یک دوره‌ ریزآموزشی جداگانه استفاده کنید.

کتابخانه‌ای برخط (آنلاین) از محتویات و منابع آموزشی دوره داشته باشید. این کار به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا در اوقات مناسب و حتی شاید خارج از روزهای کاری، دوباره به آن منابع سر بزنند.

برای دوره‌های الزامی، یک پیش‌آزمون طراحی کنید. به این طریق، شرکت‌کنندگان اگر با محتوای دوره تا حدی آشنایی داشته باشند، می‌توانند طی دوره جهش کنند و از سطح مورد نیاز، به یادگیری بپردازند. چنین طرحی به ویژه برای دوره‌های مروری سالانه بسیار مناسب است.

وقتی که در دسترس بودن دوره را در اولویت قرار می‌دهید، کمتر احتمال خواهد رفت که شرکت‌کنندگان تکمیل این دوره‌ها را پشت گوش بیندازند. به علاوه، اعضای گروه کاری‌تان از برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر این دوره‌ها خشنود خواهند بود!

به طور خلاصه، باید گفت که هدف هر کدام از این تغییرات – یعنی تولید محتوای شخصی‌سازی‌شده، جالب و در دسترس – این است که محتوایی تولید شود که شرکت‌کنندگان بخواهند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. با توجه به این نکته، ایجاد این محتوای جدید و سفارشی می‌تواند حتی برای متخصصان آموزشی سازمان‌های غیرانتفاعی هم کار چالش‌برانگیزی باشد.

اولین گامی که توصیه می‌شود، همکاری با گروهی است که محتوای آموزش مجازی تولید می‌کند. چنین گروهی به شما کمک خواهند کرد که به نیازهای خودتان و اعضای گروه‌تان پاسخ دهید.

 

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن