ابتکاری نو برای اهداهای فردی

هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری شاهد کمک‌­های فردی به‌صورت آنلاین هستیم. به همین خاطر بسیار مهم است که موسسات خیریه شرایط را برای اهداهای فردی تا حد ممکن آسان، ایمن و بدون دردسر سازند.

به گزارش چریتی دیجیتال (Charity Digital)، سال گذشته شاهد تحولات عظیمی در نحوه کمک کردن افراد بوده‌­ایم. اهداهای حضوری تقریبا از بین رفته است، ایمیل­‌ها تا حدود زیادی جایگزین نامه‌­ها شده‌­اند، روش‌­های جمع‌­آوری کمک‌­های مالی به‌صورت حضوری، تغییر کرده است و به روش‌­های غیرحضوری و بدون ارتباط رو در رو تبدیل شده است. دنیای جدید دیجیتال شده است، و اهداها هم دیجیتال شده‌­اند.

تغییر به سمت دیجیتال شدن اما سد راه اهداکنندگان نشده است. در واقع، بخش خیریه شاهد انفجار در دریافت کمک‌­های مستقیم به‌صورت دیجیتال، به‌ویژه در حوزه کمک‌­های فردی بوده است. اهداکنندگان با زمان پیش رفته‌­اند و کمک‌­های مالی را به‌صورت آنلاین انجام می‌­دهند و موسسات خیریه نیز در راستای این تغییر گام برداشته­‌اند.

حتی تکنولوژی خوب کمک­‌های آنلاین برای موسسات خیریه به ابزاری بسیار حیاتی‌­تر از گذشته تبدیل شدند. این تکنولوژی قرار است که همه کارها را تسهیل کند، و تلاش‌­های جمع‌­آوری کمک‌­های مالی را امن، ایمن و یکپارچه سازد. اما اغلب فرم‌­های کمک از نظر زیبایی‌­شناسی جذاب نیستند، جستجوی آنها دشوار و فاقد امنیت سایبری است. این موضوع برای نیکوکاران و موسسات خیریه مشکلاتی ایجاد می­‌کند.

ایراد در فرم‌­های کمک­‌های آنلاین

مشکلات بالقوه زیادی در رابطه با فرم‌­های اهدای آنلاین وجود دارد که همه آنها می‌­توانند مانع جمع‌­آوری کمک مالی برای یک موسسه خیریه شوند. برای مثال، فرآیند برداشت از کارت می­‌تواند هزینه گزافی داشته باشد که در آن صورت برای موسسات خیریه کوچک توجیه‌­پذیر نیست. اگر طراحی فرم‌­های کمک­‌های آنلاین جذاب نباشند یا فرآیند کمک طولانی و دشوار باشد، می‌­تواند تجربه ناخوشایندی را برای خیرین به وجود آورد و وی را از کمک منصرف کند. این موضوع ضمن اینکه احتمال دریافت کمک از خیرین را کاهش می­‌دهد، به نام موسسه نیز لطمه وارد می‌­کند.

امنیت سایبری یکی دیگر از دغدغه‌­های مهم است. بسیاری از فرم‌­های اهدای آنلاین بر اساس استانداردهای امنیتی به‌روز نشده‌­اند، این بدان معناست که موسسات خیریه در معرض تهدیدهای اساسی هستند و از همه مهم­تر اینکه اهداکنندگان خود را نیز در معرض این تهدیدات قرار می‌­دهند. فرم‌­های اهدا به‌ندرت از گزینه‌­های امنیتی کافی برخوردار هستند و نبود امنیت کافی می‌­تواند باعث از بین رفتن اعتماد شود.

و مهمتر از همه، در بسیاری از فرم‌­های کمک‌­های آنلاین، داده‌­های خیرین به‌صورت کافی نگهداری نمی‌­شود، که این موضوع توانایی یک موسسه خیریه در تجزیه و تحلیل عملکرد را کاهش می‌دهد و همچنین موضع موسسات در تبدیل اشخاصی که یک بار کمک می‌­کنند را به خیرین همیشگی تضعیف می‌کند. موسسات خیریه معمولا برای تامین بودجه درازمدت و اعتبارات مالی بالقوه خود، به اطلاعات و داده‌­ها وابسته هستند. عدم دسترسی به چنین داده‌­هایی، ماموریت بلندمدت خیریه‌­ها را دچار مخاطره می‌­کند.

اتخاذ رویکرد مناسب

در طول سالیان، پلتفرم‌های مختلفی بر اساس تجارب میلیون‌­ها اهدا، فرم‌­های اهداهای آنلاین که افراد برای کمک به موسسات خیریه استفاده می‌­کنند را بهینه کرده است. آنها اکنون یک قدم فراتر رفته و پلتفرم اهدا فردی را ارائه کرده‌­اند. این پلتفرم‌ها با استفاده از تکنولوژی جمع‌­آوری کمک مالی به همه موسسات خیریه اجازه می‌­دهد تا به بهترین تجربه کمک، دسترسی داشته باشند.

این تکنولوژی که «گیوینگ چک اوت» (Giving Checkout) نامیده می‌­شود به موسسات خیریه استقلال عمل می‌­دهد و آنها را قادر می‌­سازد تا از طریق کانال‌­های خود ابزارهای اهدا را به‌کار گیرند، در عین حال به نیکوکاران نیز این اطمینان را می‌­دهند که فرآیند اهدای آنها توسط پلتفرم انجام می‌­شود. بنابراین خیرین با طیب خاطر و احساس امنیت کمک­‌های خود را به سهولت به صورت آنلاین انجام می­‌دهند. استفاده از پلتفرم وتکنولوژی، اهدا را برای همگان امکان­‌پذیر کرده است و هیچ هزینه‌­ای نه برای نیکوکاران و نه برای موسسات خیریه در بر ندارد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن