5 پیش‌بینی از آینده ارتباطات در حوزه خیریه

در شرایطی که پیشرفت‌­های تکنولوژیک مرزهایی دور از تصور را درنوردید و عصر ما را به عصر تکنولوژی تبدیل کرد، شیوع ویروس کرونا باعث شد استفاده از ابزارهای ارتباطی دیجیتال بیش از پیش افزایش یابد، تا جایی که سال 2020 سال دیجیتال شدن جهان لقب گرفت. از آنجایی­که به خاطر محدودیت­‌های قرنطینه و رعایت فاصله‌­گذاری اجتماعی همه مجبور شدند در خانه‌­ها بمانند، استفاده از ابزارهای دیجیتال تنها راه برای جستجوی اخبار، سرگرمی و مهمتر از همه ارتباط با دیگران شد.

شاید بزرگترین تغییری که در زندگی بسیاری از ما رخ داد، دورکاری باشد. دفاتر کار و خانه‌­های ما با هم ادغام شدند؛ زیرا تکنولوژی این امکان را به ما داده است که ضمن رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی بتوانیم ارتباطات را نیز حفظ کنیم.

مشخص است که این تغییر به سمت دیجیتال شدن عواقب ماندگاری خواهد داشت. نحوه ارتباط ما تغییر کرده است. هرچه بیشتر به کانال­‌های دیجیتال عادت کردیم، انتظارات خود را هم بالاتر بردیم. گروه­‌های ارتباطات در حوزه خیریه با همان استانداردهای بالایی که در سازمان­‌های بزرگ وجود دارد مورد قضاوت قرار می­‌گیرند، با وجود اینکه کارکنان غیرانتفاعی‌­ها از منابعی در سطح سازمان­‌های بزرگ برخوردار نیستند.

در همین حال، اهمیت ارتباطات در حوزه خیریه بیش از هر زمان دیگری آشکارتر شده است. ارتباطات در کانون همه کارهایی است که خیریه­‌ها انجام می‌­دهند. کارکنان بخش ارتباطات اغلب از معدود اعضای گروه هستند که هم با حامیان و هم با دریافت‌­کنندگان خدمات سروکار دارند. به این ترتیب، آنها کمک می­‌کنند که شکاف میان کار با یکدیگر و ماموریت سازمان از بین برود.

وب­‌سایت چریتی دیجیتال (Charity Digital) در گزارش تحلیل کرده که وقتی سازمان­‌ها خدمات خود را از راه دور ارائه می‌­کنند، ارتباطات همه جنبه­‌های کار خیریه را تحت تاثیر قرار می‌­دهد، از نحوه تعامل شما با دریافت‌­کنندگان خدمات تا پیام­‌هایی که برای کمپین‌­های جمع‌­آوری کمک­‌های مالی فرستاده می­‌شوند، حتی تعامل شما با گروه‌تان را هم در برمی‌­گیرند. انتظارات در همه این موارد افزایش یافته است. تکنولوژی دیجیتال در حال شکل دادن به ارتباطات پیش از پاندمی بوده است. همه­‌گیری فقط روند به‌کارگیری آن را تسریع کرده است. همچنین منجر به تغییر در نحوه درک تیم‌­های ارتباطات در سازمان‌­های خیریه شده است. در گذشته، برخی از رهبران تمایل داشتند که ارتباطات را به عنوان یک هزینه تلقی کنند. اما پاندمی باعث شد تا به ارتباطات اهمیت داده شود و به عنوان یک سرمایه­‌گذاری در بخش حیاتی زیرساخت­‌های دیجیتال و عملیاتی یک سازمان مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه که چالش‌­های آینده نامشخص است، اما در مورد اهمیت ارتباطات خوب برای کارهایی که خیریه‌­ها انجام می‌­دهند اطمینان وجود دارد. در مورد اینکه چگونه نوآوری تکنولوژی دیجیتال، آینده ارتباطات در حوزه خیریه را شکل می‌­دهد پنج پیش­‌بینی وجود دارد.

1- موسسات خیریه موانع را از بین می‌­برند

از زمان شروع پاندمی، روش‌­های جدید ارتباطی باعث شده است تا موسسات خیریه بیش از هر زمان دیگری به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند. حتی موسسات خیریه کوچک و محلی نیز دیگر محدود به مناطق اطراف خود نیستند و این موضوع برای جمع‌­کنندگان کمک‌­های مالی امکانات جدید، گسترده و هیجا‌ن‌­انگیزی را فراهم می‌­کند. موسسات خیریه می­‌توانند به روش‌­های بی­‌سابقه‌­ای دسترسی خود به مخاطبان را افزایش دهند، زیراکه پلتفرم‌­های رسانه­‌های اجتماعی به آنها این امکان را می‌­دهد که پیام خود را به سرتاسر جهان برسانند.

این موضوع فقط مختص به جمع‌­آوری کمک­‌های مالی نیست، بلکه به‌کارگیری بیشتر تکنولوژی ارتباطات دیجیتال به موسسات خیریه این امکان را می‌­دهد که به افراد بیشتری خدمات ارائه کنند؛ زیراکه برخی از آنها به دلایل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، هزینه­‌های سفر، محدودیت­‌های حرکتی و بیماری پیش از این امکان استفاده از خدمات این موسسات را نداشته‌­اند.

2- ایجاد اجتماعات جدید

نوآوری در ارتباطات حوزه خیریه فقط موانع جعرافیایی را از بین نمی‌­برد، بلکه به افراد این امکان را می‌­دهد تا اجتماعات خود را بر اساس منافع مشترک ایجاد کنند. با شناسایی مخاطبان و ایجاد پیام‌تان، می­‌توانید پلتفرم‌­های مناسب­‌تر را به منظور ایجاد بنیان­‌های مناسب کمپین خود جستجو کنید.

3- ادغام راه‌­های ارتباطی با یکدیگر

در صورتی که انتظارات دیجیتال افزایش یافته بتوانند در یک کلمه خلاصه شوند، آن کلمه «یکپارچگی» است. مصرف‌­کنندگان خدمات دیجیتال انتظار یک تجربه آسان و ساده از «همه خدمات در یکجا» را دارند. هر چیزی که نیاز به ثبت‌­نام در پلتفرم‌­های مختلف داشته، یا کار کردن با آن پیچیده و مشکل باشد باعث می‌­شود تا کاربران از آن دست بکشند. این موضوع فقط مختص کاربران خدمات شما نیست، بلکه در مورد کارکنان موسسه شما نیز صدق می­‌کند. کار از راه دور و کار ترکیبی به اندازه کافی مشکل است و بدون داشتن چندین کانال ارتباطی به ویژه هنگام مکالمات حساس و ضروری امکان‌­پذیر نیست. با ادغام راه‌­های ارتباطی خود در یک کانال، می‌­توانید این انتظارات را برآورده سازید و گروه خود را برای موفقیت آینده مهیا کنید.

4- اقدامات کاری انعطاف‌­پذیرتر

این مزایا محدود به داوطلبان نمی‌­شود. موسسات خیریه همچنین می‌­توانند از افزایش بهره‌­وری کارکنان حقوق­‌بگیر منتفع شوند. حوزه خیریه مملو از افراد متنوع است. هر کدام از این افراد نیازهای متمایز خود را دارند و برای موفق شدن نیازمند حمایت مختص به خود هستند. تکنولوژی­‌های ارتباطات دیجیتال می­‌توانند به انعطاف­‌پذیری کارکنان حوزه خیریه که برای ارائه بهترین عملکرد خود به آنها نیاز دارند، کمک کنند. افراد با تعهدات خانوادگی، شرایط سلامتی یا مشکلات حرکتی بهتر می‌­توانند در مدل‌­های از راه دور یا ترکیبی کار کنند. حال که موسسات خیریه زیرساخت‌­های لازم برای به‌کارگیری روش‌­های کاری جدید را ایجاد کرده‌­اند، می‌­توانند نسبت به گذشته از طیف گسترده‌­تری از استعدادها بهره ببرند، بدون آنکه بسیاری از موانع دست و پا گیر قدیمی سد راه استخدام آنها شود. افراد می‌­توانند در هر زمان، در هر مکانی و توسط هر وسیله‌­ای به لطف روش‌­های جدید کاری ایجاد شده کارشان را انجام دهند.

5- به صحنه آمدن داوطلبان

داوطلبان روح و جان بخش خیریه هستند. کارهای بی‌­دریغ آنها باعث تمایز بخش خیریه از دنیای شرکت­‌ها می‌­شود. بدون مشارکت آنها بسیاری از سازمان‌­های خیریه قادر به فعالیت نیستند. با وجود همه اهمیتی که داوطلبان دارند، بحث در مورد پیشرفت‌­ها اغلب باعث نادیده گرفته شدن مشارکت آنها می‌­شود. به هرحال، نادیده گرفتن مشارکت داوطلبان در عصر ارائه خدمات دیجیتال غیرممکن است. ابزارهای نوآورانه ارتباطات دیجیتال امکان مشارکت راحت، از راه دور و در زمان دلخواه را برای داوطلبان فراهم می‌­کند. این موضوع نه تنها به معنی آن است که افراد بیشتری می‌­توانند داوطلب شوند، بلکه به معنی بهره­‌مندی موسسات خیریه از مهارت‌­های ارزشمند دیجیتال است. تکنولوژی دیجیتال از بسیاری جهات می‌­تواند همچون اهرم بالابرنده عمل کند. بوسیله توانمندسازی داوطلبان با انعطاف‌­پذیری و انتخاب‌­های بیشتر، به‌کارگیری گسترده ارتباطات دیجیتال می‌­تواند مشارکت داوطلبان را افزایش دهد و آنها را در خط مقدم نوآوری در حوزه خیریه نگهدارد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن