فناوری و نوآوری: اثر انقلاب صنعتی چهارم بر بخش نیکوکاری

آینده برای بخش خیریه است. تقریبا هر روز، فناوری‌های جدید برای کمک به نوآوری در روشی که مردم ارائه می‌دهند یا روشی که سازمان‌ها فرصت‌هایی برای پیشبرد اهداف خود ارائه می‌دهند، توسعه می‌یابد. برگشتی وجود ندارد. بخش نیکوکاری – همراه با جامعه در کل – اکنون کاملا در میانه آنچه انقلاب صنعتی چهارم نامیده می‌شود، قرار دارد؛ اصطلاحی که برای اولین بار در بین مدیران عامل، رهبران فکری و سیاست گذاران در مجمع جهانی اقتصاد 2016 مطرح شد. و اگر هنوز این عبارت را نشنیده‌اید، با استقبال اقتصادهای سراسر جهان، آماده شنیدن آن باشید.

وقتی می‌شنوید کسی در مورد انقلاب صنعتی چهارم صحبت می‌کند، چیزی که او توصیف می‌کند، تغییر عظیم فناوری در اکوسیستم‌های تجاری و شخصی ما است که اکنون به شدت به موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، چاپ سه‌بعدی و… متکی هستند. در حال حاضر موسسات نیکوکاری در دنیا شروع به ایجاد این تغییر و انطباق با این عصر جدید کرده‌اند، هرچند کندتر؛ زیرا سازگاری به زمان، بودجه و منابع نیاز دارد.

به گزارش charityvillage، بروس مک‌دونالد، رئیس و مدیر عامل شرکت Imagine Canada، تأثیر انقلاب صنعتی چهارم و قدرت فناوری در تغییر یا تأثیر بر جامعه مدنی را مطالعه کرده است. او در مورد اینکه رهبران سازمان‌های بخش نیکوکاری چقدر آگاهانه فرآیندها و فرهنگ‌های خود را برای پذیرش این دنیای جدید و نوآور تغییر می‌دهند، معتقد است: خیلی از سازمان‌ها محتاطند، اما با این وجود در حال تغییر هستند.

وی می‌گوید: ما نمی‌شنویم که بسیاری از سازمان‌ها در مورد انقلاب صنعتی چهارم صحبت کنند، آنها به کارهای روزمره خود می‌پردازند و به جوامع خود خدمت می‌کنند. انطباق و فرصت بازآفرینی شده توسط فناوری‌های جدید به سادگی بخشی از فعالیت آنهاست. این طیف تغییرات بسیار گسترده است – از کسانی که به استفاده بهتر از پایگاه‌های داده موجود نگاه می‌کنند تا کسانی که تغییرات اساسی در نحوه عملکرد سازمان خود مشاهده می‌کنند. شاید بزرگترین بخشی که می‌شنوم این است که سازمان‌ها سؤالاتی می‌پرسند – بررسی نحوه مدل‌های کسب‌وکار، برنامه‌ها و خدماتشان و تأمل در مورد آینده برای آنها.

ما شاهد افزایش سطح آگاهی موسسات خیریه در مورد اهمیت پذیرش دیجیتال و تحول دیجیتال بوده‌ایم، و بیشتر موسسات خیریه دارای اصول اساسی هستند – به عنوان مثال، یک وب‌سایت، فرم‌های اهدای آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و غیره. یکی از مسائل اصلی که خیریه‌ها کشف می‌کنند این است که تحول دیجیتال و سازگاری با اقتصاد دیجیتال، برای موفقیت ضروری است.

سازمان‌های خیریه، به‌ویژه مؤسسات خیریه کوچک‌تری را می‌بینیم که بیشتر به کمک‌های مالی وابسته هستند، روش‌های جدیدی را برای جلب مشارکت اهداکنندگان، مانند راه‌اندازی کمپین‌های آنلاین، یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای گفتن بهتر داستان‌ها برای دستیابی به مخاطبان جدید، امتحان می‌کنند. برخی از موسسات نیز در تلاش برای تامین منابع سازمانی و ظرفیت سازی برای انجام تحول دیجیتال هستند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن