آزمون بشردوستی شرکت‌ها در روزهای کرونایی

تداوم همه‌گیری ویروس کرونا و توقف فعالیت‌های روزمره، بسیاری از شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان صنایعی مانند صنعت پوشاک که اقلام خیلی ضروری تولید نمی‌کنند بیش از بقیه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. تعطیلی فروشگاه‌ها به دلیل همه‌گیری باعث شده است مشتریان نتوانند از این شرکت‌ها خرید کنند و به همین خاطر ورشکستگی بسیاری از کسب‌و‌کارها محتمل است.
به گزارش مجله بورگن (Borgen Magazine)، در حالیکه بسیاری از شرکت‌های تولید پوشاک در دوران همه‌گیری «کووید-19» قادر به کسب سود معمول خود هم نیستند، برخی از شرکت‌هایی که پشتوانه مالی خوبی دارند، کمک‌های بسیاری انجام می‌دهند. این کمک‌ها هم به صورت نقدی انجام می‌شوند هم به صورت کمک به سازمان‌های غیرانتفاعی در جهت تولید پوشاک مخصوص کووید برای کارگران بخش خدمات و اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر. در اینجا به پنج مورد از شرکت‌هایی که در ایام شیوع همه‌گیری از دادن کمک‌های مالی گرفته تا اهدا اقلام پوشاک به مردم کمک می‌کنند، اشاره می‌شود.

رپوسی (Repossi): این شرکت برای طراحی‌های برجسته و تجملاتی جواهرات زیبا و هنری منحصر به فرد خود معروف شده است. گایا رپوسی، مدیر هنری این شرکت، با رویکرد مدرنیستی به جواهرات سنتی، بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. رپوسی برای پروژه اخیر خود، انگشتری را خلق کرد که در داخل آن کلمه «کر» حکاکی شده است و بیانگر همکاری شرکت رپوسی با سازمان غیرانتفاعی «کر» (CARE) است. همه درآمد حاصل از فروش این انگشترها به سازمان «کر» اهدا می‌شود.
«کر»، یک سازمان بشردوستانه بین‌المللی است که پروژه‌های کمک‌های اضطراری و توسعه بین‌المللی بلند مدت ارائه می‌کند. این سازمان که در سال 1945میلادی تاسیس شده، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه است.
بنجامین کمار، مدیرعامل شرکت رپوسی، از سازمان «کر» و فعالیت‌های آن در حمایت از بانوان که در دوران «کووید-19» تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند، تقدیر کرد. این شرکت با ارائه کیت‌های بهداشتی و وعده‌های غذایی به زنان و کودکان نیازمند از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کند.
استی لادر (Estee Lauder): مجموعه شرکت‌های استی لادر در دوران همه‌گیری «کووید-19»، بخشش-های بسیاری انجام داده‌اند. آنها نه تنها مواد ضدعفونی دست در مقادیر زیاد تولید کرده‌اند، بلکه کمک‌های مالی زیادی نیز کرده‌اند. علاوه بر این، استی لادر با ایجاد صندوقی برای کمک به پزشکان بدون مرز، مبلغ 2 میلیون دلار به این سازمان مردم نهاد کمک مالی انجام داده است. پزشکان بدون مرز یک سازمان غیرانتفاعی است که برای ارائه خدمات بهداشتی مناسب به جوامع فقیر در سراسر جهان پول جمع‌آوری می‌کند. این کمک برای حمایت از فعالیت‌ها و تلاش‌های سازمان پزشکان بدون مرز در کشورهایی که بر اثر کمبود منابع تحت تاثیر شدید قرار گرفته‌اند، انجام شده است. شرکت استی لادر مبلغ 2/ 3 میلیون دلار نیز به دیگر سازمان‌های محلی و بین‌المللی که در خط مقدم امداد و کمک‌رسانی فعالیت می‌کنند، قرار داده است.
شرکت استی لادر، یک شرکت لوازم‌ آرایشی و بهداشتی چند ملیتی-آمریکایی است که‌ پس از شرکت‌های لورئال، پروکتر اند گمبل و یونیلیور در رتبه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم آرایشی جهان قرار دارد. این شرکت در زمینه تولید انواع محصولات آرایشی، عطر، رنگ مو و سایر محصولات بهداشتی و آرایشی فعالیت می‌کند.

مک ویوا گلم (MAC Viva Glam): شیوع همه‌گیری «کووید-19» جوامع رنگین پوست را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها در نیویورک، آمار مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا در میان سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها دو برابر سفیدپوستان بوده است. صندوق خیریه شرکت لوازم آرایشی مک ویوا گلم که در ایران با نام «مک» شناخته می‌شود، با تولید رژ لب در رنگ‌های مختلف، درآمد حاصل از فروش آنها را به کمک به جوامع رنگین‌پوستی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، اختصاص داده است. این صندوق بیش از 10 میلیون دلار به کارمندان بخش مراقبت‌های پزشکی که در جوامع آسیب‌پذیر مستقر هستند، کمک کرده است.

کرینگ (Kering): شرکت کرینگ برای مقابله با «کووید-19» در فرانسه، سه میلیون ماسک جراحی خریداری و به بخش خدمات بهداشتی و درمانی که با کمبود تجهیزات پزشکی روبه‌رو هستند، اهدا کرده است. علاوه بر این، شرکت کرینگ که صاحب برند گوچی است، بیش از یک میلیون ماسک و 55 هزار جفت لباس فرم پزشکی در ایتالیا تولید کرده است. کرینگ آنها را به بیمارستان‌های ایتالیا که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنین بنیاد صلیب سرخ هوبی در چین اهدا کرده است. این شرکت به موسسه پاستور، که یک سازمان خصوصی غیرانتفاعی فرانسوی است و در زمینه «کووید-19» تحقیق می‌کند، نیز کمک کرده است.

نایک (Nike): از آنجایی‌که ویروس کرونا بر کارکنان بخش درمان و مراقبت‌های پزشکی بسیار تاثیر گذاشته است و کارکنان بخش خدمات نیز نیاز مبرمی به کمک دارند، شرکت کفش نایک در حالیکه بسیاری از فروشگاه‌های آن به طور موقت تعطیل هستند، با همکاری دانشگاه بهداشت و علوم اورگان، مهندسان و دانشمندانی را به کار گرفته است تا شیلد صورت و محافظ‌های «پاپر» (کلاه‌هایی پوشاننده سر و گردن مجهز به سیستم تصفیه هوا برای حفاظت در برابر ابتلا به ویروس) برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تولید کنند.
تا کنون، نایک بیش از 360 هزار واحد تجهیزات حفاظت فردی را تولید و به 30 بیمارستان در ایالات متحده ارسال کرده است. علاوه بر این، بیش از 140 هزار جفت کفش و پوشاک نیز به جوامع جهانی اهدا کرده است. این شرکت همچنین برای تلاش‌هایی که برای مقابله با «کووید-19» صورت گرفته، 25 میلیون دلار کمک مالی کرده است.
با ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از دیگر شرکت‌ها‌ نیز برای مقابله با شیوع همه‌گیری از طریق کمک‌های نقدی و یا غیرنقدی مشارکت کرده‌اند.

منبع: borgengmagazine

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن