چگونه ابتکارات CSR در گذشته شکست خورده‌اند؟

اگر راهکارهای مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility)، با اهداف کسب­‌وکار هماهنگ باشد، بر نوع‌دوستی تمرکز کند و ارزش‌محور باشد، شانس موفقیت آن نه تنها در اجرای استراتژی سازمان بیشتر می‌­شود، بلکه برای افرادی که از نتایج آن بهره­‌مند می­‌شوند نیز، افزایش می­‌یابد. مسئولیت اجتماعی شرکتی از گذشته به چهار گروه مسئولیت زیست‌­محیطی، اخلاقی، بشردوستانه و اقتصادی تقسیم شده است و بر تاثیر مثبتی که بر محیط زیست، مردم و جامعه دارد، تمرکز کرده است.

به گزارش fpmagazine، موارد مختلف بسیاری از شکست­ در فعالیت‌­های مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) وجود دارد، از جمله فولکس واگن که مشخص شد هنگام برگزاری یک کمپین بازاریابی مهم، با تاکید بر انتشار کربن کم از ماشین‌­هایش، آمارهای اشتباهی درباره انتشار کربن ارائه کرده بود. به این ترتیب نه تنها جریمه شد، بلکه اعتبار آن نیز در صنعت خودش آسیب دید و اعتماد مشتریان و مصرف‌­کنندگانش کاهش یافت. شکست­‌های دیگری نیز در مسئولیت اجتماعی در حوزه زنجیره تامین و اعمال حقوق بشری و به ویژه صنعت پوشاک دیده می‌­شود و در پنج سال گذشته، شاهد تغییر اندکی در رویدادهای دردناکی که رخ می­‌دهد، بوده‌­ایم.

اما چرا بعضی از برنامه­‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی، شکست می‌­خورند؟ ذیحسابی، شفافیت و اعتبار، از الزامات کلیدی هستند که اطمینان می‌­دهند راهکارهای مسئولیت اجتماعی، نه تنها نیازهای کسب­‌وکار را برآورده می‌­کنند، بلکه نیازهای ذینفعانی که از این فعالیت‌­های اجتماعی بهره می­‌برند را نیز رفع می­‌کنند. می­‌دانیم که شرکت‌­ها به گونه‌­ای سازمان یافته‌­اند تا کسب سود را، هدف اصلی خود قرار دهند، بنابراین لازم است اطمینان یابیم مسئولیت اجتماعی شرکتی در همه بخش­‌های کسب­‌وکار انجام می‌­شود و سهامداران این مسئولیت را بر عهده می‌­گیرند و نسبت به آن پاسخگو هستند، نه اینکه فقط یک راهکار جانبی برای مشغول کردن کارکنان باشد که احساس خوبی در آنها به وجود آورد.

جامعه و به‌خصوص بخشی که به منافع زیست‌­محیطی و اجتماعی و مردمی اختصاص دارد، باید از کسب‌­وکارها نسبت به عملکردشان در حوزه مسئولیت اجتماعی، مطالبه کنند. کسب‌­وکارها باید از شفافیت و صحت روش خود، و اجرای استراتژی خود اطمینان یابند، و می‌­توانند با گزارش تاثیرگذاری خود بر جامعه، و شفاف­‌سازی درباره موفقیت‌­ها و شکست­‌هایشان، این کار را انجام دهند.

باید سطح مشخصی از مسئولیت‌­پذیری میان بخش‌­های اجتماعی، زیست محیطی و مردمی، و سازمان‌­های غیرانتفاعی وجود داشته باشد. بهتر است به جای اینکه در پایان کار، به دنبال پاسخگویی و ذیحسابی شرکت­‌ها باشیم، از این موضوع اطمینان یابیم که سازمان­‌هایی که مسئولیت اجتماعی دارند، در آغاز و سراسر مدتی که یک راهکار مسئولیت اجتماعی به کار گرفته می‌­شود، به شکل جمعی در آن مشارکت می­‌کنند و بر کسب نتیجه خوب برای کاربر نهایی تمرکز دارند – مثلا کسب نتیجه خوب برای ذینفعان (مردم، سازمان‌­های اجتماعی، محیط زیست)، به جای کسب نتیجه‌­ای که فقط برای سازمان‌­ها سودآور باشد.

وقت آن است که به جای اینکه فقط بانی کار خیر باشیم، مشارکت فعالی در کل فرآیند مسئولیت اجتماعی داشته باشیم. بخش­‌های اجتماعی در سازمان‌­ها تخصص‌­های زیادی را به کار می‌­گیرند که می‌­توان از نتایج کار آنها استفاده کرد تا کسب‌­وکارهایی که سرمایه و قدرت تاثیرگذاری لازم را دارند، بتوانند تاثیر ماندگاری در سطح جامعه به وجود آورند.

برای فرآیند طراحی فعالیت­‌ها باید با افراد مناسب مشورت کرد و اطمینان یافت کسب‌­وکار مربوطه، نه تنها تاثیری که قرار است به وجود آورد را درک می‌­کند بلکه علل اصلی مشکلاتی که برای رفع آنها تلاش می‌­کند را نیز می‌­شناسد. چنین رویکردی کمک موثری برای پشتیبانی از راهکارهای مسئولیت اجتماعی در شرکت است که بسیاری از مشکلات جامعه را رفع می­‌کند و برای جامعه، ارزش‌آفرین خواهد بود، و در عین حال، اطمینان می‌­دهد این راهکارها، تاثیر مثبتی برای جامعه، مردم و محیط زیست، به همراه خواهد داشت.

 

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن