مسئولیت اجتماعی: تجربه‌ای از PayPal

وقتی نوبت به مسئولیت اجتماعی شرکتی می‌رسد، کسب و کارهای کوچک می‌توانند چیزهای زیادی از پی‌پال بیاموزند. غول تکنولوژی مالی، کمک‌های خیریه را به روش‌های مختلفی تسهیل می‌کند، از جمله صندوق اعطای پی‌پال خود، که به سازمان‌های غیرانتفاعی اجازه می‌دهد تا کمک‌های مالی را بدون کارمزد پردازش کنند.

به گفته شان میلیکن، رئیس نوآوری اجتماعی جهانی پی‌پال، ترویج مسئولیت اجتماعی بخشی از طرح تجاری گسترده‌تر این شرکت است.

به عقیده میلکین مردم می‌خواهند با شرکت‌هایی تجارت کنند که با یک هدف هماهنگ هستند. کمک به جامعه و شهروند شرکتی خوب بودن نه تنها کار درستی است، بلکه برای تجارت نیز مفید است.

مسئولیت اجتماعی چیست؟

در اصطلاح تجاری، مسئولیت اجتماعی زمانی است که شرکت‌ها برای منافع جامعه و در عین حال افزایش ارزش برای سهامداران اقدام می کنند. برای دستیابی به مسئولیت اجتماعی، شرکت‌ها و افرادی که برای آنها کار می‌کنند باید به نفع جامعه و محیط زیست عمل کنند.

یک کسب و کار می تواند با پاسخگو بودن خود و شفاف بودن در مورد نحوه عملکرد خود به پایداری دست یابد. اتخاذ این اصول مسئولیت اجتماعی در کسب و کار شما می تواند به کارکنان و مشتریان شما کمک کند تا احساس رضایت بیشتری نسبت به سازمان شما داشته باشند.

برای اینکه از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیر شوید، کسب‌وکار شما باید سیاست‌هایی را وضع کند که به نفع جامعه باشد. برخی از شرکت‌ها سیاست‌های «سبز» را با تمرکز بر ایجاد محیطی پایدارتر اعمال می‌کنند، در حالی که برخی دیگر مسئولیت‌های اخلاقی و سیاست‌های اخلاقی در محل کار را برای اطمینان از اینکه بر اساس منافع سهامداران خود عمل می‌کنند، وضع می‌کنند.

مزایای مسئولیت‌پذیری اجتماعی

کسب‌وکارهای دارای مسئولیت اجتماعی در داخل و خارج از سازمان‌های خود مزایایی را می‌بینند. در اینجا به مهمترین مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت می‌پردازیم.

1. مسئولیت اجتماعی کارکنان را درگیر می‌کند.

تجربه خوب کارکنان، تعامل را افزایش می‌دهد، و یافتن دلیلی اجتماعی برای حمایت که با ارزش‌های کارکنان شما همسو باشد، راهی عالی برای شروع است. میلیکن توصیه می‌نماید، هنگام بررسی علل، از خود بپرسید که چه چیزی برای شما طبیعی است و کارکنان شما به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند.

کارکنان را در فرآیند تصمیم‌گیری در مورد تلاش‌های مسئولیت اجتماعی جای دهید. به عنوان مثال، پی‌پال برای اینکه به کارکنان خود فرصت‌هایی برای مشارکت در پروژه‌های تأثیرگذار اجتماعی بدهد، با سازمان‌های غیرانتفاعی همکاری ایجاد کرده است که بر پیشرفت تلاش‌ها در زمینه سلامت مالی تمرکز دارند.

میلیکن میگوید: کارمندان نقش حیاتی در کمک به پیشبرد این برنامه‌ها دارند. برای کسب‌وکارهای کوچک، یافتن فرصت‌هایی برای کارمندان برای مشارکت در پروژه‌ها یا دلایل اجتماعی نیز می‌تواند به نتیجه نهایی کمک کند. بر اساس نظرسنجی امریکن اکسپرس، 81 درصد از هزاره‌های آمریکایی می‌گویند که کسب‌وکارهای موفق آینده هدفی واقعی خواهند داشت که در بین مردم طنین‌انداز می‌شود.

  1. مسئولیت اجتماعی به شما کمک می کند تا با مشتریان خود هماهنگ شوید.

در حالی که مشارکت کارکنان حیاتی است، تلاش‌های اجتماعی شما باید مشتریان را تشویق کند تا از خیریه‌هایی که کسب‌وکار شما حمایت می‌کند حمایت کنند.میلیکن میگوید راه های مختلفی برای اتصال مشتریان به یک دلیل اجتماعی وجود دارد. مشتریان احتمالاً حول یک نیاز فوری مانند اثرات بلایای طبیعی گرد هم می آیند. آنها همچنین علاقمند هستند که اهداف اجتماعی را با محصول و خدمتی که دریافت می‌کنند در ارتباط ببینند. برای مثال، شرکت کفش تامز مدل «یکی بخر، یکی اهدا کن» را دارد.

  1. مسئولیت اجتماعی می تواند منجر به نوآوری شود.

در حالی که کمک کسب و کارها به جوامع خود ایده جدیدی نیست، ادغام مسئولیت اجتماعی شرکتی در بنیاد کسب و کارها مفهومی نسبتاً جدید است.

میلیکن می‌گوید کسب و کارها سابقه طولانی در کمک دارند، اما مدل‌های انجام این کار تکامل یافته است. شرکت‌ها دیگر یک بخش مسئولیت اجتماعی شرکتی نخواهند داشت که در آن یک یا دو نفر در دفتری بنشینند و برای سازمان‌های غیرانتفاعی چک بنویسند.

مسئولیت اجتماعی نهفته در ماموریت شرکت‌ها، پاسخ دادن به چگونگی تغییر سریع فناوری و نقش آن در نحوه اهدا و حمایت از خیریه‌ها توسط مردم است. میلیکن می‌گوید فناوری تلفن همراه و رسانه های اجتماعی به شدت بر نحوه کمک مشتریان و نحوه دسترسی کسب و کارها به این مشتریان تأثیر می‌گذارد.

ما شاهد یک حرکت بزرگ به سمت تلفن همراه هستیم. و این روند به رشد خود ادامه خواهد داد. تا جایی که بتوانیم راه‌هایی را برای مردم در هر زمان و هر مکان تعبیه کنیم، می‌توانیم سطح کمک‌های خیریه را افزایش دهیم.

راه هایی که کسب و کار شما می تواند از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشد

  1. ارزش‌های شرکت خود را خلق کنید.

برخی از کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک به قدری بر راه اندازی کسب و کار و راه اندازی محصول یا خدمات خود متمرکز هستند که برای تعریف دقیق ارزش های شرکت خود وقت نمی‌گذارند.

یک قدم به عقب بردارید و به این فکر کنید که شرکت شما از چه خیر اجتماعی می تواند حمایت کند. این موضوع را با تیم اجرایی خود در میان بگذارید و نظرسنجی‌هایی از کارکنان انجام دهید تا بدانید چه چیزی برای کل شرکت مهم است. هنگامی که درک واضحی از ارزش‌های تیم خود دارید، می‌توانید به دنبال پروژه‌ها و پایه‌هایی برای مطابقت با آنها باشید.

  1. اهداف واقع بینانه خلق نمایید.

پس از ایجاد ارزش های خود، به این فکر کنید که چگونه آن ارزش ها می‌توانند اهداف کسب و کار شما را مشخص کنند. فهرستی از موارد قابل اجرا را که شما و تیمتان می خواهید در یک بازه زمانی مشخص به دست آورید، تهیه کنید.

از آنجایی که ایجاد یک فرآیند و روال به زمان نیاز دارد، اهداف اولیه خود را کوچک و قابل کنترل نگه دارید. به این ترتیب می توانید راحت تر به اهداف خود برسید و ناامید نخواهید شد. با ادامه ارتباط سیاست‌ها و پروژه‌های مسئولیت‌پذیری، می‌توانید اهداف خود را گسترش داده و رشد دهید.

  1. کارمندان و مشتریان خود را آموزش دهید.

پس از ایجاد یک برنامه، نیت خود را برای کارمندان خود بیان کنید. به آنها اجازه دهید بدانند که شما برای بینش آنها ارزش قائل هستید، و در مورد اهدافی که با نظرات آنها ایجاد کرده اید صحبت کنید. ابتکارات اجتماعی را که بر روی آنها تمرکز می‌کنید و اینکه چگونه تغییرات تاثیرگذاری ایجاد می‌کنید را به وضوح مشخص کنید.

اهداف مسئولیت اجتماعی خود را در کتابچه راهنمای کارکنان و سیاست‌های شرکت خود بگنجانید. برخی از سیاست‌ها، مانند سیاست‌های مرخصی با حقوق برای داوطلبی، کارمندان را تشویق می‌کند تا تفاوت ایجاد کنند و نشان می‌دهد که شرکت شما فراتر از درآمد مالی است.

پس از اینکه کارمندان خود را به سرعت واداشتید، به مشتریان خود در مورد اهداف جدید مسئولیت اجتماعی خود اطلاع دهید. مشتریان شما احساس می‌کنند که شما آنها را در سطح انسانی درگیر می کنید و فقط سعی نمی کنید به آنها بفروشید.

اکثر مشتریان دوست دارند بدانند که کسب و کارهایی که از آنها حمایت می کنند با ارزش های آنها همسو هستند. به همین دلیل، راه اندازی یک ابتکار مسئولیت اجتماعی و به اشتراک گذاشتن آن با مشتریان خود یک استراتژی عالی حفظ مشتری و راهی برای جلب توجه مشتریان جدید است.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن