صدای دریافت‌کنندگان خدمات را بشنوید

نیکوکاران بیشتر به آن دسته از سازمان‌­های غیرانتفاعی توجه دارند که به دریافت‌کنندگان خدمات گوش فرا می­‌دهند. بنیادهای پیشرو نیز به طور فزاینده­‌ای به آن دسته از سازمان‌­های غیرانتفاعی که اقدامات قدرتمندی در زمینه بازخورد دارند، اهمیت می­‌دهند. بنیادهای پیشرو، سازمان‌­هایی را مورد حمایت قرار می‌­دهند که فعالانه بازخوردها را بررسی و بر اساس آنها عمل می­‌کنند. اطلاعات در مورد چگونگی جمع‌­آوری و پاسخ­گویی به بازخوردها در سازمان‌­های غیرانتفاعی هر روز برای افراد نیکوکار اهمیت بیشتری پیدا می‌­کند.

منظور از بازخورد چیست؟ چگونه اهمیت آن پررنگ­‌تر می‌­شود؟

با شنیدن واژه «بازخورد» کدامیک از موارد زیر برای شما تداعی می­‌شود: بازخورد کارمندان، بررسی عملکرد، بازخورد نیکوکاران یا بازخورد داوطلبان؟ اگرچه که همه موارد گفته شده ارزشمند هستند، اما آن بازخوردی که مد نظر ما است، هیچ یک از این موارد نیستند. حتی زمانیکه از «بازخورد» با نام‌های دیگری مانند -استراتژی توجه مدیریت به نظرات، بازخورد ارباب رجوع، مشارکت افراد یک اجتماع- یاد می‌­شود، اساسا ما در مورد گوش فرا دادن سیستماتیک به حرف‌­های افرادی که سازمان شما به آنها خدمت­‌رسانی می­‌کند، صحبت می‌­کنیم.

به گزارش وبلاگ «چریتی نویگیتر» (charitynavigator)، «پژوهش­‌ها و تجربیات صدها سازمان غیرانتفاعی و تامین‌­کنندگان بودجه نشان داده است که گوش دادن – و از همه مهم‌تر پاسخگویی- به بازخورد افرادی که به آنها خدمت­‌رسانی می‌­کنید، روش بسیار خوبی برای بهبود نتایج و ترویج برابری است.»

وقتی می­‌گوییم که بنیادها می­‌خواهند بدانند آیا شما به دنبال دریافت بازخورد هستید، موضوعی که به‌طور روزافزون قابل مشاهده است، منظور ما چیست؟ منظور ما این است که تامین‌­کنندگان بودجه عامدانه به اقدامات بازخوردی توجه دارند و بر آن اساس کمک مالی می­‌کنند. برای مثال حدود 800 سازمان نیکوکاری در فراخوان شورای بنیادها برای درخواست مقابله با کووید-19 ثبت‌­نام کردند، این فراخوان به مواردی اشاره دارد از قبیل «به شرکا و خصوصا جوامعی که کمتر شنیده شده‌­اند گوش فرا دهیم، صدا و تجربیات آنها را به گوش عموم مردم و تصمیم‌سازان خودمان برسانیم، به گونه‌­ای که بتوانیم بر اساس آن بازخوردها عمل کنیم».

حتی قبل از پاندمی، سرمایه­‌گذاری روی اقدامات در زمینه بازخورد در حال رشد بوده است. به عنوان مثال، صندوق «شیرد این­‌سایت» در سال 2014 با سرمایه‌­گذاری هشت شرکت فعالیت خود را شروع کرد. برخی از این سرمایه‌­گذارها عبارت بودند از: شرکت خودروسازی فورد، شرکت فناوری اطلاعات هیولت، شرکت صنایع غذایی کیلوگ، بنیاد خصوصی پاکارد. این شرکت‌­ها گرد هم آمدند تا گوش کردن و بازخورد را به روال عادی و قابل انتظار در سازمان­‌های غیرانتفاعی و نیکوکاری تبدیل کنند. این صندوق در حال حاضر 10 سرمایه‌­گذار اصلی و بیش از 100 سرمایه­‌گذار دیگر دارد که از سال 2014 تاکنون بیش از 13میلیون دلار به صدها سازمان غیرانتفاعی کمک کرده­‌اند تا کیفیت اقدامات در زمینه بازخورد را در سازمان­‌های خود ارتقا دهند.

منابع جدید بسیاری در زمینه بازخورد در دسترس قرار گرفته‌­اند که می­‌توان به برخی از آنها از قبیل «لیسن فور گوود» (Listen for Good) که یک برنامه ظرفیت‌سازی آنلاین و پشتیبانی با ویژگی‌­های خاص است، اشاره کرد.

سرانجام اینکه اطلاعات در خصوص اقدامات بازخوردی سازمان شما از طریق پروفایل غیرانتفاعی در سازمان «گایداستار» (GuideStar) و سیستم رتبه‌­بندی «انکامپس» (Encompass Rating System) که به سازمان غیرانتفاعی «چریتی نویگیتر» تعلق دارد، قابل مشاهده است. سازمان گایداستار، پل ارتباطی میان نیکوکاران و سازمان­‌های غیرانتفاعی است. سازمان چریتی نویگیتر، بزرگترین سازمان مستقل غیرانتفاعی جهان است که موسسات و سازمان­‌های نیکوکاری را مورد ارزیابی و رتبه‌­بندی قرار می‌­دهد.

ارزش دریافت بازخورد

بسیاری از سازمان‌­های غیرانتفاعی به ارزش جمع‌­آوری بازخورد از افرادی که به آنها خدمت‌­رسانی می­‌کنند، واقف هستند. هم‌اکنون بیش از 7 هزار سازمان غیرانتفاعی سوابق اقدامات خود در زمینه بازخورد را در پروفایلشان در گایداستار به اشتراک گذاشته‌­اند. بسیاری از سرمایه­‌گذاران و نیکوکاران که قصد حمایت دارند از پروفایل این سازمان‌­ها دیدن می‌­کنند.

با استفاده از داده‌­های گایداستار، چریتی نویگیتر با راه‌­اندازی «کالچر اند کامیونیتی» (Culture & Community)که یکی از اجزای سیستم رتبه‌­بندی «انکامپس» است بر اهمیت جمع‌­آوری بازخورد تاکید می‌­کند. کالچر اند کامیونیتی برای رتبه­‌سنجی، چندین فاکتور در خصوص ارتباط جامعه و سلامت فرهنگی یک سازمان را مورد ارزیابی قرار می‌­دهد. این موضوع نقطه عطفی برای چریتی نویگیتر است، زیرا که این سازمان رتبه‌­سنجی به دنبال آن است تا نیکوکاران را راهنمایی کند تا متغیرهایی همچون اقدامات یک سازمان در زمینه بازخوردها را که ورای معیارهای مالی سنتی است، در نظر بگیرند. زیربنای این تلاش بر پایه این اعتقاد چریتی نویگیتر استوار است که فرهنگ و تعهد یک سازمان برای به ثمر نشاندن ارتباطات قوی در داخل جامعه­‌اش نقشی کلیدی در موفقیت آن دارد.

چه کاری می­‌توان انجام داد؟

بر اساس این گزارش، اگر سازمانی به افرادی که خدمت می­‌کنند گوش فرا می‌­دهند، به آسانی می­‌توانند تجربیات و شنیده­‌های خود را در بخش «چطور گوش می‌­دهیم» پروفایل سازمان خود در وب‌­سایت گایداستار با دیگران به اشتراک بگذارید. این بخش مدام به روزرسانی می­‌شود و پرسش‌­های جدیدی در خصوص افرادی که به آنها خدمت می‌­کنند، چطور بازخورد موجب برابری می‌­شود و کیفیت اقدامات سازمان آنها در زمینه بازخورد در آن گنجانده شده است. در آمریکا در این رابطه، نشانی به نام «نشان شفافیت» به برخی از موسسات داده می‌­شود. موسساتی که موفق به دریافت این نشان می‌­شوند موارد فوق را در سازمان خود مدنظر قرار داده‌­اند  و اطلاعات سرمایه­‌گذاران و نیکوکاران آنها تا حد ممکن به‌روز است.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن