سه نکته برای تداوم نیکوکاری

اگر برای یک نفر کمک به سازمان­‌های خیریه مهم باشد به احتمال زیاد با انواع روابط بین این سازمان‌­ها و خیرین روبه‌رو شده­ است. در حالیکه بسیاری از موسسات خیریه سعی دارند تا حامیان مالی خود را حفظ کنند، اما موسساتی نیز وجود دارند که خیرین در تعامل با آنها سردرگم می­‌شوند و نمی‌­دانند که کمک­‌هایشان صرف چه چیز شده است و باید حدس بزنند، پولی که کمک کرد‌ه‌­اند کجا هزینه شده و آیا صرف این موضوع شده است که دنیا را به جای بهتری تبدیل کند یا خیر.

به گزارش وب‌­سایت «چریتی نویگیتر» (Charity Navigator)، بهترین نوع تعامل میان موسسات خیریه و اهداکنندگان، روابط صادقانه، شفاف و محترمانه است. نیکوکاران باید آنچه را که از این موسسات انتظار دارند از قبیل شفافیت، نظم و ترتیب و مشارکت برابر برای نیل به مقصود را از آنها بخواهند.

درخواست برای شفافیت در امور

یکی از عوامل مشترک میان همه کمپین­‌های موفق جمع‌­آوری کمک، برای اینکه از حواشی به دور باشند، برخورداری از شفافیت است. این بدان معنی است که آنها به طور آشکار اطلاعاتی در مورد چگونگی هزینه‌­کرد کمک‌­ها برای جذب حمایت از ماموریت‌­های خود را به اشتراک بگذارند. افراد نیکوکار فقط یک دستگاه خودپرداز نیستند، بلکه آنها حق دانستن همه این اطلاعات را دارند. این موضوع نشانه بی‌­اعتمادی به موسسات خیریه نیست، بلکه یک انگیزه قدرتمند برای کمک­‌های جمعی و ایجاد تمایز است.

شفافیت می‌­تواند اشکال مختلفی داشته باشد. موسسات خیریه می­‌توانند از قبل فهرستی تهیه کنند تا نیکوکاران بدانند کمک­‌هایی که می‌­کنند قرار است برای چه منظوری استفاده شوند و با پیشرفت کمپین نیز به آنها اطلاع‌­رسانی کنند که کمک­‌های آنها تا چه حد تاثیرگذار بوده است.

برای پیش­برد شفافیت، نخستین قدم یک خیر این است که از هرگونه قضاوت در مورد هزینه­‌های سربار مانند حقوق و دستمزد پرهیز کند. افرادی که در موسسات خیریه کار می­‌کنند، شایسته داشتن شرایط کاری خوبی هستند که انگیزه و پیشرفت در آنها تقویت شود. برای تشویق موسسات خیریه به شفاف‌­سازی، شناخت و پذیرش هزینه­‌های واقعی ارائه برنامه­‌هایشان بسیار مهم است.

درخواست اطلاعات به‌­روز در مورد تاثیرات کمک‌­ها

موضوع فقط ارتباط شفاف نیست که مهم است، بلکه مهم­‌تر از آن، چیزی است که این ارتباط را ایجاد می­‌کند. تعداد زیادی از موسسات خیریه بر این باورند که برای اثبات تاثیرات کار خود، سالی یک بار به اشتراک‌­گذاری آمار و ارقام با نیکوکاران کفایت می‌کند، در صورتی که برای درک بهتر تاثیرات کمک‌­های نیکوکاران در واقعیت، موسسات خیریه ­باید کارهایی فراتر از گزارش خشک و خالی انجام دهند. خوشبختانه، بهبود روش‌­های جمع‌­آوری کمک­‌های مالی انجام این کار را بسیار ساده‌­تر و کم هزینه‌­تر کرده است.

به عنوان مثال، برای افراد نیکوکار در مورد پیشرفت پروژه‌­هایی که از آنها حمایت­‌های مکرر مالی انجام داده‌­اند، مانند برنامه تامین ناهار سالم در یک مدرسه، به صورت ماهانه گزارش­ ارسال شود. دریافت چنین گزارش‌­هایی به صورت ماهانه و شنیدن داستان کودکانی که این افراد نیکوکار در تامین غذای آنها مشارکت داشته‌­اند تا چه حد تاثیرگذار و الهام‌­بخش خواهد بود؟

نیکوکاران باید همراه باشند، نه یک اهداکننده محض

هنگامی که موسسات خیریه با اهداکنندگان به مانند متحدان خود رفتار می‌­کنند، در واقع همه برنده می­‌شوند. اهداکنندگان می‌توانند کمک‌­های دیگری به غیر از پرداخت پول نیز انجام دهند. بهترین سازمان‌­های غیرانتفاعی از همراهی حامیان خود را به شدت استفاده می‌­کنند و آنها را به مشارکت می‌­گیرند، و همه دستاوردها و موفقیت‌های خود را با آنها جشن می­‌گیرند. در ادامه به نمونه­‌هایی از رفتارهای مشارکتی اشاره می‌شود:

اشتراک‌گذاری: هر بار که یک موسسه خیریه اخبار و اطلاعات به‌­روز را برای نیکوکاران ارسال می­‌کند، نیکوکاران می‌­توانند آنها را در هر کجا که قادر هستند به اشتراک بگذارند، زیرا که موسسات خیریه بودجه بازاریابی و تبلیغاتی ندارند و هر به اشتراک­‌گذاری برای آنها بسیار حائز اهمیت است.

جمع­‌آوری کمک مالی برای موسسات خیریه: جمع­‌آوری کمک­‌های مالی برای سالگرد تاسیس سازمان­‌ها و موسسات خیریه، محبوب‌­ترین شکل حمایت از آنها است، اما نباید نیکوکاران خود را محدود کنند، بلکه می‌­توانند از هر مناسبتی استفاده کنند و برای موسسه خیریه خود پول جمع­‌آوری کنند.

دنبال کردن و مشارکت در شبکه‌­های اجتماعی: در پس هر پست در شبکه­‌های اجتماعی، تیمی برای اطلاع‌­رسانی فعالیت می­‌کند. پسندیدن (لایک کردن) و اظهار نظر کردن (کامنت گذاشتن) زیر هر نوشته (پست) آنها باعث می‌­شود تا محتوی خیریه افزایش یابد و به آنها در جذب حامیان جدید کمک می­‌کند.

چگونگی درخواست: اگر نیکوکاران بخواهند که شفافیت، ارتباطات و مشارکت بیشتری از سوی خیریه‌­هایی که از آنها حمایت می‌کنند شاهد باشند، روش­‌های زیادی برای درخواست وجود دارد. نیکوکاران می‌­توانند با موسسات خیریه از طریق شبکه­‌های اجتماعی یا پست الکترونیک (ایمیل) ارتباط برقرار کنند و به سازمان‌­های غیرانتفاعی خود اطلاع دهند که چون به کارهای آنها بسیار اهمیت می‌دهند، دوست دارند بیشتر در مورد چگونگی و روند تحقق ماموریت­‌های آنها اطلاعات بیشتری کسب کنند. باید این موضوع را به خاطر داشت که از مشارکت و همراهی خوب نیکوکاران و موسسات خیریه همه منتفع خواهند شد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن