خلاقیت جهانی در جذب خیرین و کمک‌های خیرخواهانه

«کووید-19» اقتصاد، نحوه تعامل مردم و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی را تغییر داده است. تنها چیزی که تغییر نکرده وضعیت و شرایط موسسات خیریه غیرانتفاعی است. این موسسات برای اهداف بشردوستانه خود به افراد نیازمند کمک می‌کنند. از آنجایی‌که سازمان‌های غیرانتفاعی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیاز به بودجه و پشتیبانی دارند، شیوه جمع‌آوری کمک‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن تغییر یافته است. تغییرات ناشی از بیماری همه‌گیر منجر به لغو رویدادهای نیکوکاری، توقف‌های موقت و کمتر شدن برنامه‌های کمک‌های داوطلبانه شده است. موسسات نیکوکاری تلاش می‌کنند تا در این شرایط دشواری‌های مالی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، راه‌های جدیدی برای جمع‌آوری کمک‌های خیرین پیدا کند.

در حالی که «کووید-19» باعث مشکلات مالی برای بیشتر افراد، گروه‌ها و کسب و کارها شده است، هنوز هم تعداد بی-شماری از مردم هستند که بخواهند به موسسات نیکوکاری کمک کنند. وظیفه موسسات خیریه ارتباط گرفتن با این افراد و جذب کمک‌های آنها است. اگر موسسات از افراد نیکوکار درخواست کمک نکنند، این فرصت برای همه از دست خواهد رفت. گرچه که چرخه جمع‌آوری کمک‌ها همیشه در حال تغییر است، روبه‌رو شدن با چالش‌ها هنگام جمع‌آوری کمک‌ها موضوعی همیشگی است و واقعیتی است که حتی قبل از شروع پاندمی نیز موسسات خیریه با آن روبه‌رو بودند. جمع‌آوری کمک برای موسسات نیکوکاری در طول سال اغلب فراز و نشیب‌هایی داشته است.

تجربه جهانی نشان می‌دهد که در ایام ما بین جشن شکرگزاری تا کریسمس دوران طلایی جمع‌آوری کمک‌ها بوده است. در سال‌های گذشته «سه‌شنبه بخشندگی» اولین سه-شنبه بعد از جشن شکرگزاری بود اما امسال به خاطر دشواری‌های اقتصادی که سراسر دنیا با آن مواجه شده است «سه‌شنبه بخشندگی همین حالا» خلق شد تا در هر سه‌شنبه‌ای جمع‌آوری کمک‌ها به غیر از ایام سه‌شنبه بعد از جشن شکرگزاری نیز انجام شود. رویداد سه‌شنبه بخشندگی همین حالا در روز 5 مه فرصتی پیش‌بینی نشده برای جمع‌آوری کمک‌های نیکوکاران در سراسر دنیا را به دنبال داشت و نشان داد که چشم‌انداز جمع‌آوری کمک‌ها و فرصت‌های جدید فعلی، چگونه تغییر می‌کند.

به گزارش اینساید ایدیانا بیزینس، به طور مثال می‌توان به موسسه خیریه رونالد مک دونالد از ایندیانا در آمریکا اشاره کرد. در این موسسه از کودکانی مراقبت می‌شود که با بیماری‌های تهدیدکننده زندگی روبه‌رو هستند. این موسسه به خانواده‌هایی کمک می‌کند که در جستجوی مراقبت‌های لازم هستند تا بتوانند خانواده را در کنار هم نگه داشته و در حین مراقبت از آنها آرامش خود را نیز حفظ کنند. موسسه خیریه رونالد مک دونالد در این زمان برای ادامه حمایت از خانواده‌ها در سرتاسر ایندیانا تلاش کرده است تا راه‌های جدیدی برای پشتیبانی از اهداف خود پیدا کند. این موسسه با تغییر برنامه‌های خود و ارائه ایده‌های خلاقانه از طریق برگزاری رویدادهای مجازی مانند پیاده‌روی، دوی ماراتن، مزایده و حراج‌های آنلاین، کلاس‌های آشپزی، گفتگو و مباحثه‌های آنلاین، مهمانی‌های تماشای فیلم و مستند، جشن‌ها و موارد دیگر در این ایام به دنبال جمع-آوری کمک‌های خیرین است.

یکی از جنبه‌های ارتباطات که در این مدت به خاطر ماندن افراد در خانه‌هایشان کم‌رنگ شده است، تعامل آنها با یکدیگر است. مردم بخاطر اینکه در ماه‌های اخیر بیشتر اوقات در خانه‌ها مانده‌اند و رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی که هنوز هم برقرار است، بیشتر از هر زمان دیگری در آرزوی ارتباط نزدیک با همدیگر و جمع شدن دور هم هستند. جمع‌آوری کمک‌های مالی به صورت مجازی راهکاری بسیار عالی برای گرد هم آوردن افراد است، از این طریق، همکاری انسان‌ها باعث می شود که رویدادهای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای افرادی که به دنبال راه‌هایی برای گذراندن اوقات فراغت خود در جمع هستند، بی نظیر و جذاب باشد. سازمان‌های خیریه می‌توانند از هر رویکردی استفاده کنند تا با همکاری دیگر افراد رویدادهای خود را برگزار کنند.

به گزارش چریتی تودی، از آنجاییکه به خاطر «کووید-19» امکان برگزاری مهمانی‌ با حضور خیرین وجود ندارد، بیمارستان روترهام و انجمن خیریه آن برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، جشن‌های تابستانی مجازی برگزار می‌کنند.
مارتین هاون‌هند، رئیس روترهام ان‌اچ‌اس فاندیشن تراست در این زمینه می‌گوید: «ما شما را به چالش می‌کشیم که تا تابستانی بی‌نهایت شاد و مفرح با یادگیری مهارت‌های جدید و ارتباط با خانواده و دوستان خود به شیوه‌های خلاقانه به صورت مجازی داشته باشید.»

این موسسه خیریه سه کمپین را تدارک دیده است: کمپین پروانه بنفش، که از مراقبت‌های دوران کهنسالی حمایت می‌کند. کمپین دکتر تد برای کودکان و کمپین جدید ابرقهرمانان روترهام ان‌اچ‌اس که در آوریل 2020 در حمایت از همکاران سختکوش این بیمارستان برای مراقبت از بیماران در طول همه‌گیری «کووید-19» راه اندازی شد.
هاون‌هند ایده‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی به صورت مجازی را برای سایر موسسات خیریه به شرح زیر برشمرد:

کمپ در فضای خانه

همه مردم به تازگی مدت زمان زیادی را در خانه سپری کرده‌اند، پس افراد می‌توانند با کمپ کردن در فضای سبز خانه خود یا پارک‌های اطراف محل زندگی‌شان پولی را که برای چنین گردش‌های ماجراجویانه‌ای به تورهای برگزارکننده و کاروان‌ها می-دادند را به موسسات خیریه اهدا کنند.

ماراتن مجازی

اگرچه که سالن‌های ورزشی هنوز بسته هستند، اما این امر باعث نمی‌شود که مردم برای تفریح از دویدن لذت نبرند. بجای مسابقات ماراتن که پول آن به خیریه‌ها اهدا می‌شد، حالا افراد می‌توانند با برگزاری مسابقات مجازی، ثبت و به اشتراک‌گذاری رکورد خود در چالش ماراتن مجازی شرکت کنند و پول آن‌ را صرف امور خیریه کنند.

دعوت از دوستان به شام مجازی

در حال حاضر به دلیل پاندمی نمی‌توان به رستوران‌ها و کافه‌ها رفت، اما می‌توان خلاقیت خود را در آشپزخانه نشان داد. یک برنامه زنده آشپزی با حضور دوستان و آشنایان به صورت مجازی تهیه کنید، منوی خود را طراحی کنید و دستور پخت غذا را با آنها به اشتراک بگذارید و مبالغی را که برای خوردن شام در رستوران قرار بود بپردازید را اهدا کنید.

فرش قرمز مجازی

گرچه سینماها و بسیاری از رویدادهای هنری تعطیل شده‌اند و همگان در انتظار بازگشایی آنها هستند، اما با وجود پاندمی هم می‌توان رویدادهایی همچون فرش قرمز راه انداخت. می‌توان با گفتن کلمات «نور، دوربین، حرکت» فیلمی از ژانر مورد علاقه فالوورها را برایشان پخش کرد و بلیط‌هایی را به آنها فروخت. البته تنها کاری که باید روز قبل انجام دهید این است که فیلم مناسب آن ژانر را انتخاب و برای آن بلیط طراحی کنید. اگر می‌خواهید هیجان‌انگیزتر شود می‌توانید همچون مراسم فرش قرمز بهترین لباس‌هایتان را بر تن و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و پس از آن درباره فیلم گفتگو کنید.

پیاده روی تابستانی با اسپانسر

اگر «کووید-19» یک چیز را به ما آموخته باشد این است که قدر فعالیت‌ها در فضای باز را بیشتر بدانیم. برای جمع‌آوری کمک‌های نیکوکارانه می‌توان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از این موقعیت استفاده کرد و مسابقات پیاده‌روی همگانی مانند دوی ماراتن با هدف یافتن اسپانسر و جمع‌آوری کمک‌های نیکوکارانه برگزار کرد.

برگزاری مسابقات استعدادیابی مجازی

با توجه به شرایط کنونی شاید نتوانید تماشاچیان زیادی را برای برنامه استعدادیابی گرد هم آورید، اما یک هنرمند واقعی کسی است که در هر شرایطی بتواند استعداد خود را به نمایش بگذارد. اگر هنرمندی بخواهد برای اهداف خیرخواهانه پول جمع‌آوری کند، می‌تواند هنر خود را برای دوستان و خویشاوندان به نحوی به نمایش بگذارد که گویی در یک برنامه استعدادیابی شرکت کرده است. هنر او می‌تواند آواز خواندن، بازیگری، شعبده‌بازی یا حتی اجرای برنامه کمدی باشد.

ساعت خوش مجازی

لذت بردن از یک قهوه یا نوشیدنی از راه دور تنها راه بی‌خطر برای ارتباط با دوستان و خانواده تبدیل شده است. می‌توان از طریق تماس‌های تصویری با افراد مورد علاقه توسط اپلیکیشن‌های زوم، فیس‌بوک و اسکایپ ساعات خوشی را به صرف قهوه سپری کرد. بنابراین موسسات خیریه می‌توانند به نیکوکاران پیشنهاد کنند بجای صرف هزینه در کافی‌شاپ‌ها، پول کنار گذاشته شده را به موسسات خیریه اهدا کنند.

منبع: CharityToday

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن