تجربه جهانی کمبود نیروی انسانی در موسسات نیکوکاری

کار زیاد و دستمزد کم سبب شده است بسیاری از موسسات نیکوکاری برای ابقای کارکنان خود و استخدام نیروی جدید به جای کارکنانی که موسسه را ترک می­‌کنند، با مشکل مواجه شوند. تعداد شواهدی که نشان می­‌دهد بخش خیریه با ظهور همه­‌گیری «کووید-19»، با بحران جذب نیرو و ابقای نیروهای کنونی مواجه شده، رو به افزایش است.

به گزارش «چریتی دیجیتال» (Charity Digital)، متخصصان اشتغال گزارش می‌­دهند تعداد داوطلبان استخدام در تعداد بیشتری از مشاغل رو به کاهش است، از جمله درخواست استخدام در موسسات نیکوکاری که به دلیل افزایش فشار کاری، با «کوچ دسته‌­جمعی» کارکنان خود مواجه شده‌­اند. فرسودگی روانی و از پا درآمدن به دلیل فشار کاری، یکی از عوامل کلیدی است که موجب کناره‌­گیری افراد از کار در موسسات نیکوکاری شده است، به‌خصوص پس از دوره اخیر که موسسات به دنبال بحران ناشی از «کووید-19»، فشار کاری زیادی را برای حمایت از جوامع تجربه کردند. همچنین جدیدترین گزارش‌­ها نشان می­‌دهد دستمزد پایین کارکنان این موسسات نیز یکی از عوامل عدم تمایل افراد برای ادامه کار است. در اینجا بعضی شواهد اخیر را بررسی کرده و نشان می‌­دهیم بخش خیریه تا چه حد با مشکل اشتغال مواجه است.

بررسی وب‌سایت «چریتی جاب» (Charity Job) برای اشتغال داوطلبانه آنلاین نشان داده است تعداد داوطلبان درخواست اشتغال به شکل عجیبی کاهش یافته است. این وب‌سایت با تحلیل 40هزار موقعیت شغلی به این نتیجه رسید که تعداد افرادی که برای هر شغل درخواست می‌­دهند، از 100 نفر در مه 2020 به فقط 24 نفر در ژوئیه 2021 کاهش یافته است. این رقم حتی پایین­تر از میانگین 40 درخواست برای هر شغل است که پیش از همه­‌گیری کرونا ارائه می‌­شد.

استیو وکسلر بنیانگذار و مدیرعامل چریتی جاب هشدار می‌­دهد «کمبود داوطلبان اشتغال در موسسات نیکوکاری موجب نگرانی است، زیرا اگر موسسات نتوانند سمت‌­های خالی را پر کنند، ممکن است قادر به انجام کارهای اساسی خود نباشند.»

مارتین راجرز مدیر تحقیقات «چریتی جاب» اضافه کرد یکی از حوزه‌­های خاص موسسات نیکوکاری که تحت تاثیر همه­‌گیری «کووید-19» قرار گرفت، بخش جمع‌­آوری پول بود. او گفت «پیش از همه‌­گیری کووید، مشاغل جمع‌­آوری پول از جمله محبوب‌­ترین مشاغل در و‌ب‌سایت «چریتی جاب» بودند که تعداد زیادی از درخواست‌­های شغلی را در بر می­‌گرفتند. البته همچنان مشاغل زیادی در این بخش وجود دارد، اما ظرف 18 ماه گذشته، تعداد افراد شاغل در این بخش به نسبت کاهش یافته است.»

بحران «تاریخی» مشاغل در بخش سلامت

موسساتی که در بخش پرستاری و مراقبت فعالیت می­‌کنند و به ویژه خانه­‌های سالمندان، سخت‌­ترین روزهای خود را تجربه می‌­کنند.مثلا در سپتامبر 2021 موسسات مرتبط با امور پرستاری و مراقبت و انجمن‌­های اسکان، درباره حادترین وضعیت جذب نیرو و بحران ابقای نیرو در تمام دوران کاری خود، هشدار دادند. این وضعیت به دلیل سال­‌ها کمبود بودجه در بخش پرستاری و مراقبت، و عوامل دیگری از جمله خستگی کارکنان در دوران همه‌­گیری «کووید-19» به وجود آمده است. همچنین آنها هشدار دادند جابجایی کارکنان در این بخش حدود 30 درصد است که در حال افزایش نیز هست.

نگرانی درباره فرسودگی روانی

شرکت مشاوره «لارک اول» (Lark Owl) گزارش می‌­دهد فرسودگی روانی یکی از مشکلات بخش نیکوکاری و به خصوص مشاغل جمع­‌آوری پول است. گزارش «لارک اول» می­‌گوید «فشار کاری و فرسودگی روانی یکی از زمینه­‌های اصلی بود که در نظرات ارائه شده از سوی 45 موسسه، مطرح شد. حال سوال این است که آیا این شرایط جذب نیرو به خصوص در میانه بحران که تعداد کمی از موسسات قادر به تضمین حضور افراد هستند، پابرجا خواهد بود یا خیر؟

دستمزد پایین، چالش دیگر

عدم وجود دستمزد رقابتی نیز یکی از مشکلات جذب نیروست که در تحقیقات «بنیاد دستمزد معاش» مطرح شده است. این بنیاد دریافت، یک پنجم کارکنان موسسات نیکوکاری، حقوقی کمتر از دستمزد مورد نیاز برای تامین معاش خود را دریافت می­‌کنند که در پنج سال گذشته نیز این رقم افزایش نیافته است. تحقیقات بنیاد نشان داد 17درصد کارکنان در خیریه‌­ها، مشاغل اجتماعی، گروه­‌های تحت فشار و دانشگاه‌­ها، حقوقی کمتر از دستمزد مورد نیاز برای تامین معاش دریافت می‌­کنند.

زنان و افرادی که در گروه­‌های اقلیت قرار دارند، بیشتر از سایرین تحت تاثیر دستمزدهای پایین قرار دارند. 13 درصد مردان دستمزدی کمتر از درآمد مورد نیاز برای تامین معاش دریافت می‌­کنند، اما این رقم برای زنان به 19 درصد می‌­رسد. بنیاد دریافت، 20 درصد کارکنانی که از گروه­‌های اقلیت هستند دستمزدی کمتر از حد معاش دریافت می‌کنند. همچنین 20 درصد افراد دارای معلولیت، دستمزدی کمتر از حد تامین معاش دریافت می‌­کنند که این رقم برای افراد بدون معلولیت، 15 درصد است. بنیاد هشدار می­‌دهد احتمال دارد دستمزد کارکنان موسسات بیشتر از این نیز کاهش یابد، زیرا آنها مجبورند کمبود درآمد خود در دوران همه­‌گیری کرونا را نیز جبران کنند. مطابق گزارش «چریتی جاب»، هم‌­اکنون نیز در بخش کمک بین‌­المللی، حقوق کمی پرداخت می­‌شود. این شواهد نشان می­‌دهد بخش نیکوکاری در سال­‌های آینده با چالش‌­های بالقوه‌­ای برای استخدام نیرو مواجه است، مگر اینکه درآمد کارکنان افزایش یابد و راهکارهایی برای رفع فرسودگی روانی آنها در نظر گرفته شود.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن