برند بهتر؛ طرفداران وفادار بیشتر

هر سازمان غیرانتفاعی برای برآورده کردن نیازهای حامیان خود باید به طور مداوم راهکار برندسازی خود را به‌روزرسانی کند. آیا به تازگی برند خود را بازنگری کرده‌­اید؟ اگر اینطور نبوده است، در ادامه گام‌­هایی که وب­سایت «سوسایتی فور نان ­پرافیتس» (Society for Nonprofits) برای ارتباط قدرتمندتر با مخاطبان مطرح کرده است، برای استفاده شما ارائه می‌­شود:

با ذینفعان شروع کنید

یکی از مهم­ترین گروه‌­های مخاطبان شما، کارکنان موسسه هستند. قبل از اینکه راهکار خود را تغییر دهید، نخست باید حمایت آنها را جلب کنید. یک راهکار برندسازی جدید نیازمند ایجاد تغییر در سعی و کوشش کارکنان است. اگر آنها با شما موافق و همراه نباشند، ماموریت شما را با شکست مواجه می­‌کنند.

با ترسیم تصویری از موفقیت، به کارکنان انگیزه دهید. همچنین، تصویری ارائه کنید که اگر هیچ کاری انجام نشود، وضعیت چگونه خواهد بود. از این طریق به آنها گوشزد می­‌کنید که شرایط فعلی مسیری است که به شکست منجر می‌­شود. برای آن­ها الهام­‌بخش شوید تا روش‌­هایی را برای مشارکت در راه حل مساله پیدا کنند.

بازارپژوهی کنید

به دقت افرادی را که می‌­خواهید پیام‌­هایتان را دریافت کنند، مورد بررسی قرار دهید. در مورد اینکه آن­ها که هستند پژوهش کنید. ممکن است متوجه شوید که فرضیات شما درباره آن­ها با داده‌­ها مغایرت دارد. همه اطلاعاتی را که می­‌توانید جمع­‌آوری کنید. ناآگاهی‌­های شما درباره این مخاطبان به توانایی شما در ارتباط با آن­ها خدشه وارد خواهد ساخت.

این پرسش­‌ها را درباره آن­ها مطرح کنید:

  • آنها به خواندن چه مطالبی علاقمند هستند؟
  • در چه رویدادهایی شرکت می­‌کنند؟
  • آنها در کجای زندگی خود هستند؟
  • تعامل آنها با دیگر برندها چگونه است؟ از چه چیز آن برندها خوششان یا بدشان می‌­آید؟
  • آنها در مقایسه با رقابت‌­تان چه امتیازی به شما می‌­دهند؟
  • آنها برای نخستین مرتبه چه زمانی از سازمان شما مطلع شدند؟ اگر آنها به حامیان وفادار تبدیل شده­‌اند، چه زمان، چگونه و چرا این اتفاق افتاد؟

نظرسنجی­‌ها روش خوبی برای بدست آوردن اطلاعات کلی است، اما مصاحبه‌­های نفر به نفر و گفتگوهای گروهی متمرکز که یکی از روش­‌های تحقیق برای جمع‌­آوری اطلاعات است، درک عمیق‌­تری از انگیزه­‌ها، نقاط ضعف و علاقه افراد را در اختیار شما قرار می‌­دهد. یک مزیت دیگر هم در نظرسنجی‌­ها و هم در گفتگوهای گروهی این است که نگرش­‌های مثبت در مورد برند شما را در میان افرادی که در این مطالعات شرکت می‌­کنند را افزایش می‌­دهد. پس از آنکه نتایج مهم حاصله را با مخاطبان خود در میان می­‌گذارید و برایشان توضیح می‌­دهید که چگونه این تحقیق و پژوهش روی آن­ها تاثیر می­‌گذارد، یک رابطه قابل اعتماد ایجاد می‌­شود.

برای هر مخاطب یک برنامه بازاریابی طراحی کنید

تحقیقات خود را تجزیه و تحلیل کنید تا نیازها و خواسته‌­های هر یک از گروه­‌های تشکیل‌­دهنده اصلی برای شما روشن شود. به دنبال راه­‌هایی باشید تا ماموریت و چشم­‌انداز سازمان شما با آن نیازها و خواسته‌­ها تلاقی کند. سپس با دقت نقطه تلاقی را مورد بررسی قرار دهید. با استفاده از هم‌­پوشانی‌­های چشم­‌انداز سازمان و نیازهای مخاطبان خود، یک «ارزش پیشنهادی» منحصر به فرد برای گروه خود ارائه کنید. ارزش پیشنهادی بیانیه­‌ای 20 کلمه‌­ای از ارزش و منافعی است که سازمان شما ارائه می‌­کند و در واقع به مخاطب می­‌گوید که چرا باید شما را به جای رقیبان‌تان برگزیند.

سپس ارزش پیشنهادی را به عنوان پایه و اساس انتقال پیام خود استفاده کنید. شما می­‌توانید بر اساس ارزش پیشنهادی، یک برنامه و پیام جذاب متناسب با هر یک از گروه­‌های تشکیل­‌دهنده ایجاد کنید.

یک پلتفرم جدید ایجاد کنید

پلتفرم‌­هایی که برای برقراری ارتباط استفاده می­‌کنید را دوبار تصور کنید. استفاده از روش‌­های امتحان شده و درست برای برقراری ارتباط کار آسانی است، و شما نباید آن روش‌­ها را کنار بگذارید، اما ­باید روش‌­های جدید برای برقراری ارتباط با گروه‌ها را نیز در نظر داشته باشید. از آنها سوال کنید:

  • وقت خود را کجا سپری می­‌کنند؟
  • آیا دیگر برندها، خدمات یا رویدادهایی وجود دارند که به شما کمک کنند با آنها ارتباط برقرار کنید؟

ارزش کانال­‌های رسانه­‌های اجتماعی در روابط عمومی و ارتباطات، به خصوص مخاطبان نسل هزاره را به رسمیت بشناسید و احترام بگذارید. متعهد شوید که از رسانه‌­های اجتماعی به روش‌­های نتیجه محور برای هدایت اقدامانی مانند کمک‌­های مالی و اشتراک­‌گذاری اطلاعات استفاده کنید. آگهی­‌های تبلیغاتی ایجاد کنید که باعث ایجاد علاقه یا نگرانی اجتماعی شود. در این پلتفرم‌­ها نام برند خود به سمع و نظر دیگران برسانید و با اظهارنظر در مورد موضوعات و علائق مهم، تخصص خود را به نمایش بگذارید.

حامیان خود را به مبلغان تبدیل کنید

مبلغان برند خود را شناسایی کنید، آن افرادی که از قبل به برند شما علاقمند هستند. با انجام موارد زیر آنها را به مبلغان خود تبدیل کنید:

  • اشتراک­‌گذاری اشتیاق آنها و پیشبرد برنامه­‌های خود را برای آنها آسان کنید.
  • نظرات آنها را جویا شوید و پیگیری کنید.
  • تا آنجا که ممکن است برای آنها راه‌­هایی را در نظر بگیرید که داستان شما را در شبکه­‌های خود انتشار دهند و به پخش کردن خبرهای خوب شما کمک کنند.
افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن