اولویت‌های سازمان‌های غیرانتفاعی در کرونا

پایداری سازمان­‌های غیرانتفاعی یا ادامه تاثیرگذاری اجتماعی آن­ها در طولانی مدت، همیشه برای رهبران این سازمان­‌ها از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار بوده است. اما چون شیوع «کووید-19» تقریبا همه جنبه‌­های جامعه را دچار آشفتگی کرده است و نابرابری‌­های عمیق اجتماعی را که بسیاری از سازمان‌­های غیرانتفاعی برای رفع آنها تلاش می­‌کنند، برجسته­‌تر کرده است، وجود پایداری در این سازمان‌­ها بیش از پیش به دغدغه تبدیل شده است. طی چند هفته گذشته با بسیاری از سازمان‌­های غیرانتفاعی در مورد چگونگی ارائه خدمات صحبت شده است. در یک نظرسنجی که به تازگی توسط موسسه مشاوره­‌ای «لاپیانا» انجام شد، 93 درصد از پاسخ‌­دهندگان اعلام کردند که مجبور شده‌­اند ارائه خدمات خود را تعدیل یا محدود کنند.

بر اساس گزارش وب‌سایت Stanford Social Innovation Review، به طور طبیعی، سلامت مالی سازمان­‌ها برای اطمینان از ادامه فعالیت­شان در ماه‌­ها و سال‌­های آینده بسیار مهم است. با این حال، تحقیقات در مورد بیش از 50 سازمان غیرانتفاعی پس از رکود اقتصادی سال 2008 میلادی و سال­‌های پس از آن بیانگر آن است که نیاز به چشم‌­انداز وسیع‌­تری وجود دارد. قبل از تقویت سلامت مالی، سازمان‌­های غیرانتفاعی نخست باید اهداف اجتماعی خود را تبیین کنند. سازمان­‌ها با مشخص کردن تاثیراتی که مورد انتظارشان است، به تصمیم‌­گیری در مورد چگونگی تقویت مالی در مورد فعالیت آنها و ایجاد ظرفیت‌‌­های لازم برای تاثیرگذاری بیشتر کمک شایانی می‌کند. در ادامه به سه اولویتی که سازمان‌­های غیرانتفاعی باید مد نظر قرار دهند، اشاره می‌­شود.

1- تاثیرات اجتماعی

نخستین و مهمترین موضوع این است که با تغییر نیازها و ماهیت­شان ­باید تاثیرات اجتماعی مورد بازبینی و بررسی قرار گیرند، یعنی سازمان‌­ها برای چگونگی ایجاد تاثیر برنامه‌­ریزی خود را مرور کنند. این موضوع علاوه بر اطلاع در مورد تصمیمات مالی و ظرفیت­‌ها، کمک می‌­کند تا فعالیت­‌های آنها در راستای تاثیرگذاری مورد نظرشان پیش بروند.نکته مهم دیگر این است که یک سازمان غیرانتفاعی چطور ارزش کار خود و اهمیت آن را برای جمع­‌آوری کمک­‌ها، جذب شرکا و ایجاد انگیزه در کارکنان در شرایط فعلی، چارچوب­‌بندی می­‌کند.

2- دوام اقتصادی

سازمان­‌های غیرانتفاعی برای اینکه بتوانند تاثیرگذار باشند، ­باید از نظر مالی قادر به ادامه فعالیت باشند. سازمان­‌های پایدار دارای درآمد قابل پیش‌­بینی و قابل­‌ اعتماد هستند، هزینه­‌های آن­ها با درآمد مورد انتظارشان مطابقت دارد، وجه نقد کافی برای تامین نیازهای روزمره و اضطراری و فرآیندهای نظارت بر امور مالی و برنامه­‌ریزی برای موارد اضطراری را در اختیار دارند. بسیاری از سازمان‌­های غیرانتفاعی در حال حاضر با افزایش تقاضا برای خدمات خود روبه‌رو هستند، در حالی­که با اختلالات اساسی در روند امور مالی خود مواجه شده‌­اند. به تازگی در یک نظرسنجی که توسط «سازمان غیرانتفاعی صندوق مالی» انجام شده است، نشان می‌­دهد بیشتر سازمان­‌های غیرانتفاعی (60 درصد) در حال تجربه شرایط بی‌­ثبات‌­کننده هستند. شرایطی که ثبات مالی طولانی مدت آن­ها را مورد تهدید قرار می‌­دهد و حتی تعداد بیشتری (64 درصد) از آنها نیز انتظار دارند که تهدیدهای پیوسته‌­ای را در ماه‌­های آینده تجربه کنند.

با وجود این عدم اطمینان و بی‌­ثباتی‌­ها، توصیه می‌­شود رهبران سازمان‌­های غیرانتفاعی موارد زیر را به کار بندند:

  • برآورد وضعیت فعلی

در شرایط حال حاضر مدیریت نقدینگی از اهمیتی حیاتی برخوردار است. اینکه سازمان­‌های غیرانتفاعی از هزینه­‌های عملیاتی خود آگاه باشند و بدانند چه مقدار نقدینگی دارند بسیار مهم است. البته این سازمان­‌ها باید به تنوع­‌اهداکنندگان نیز توجه کنند. اگرچه که ممکن است اکنون زمان پیگیری جریان‌­­های مالی جدید نباشد، اما درک میزان وابستگی به جریان‌­های مختلف درآمدی و تک‌تک خیرین مهم است تا در صورت از دست دادن یکی از منابع عمده مالی، بدانند چطور به آن واکنش نشان دهند.

  • تهیه برنامه­ برای سناریوهای مختلف مالی

کسی در مورد آینده اقتصاد و تاثیرات آن بر سازمان­‌های غیرانتفاعی اطلاعی ندارد. آنچه مسلم است ­باید برای سناریوهای مختلف برنامه‌­های شفاف متفاوت تهیه شود تا در صورت وقوع هر کدام، واکنش مناسب آن اتخاذ شود.

  • گفتگوی صادقانه با خیرین و ذینفعان

اطمینان حاصل شود که خیرین از نیازهای سازمان اطلاع دارند. در مورد برنامه‌­ها و اهداف­شان مستقیما از آنها پرسش شود تا سازمان بتواند از مشارکت خیرین در جریان درآمد سازمان خود مطمئن شود.

3- قابلیت اثرگذاری

تاثیرگذاری بر اجتماع مستلزم داشتن استعداد، ساز و کار و فرآیندهای مورد نیاز است. به خاطر اجرای قرنطینه و دستورات «در خانه ماندن» در سراسر جهان، سازمان­‌های غیرانتفاعی مجبور شده­‌اند به فعالیت‌­های مجازی روی آورند تا کاهش همکاری داوطلبان را جبران کنند و با استفاده از ظرفیت­‌های موجود، با دیگر چالش‌­های پیش­رو مقابله کنند.

در حالی که سازمان­‌های مختلف، نیازهای ظرفیتی متفاوتی دارند، چهار عامل اصلی پایداری که باید به آنها توجه شوند، عبارتند از:

  • قابلیت رهبری

سازمان‌­هایی که در زما‌ن‌­های دشوار پویایی خود را حفظ می‌­کنند، دارای رهبرانی قدرتمند هستند که می­‌توانند در پاسخ به چالش‌­ها به سرعت تصمیم‌­گیری کنند. اولویت‌بندی یک تیم اجرایی با عملکرد خوب، برقراری ارتباطی شفاف و مداوم با کارکنان و شیوه­‌های خوب مدیریتی، همه به ایجاد و حفظ نوعی اعتماد که یک فرهنگ سازنده به آن نیاز دارد، کمک می‌­کند.

  • قابلیت سازگاری

اهمیت سازگاری در حال حاضر مشهود است. تغییرات احتمالی نیازهای مشتری، رفتارها و محیط عملیاتی طی 6 تا 12 ماه آینده و اینکه یک سازمان چگونه قادر است با آنها برخورد می­‌کند در نظر گرفته شود. سازمان­‌ها اهداف کوتاه مدت مالی و تاثیرگذاری مد نظر خود برای آن اهداف تعیین کنند؛ در عین حال برنامه­‌هایی برای کارهایی که در صورت عدم تحقق آن برنامه­‌ها باید انجام دهند نیز درنظر گرفته باشند.

  • قابلیت همکاری

بسیاری از سازمان­‌ها در این دوران برای تقویت تاثیرگذاری بیشتر در اجتماع به روش­‌های خلاقانه‌­ای گرد هم می­‌آیند. اما مشارکت‌­های موثر نیازمند ظرفیت­‌های همکاری است. پراتیچی شاه، استراتژیست منابع انسانی، می‌­گوید که نحوه همکاری بر سه رکن سازمانی متمرکز است: 1) فرهنگی، که اهمیت همکاری را صریحاً بیان می‌­کند 2) تیمی، با مهارت‌های مشارکتی و 3) رهبری، که رفتارهای مشارکتی را الگو و مورد تشویق قرار می­‌دهد.

  • ظرفیت فناوری

در یک نظرسنجی که به تازگی توسط «سیلزفورس» انجام شده است نشان می‌­دهد 85 درصد از سازمان­‌های غیرانتفاعی اعلام کرده‌­اند که فناوری برای موفقیت طولانی مدت آنها اهمیت به سزایی دارد، با این حال تنها 23 درصد از آنها یک استراتژی یا چشم انداز بلندمدت برای نحوه استفاده از فناوری را دارند. از آنجایی که سازمان­‌های غیرانتفاعی در تلاشند تا به فعالیت‌­های مجازی روی بیاورند، نیاز به سازوکارهای قدرتمند و کارکنانی که بتوانند از آنها استفاده کنند، بیش از پیش آشکار شده است. ظرفیت استفاده از فناوری در حال حاضر برای تداوم این کسب و کار بسیار حیاتی است و در طول دوران احیا نیز از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار خواهد بود؛ هم برای تصمیم‌گیری بر پایه اطلاعات و هم به عنوان روشی برای ارائه خدمات با هزینه کمتر و در مقیاس بزرگتر.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن