حفظ خیرین از طریق اعتماد و شفافیت

خیریه‎‌ها چگونه می‌توانند از اعتماد، شفافیت و تکنولوژی به ساخت و استحکام روابط بپردازند؟ اعتماد برای خیریه‎‌ها بسیار حیاتی است. بدون اعتماد حامیان، کاربران خدمات، و سایر اجزا، خیریه‌‎ها قادر به جمع‎‌آوری کمک‌‎های مالی مورد نیاز جهت فراهم کردن خدمات مورد نیاز افراد تحت پوشش، نخواهند بود. این یک مشکل تلقی می‌شود، چراکه طی 10سال گذشته عدم اعتماد به مقامات، سازمان‎‌ها، افراد، و خیریه‌‎ها روند رو به افزایشی داشته است. می‌‎توان دلایل متعددی را برای این روند ذکر کرد، اما محتمل‌‎ترین آن‎ها عبارتند از ظهور اطلاعات غلط و به اصطلاح اخبار کذب در رسانه‎‌های اجتماعی.

به گزارش وب‌سایت «چریتی دیجیتال» (Charity Digital)، با وجود مقادیر زیاد اطلاعات نادرست از سوی منابع متعدد و شک برانگیز، تشخیص منابع قابل اعتماد برای مردم دشوار می‌‎شود. شواهد نشان می‎‌دهد که این خدشه‌‎دار شدن اعتماد، در حال اثرگذاری بر حوزه‎ خیریه است. مطابق با شاخص اعتماد ادلمن (Edelman Trust Barometer)، سطح اعتماد و اطمینان به خیریه‎‌ها از 6.7 (از 10) در سال 2012 به 5.7 در سال 2016 رسیده است. در ژانویه ‎ 2020 تنها 48درصد از مردم بریتانیا اظهار کردند که به خیریه‎‌ها برای «انجام کار درست» در قبال جامعه اعتماد دارند، البته این عدد در طول ماه اول پاندمی به میزان 6درصد افزایش یافت. پس برای افزایش اعتماد خیریه‌‎تان و استحکام روابط حامیان چکار می‎‌توانید کنید؟

حفظ خیرین؛ امنیت سایبری سایت را بالا ببرید

اگر خیریه‎ شما نمی‌تواند اطلاعات شخصی حامیان یا کاربران خدمات خود را حفظ کند، چرا آن‎ها باید در مورد پول‎شان به شما اعتماد کنند؟ این سؤال مهمی است، چون اگر رخنه‌‎ای رخ دهد، آنگاه تمامی حامیانی که اطلاعات شخصی‎شان به خطر افتاده است باید مطلع شوند. اگر معلوم شود که از بهترین راهکارهای حفاظت از اطلاعات چشم‎‌پوشی شده یا مورد غفلت قرار گرفته‌‎اند، آنگاه احتمالاً اثر منفی قابل ملاحظه به اعتماد به خیریه وارد می‌‎شود.

به‌طور کلی‎‌تر، همین امر برای امنیت سایبری صادق است. مجرمان سایبری بیش از پیش در حال هدف قرار دادن خیریه‌‎ها هستند، و اگر خیریه‎ شما به خاطر اینکه گام‌‎های اولیه را برای کاهش این ریسک برنداشته است قربانی این مجرمان شود، یا مجبور به صرف هزینه برای بازیابی از حمله‎ یک باج‎‌افزار شود، آنگاه احتمال اینکه حامیان دوباره در مورد پول‌شان به شما اعتماد کنند، بسیار ضعیف است.

حفظ خیر؛ شفاف باشید

سازمان‎‌های بسیاری قربانی مجرمان سایبری می‌‎شوند، و گاهی اوقات این امر اجتناب‎‌ناپذیر است. اما هنگامی‎که حمله‌‏های سایبری رخ می‌‎دهند، باید در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، چه خساراتی صورت گرفته، و چه گام‌‎هایی برای اطمینان از اینکه این اتفاق دوباره رخ نمی‌‎دهد در حال اتخاذ است، رک و صادق باشید. این کار در اطمینان از اینکه این حادثه اثری جدی بر کاهش اعتماد نمی‎‌گذارد، بسیار موفق است. شفافیت همچنین شامل رک و صریح بودن در مورد چگونگی استفاده از پول حامیان نیز است. برای این کار، بسیاری از خیریه‌‎ها صفحه‎‌ای با عنوان «پول‌تان کجا می‌رود» در وب‌سایت خود دارند که شامل نمودارهایی است که نشان می‌‎دهد چه مقدار پول برای فعالیت‌‎های مختلفی از جمله مدیریت و حقوق‎‌ها صرف می‌شود.

حفظ خیرین؛ تأثیر خود را به نمایش بگذارید

یک روش مؤثر برای برانگیختن اعتماد نسبت به خیریه‌‎تان، به نمایش گذاشتن فعالیت‌‎های آن و برجسته کردن اثری است که این فعالیت‌‎ها بر هدف شما می‎‌گذارند. بسیاری از خیریه‌‎ها از وب‌سایت‎‌ها بهره می‌‎برند و از ویدئو، صوت، اینفوگرافی، و صفحات وب پویا برای شرح داستان فعالیت‌‎هایشان، و اطمینان دادن به حامیان بالقوه در مورد استفاده‎ مؤثر از کمک‌‎ها، استفاده می‌‎کنند.

حفظ خیرین؛ برای جلب توجه بیشتر، تعامل کنید

مردم کمتر مایل به اعتماد به سازمان‌‎هایی هستند که هرگز نام‌شان را نشنیده‌‎اند، و بیشتر به سازمان‎‌هایی تمایل دارند که سابقه‎ علنی و قابل روئیتی داشته باشند. به‌ویژه اگر در مصاحبه‌‎ها یا مقالات حضور داشته باشند یا از آن‎ها نام برده شده باشد.

این بدین معناست که باید استفاده از شبکه‌‎های اجتماعی مانند فیس‌بوک (Facebook)، اینستاگرام (Instagram)، لینکدین (LinkedIn)، و توئیتر (Twitter)، و وبلاگ‎‌ها و هرگونه فرصت رسانه‌‏ای دیگر برای ارتباط مداوم با عموم مردم و مشارکت‌‎کنندگان در خیریه‌‎ها را مدنظر قرار دهید. اگر افراد متعددی از سوی خیریه‎ شما این استراتژی را اتخاذ کرده‌‎اند، آنگاه اطمینان از اینکه همگی آن‌ها یک‌صدا و هماهنگ هستند و به ‌طور منسجم در حال ارسال پیامی یکسان هستند، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، رساندن پیام‎‌های ضد و نقیض بیشتر باعث ضعف اعتماد می‌‎شود تا افزایش آن.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن