CSR،ابزاری در کسب و کار مدرن

در دنیای امروز، برگه ترازنامه سالانه دیگر مهم‏ترین سند (یا حداقل تنها سند مهم) یک شرکت نیست. تغییرات اجتماعی اخیر منجر به افزایش آگاهی ما درباره نیاز به دنیایی بهتر از لحاظ اقتصادی و زیست‏ محیطی شده، و شرکت‏‌ها را به سوی تمرکز بر کسب و کار پایدار – کلید ورود به دنیای کسب و کار امروز – سوق داده است. به همین علت، اخیرا مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) به طور فزاینده‏ای اهمیت پیدا کرده است. این یک مفهوم تازه نیست، اما شروع هزاره جدید منجر به اهمیت مضاعف آن شده است.

رضایت عمومی به عنوان یک استراتژی کسب و کار

شواهد نشان می‏‌دهد که مفهوم «قرارداد اجتماعی» برای اولین بار در سال 1971 در ایالات متحده و از سوی کمیته توسعه اقتصادی معرفی شد. این مفهوم بدین معناست که فعالیت شرکت‏‌ها به واسطه رضایت عمومی امکان‌‏پذیر شده و در نتیجه، وظیفه اصلی این شرکت‏‌ها پاسخ به نیازهای جامعه است. پذیرش آهسته مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان یکی از عناصر کسب و کار در دهه 1980 با یک جهش روبه‌رو شد. با این حال، این مفهوم در دهه 2000 تبدیل به استراتژی اساسی و بخشی از فرآیند کسب و کار شرکت‌‏های بزرگ شد. امروزه، مسئولیت اجتماعی شرکتی صرفا به شرکت‌‏های بزرگ محدود نشده و هر سازمانی را دربر می‌‏گیرد.

اما مسئولیت اجتماعی شرکتی واقعا به چه معناست؟ پاسخ را می‌‏توان در مکاتبه اتحادیه اروپا به شماره 681 پیدا کرد: کارآفرینی با مسئولیت‌‏پذیری اجتماعی به معنای پاسخ به نیازهای مشتریان، همچنین مدیریت انتظارات ذینفعان – از جمله کارکنان، تامین کنندگان و جامعه محلی – است.

دیگر جایی برای مفهوم «رئیس» که در انقلاب صنعتی ایجاد شد وجود ندارد. ریاست در دنیای امروز نیازمند دانش اداره کسب و کار، همچنین مشارکت تمام بازیکنان در موفقیت آن است. هر کسب و کار علاوه بر سودآوری باید به دنبال سلامتی کارکنان و محیط خود باشد. این تعریف برخواسته از ایده «اقتصاد 0.0» است: خوب باش و کارت را درست انجام بده. این یعنی زندگی خودمان را به یک محصول تبدیل کرده، و این محصول را تبدیل به یک چیز معنادار کنیم.

به عبارت دیگر، اقتصاد پایدار نوین نیازمند توانایی ما برای همزیستی است؛ این که ما – براساس سرمایه نوآورانه فرهنگی – در کنار چیزهای دیگر در دنیا معنا پیدا کرده و از آنها جدا نیستیم، و نوع دوستی را به عنوان بهترین عمل اقتصادی در اهداف‌مان قرار می‌‏دهیم.

این مفهوم را با شاخص خوشبختی ناخالص ملی، که به طور فزاینده در کشورهای کوچکی مثل بوتان تبدیل به یک معیار ارزیابی شده‌‏اند، اشتباه نگیرید. منظور ما داشتن یک طرز فکر متفاوت نسبت به اقتصاد است – حتی از دیدگاه نظارتی. گزارش جهانی رضایت در سال 2020 خوشبخت‌‏ترین کشورهای دنیا را به این ترتیب نشان می‌‏دهد: فنلاند، دانمارک، سوئیس، ایسلند، نروژ، هلند، سوئد، نیوزیلند، استرالیا و لوکزامبورگ.

جذابیت کسب و کار

مسئولیت اجتماعی شرکتی را می‌‏توان به عنوان عکس مفهوم بازار درنظر گرفت. در این حالت، یک شرکت کارمندان خود را براساس نیاز آنها از کسب و کار، همچنین روش کاری خودشان انتخاب کرده و در نتیجه شرکا، همکاران و تامین کنندگان باید خود را با این افراد تطبیق بدهند.

در حقیقت، مسئولیت اجتماعی شرکتی در یک دنیای کاری جدید معنا پیدا کرده است که در آن، شرکت‌‏ها استعدادها را دنبال کرده و با مشوق‏‌های اقتصادی یا ارزشی یک محیط کاری منصفانه و شخصی‌‏تر را به آنها ارائه می‏‌کنند. در این حالت، ذینفعان تنها در صورتی به یک کسب و کار جذب می‏‌شوند که هدف آن با نیازهای جامعه مدرن تطابق داشته و برابری و تنوع را سرلوحه کار خود قرار می‌‏دهد. ارزش مسئولیت اجتماعی یک شرکت بسیار فراتر از دستمزد آن بوده، و به طور مداوم بر رشد آن تاثیر می‏‌گذارد.

برای مثال می‌‏توان شرکت‏‌های فناوری بزرگ را درنظر گرفت که با اتخاذ سیاست‌‏های اقتصادی استفاده از موارد بازیافتی و کاهش تولید کربن دی‌‏اکسید، جایگاه اجتماعی و بودجه‏‌های میلیارد دلاری خود را افزایش داده‏‌اند.

برای دستیابی و گسترش این هدف، ما باید به عنوان یک جامعه روی حوزه آموزش کار کنیم. ما باید دولت‌‏ها، کسب و کارها، سازمان‏‌های آموزشی و خانواده‌‏ها را در قبال ایجاد یک مدل آموزشی مسئولیت‌‏پذیر کنیم که نسل جدید را از کودکی نسبت به نیاز دیگران آگاه می‌‏سازد.

تمام این موارد در نهایت تبدیل به موفقیت اقتصادی می‌‏شود. علاوه براین، ارزش اصلی مسئولیت اجتماعی را می‏‌توان در کلید واژه موفقیت کسب‌وکارها، یعنی «وجهه» پیدا کرد. در حالت تحت‌‏الفظی، وجهه به معنای دیدگاه دیگران نسبت به شماست. این وجهه می‌‏تواند خوب یا بد باشد، و کیفیت کسب و کار شما بر آن تاثیر می‌‏گذارد.

می‏‌توان با اطمینان گفت که هر ذینفع شرکت مناسب برای همکاری را براساس وجهه آن انتخاب می‌‏کند. موفقیت یک شرکت وابسته به نتایج مالی آن است، اما نمی‌‏توان آن را از وجهه داخلی و خارجی یک شرکت جدا کرد. حتی برخی از پژوهش‌‏های مربوط به بهره‏‌وری نتیجه گرفته‌‏اند که عدم تعهد شرکت به سیاست‏‌های مسئولیت اجتماعی، تاثیر منفی قابل توجهی بر عملکرد و بازگشت سرمایه آن دارد.

جمع‌‏بندی

مسئولیت اجتماعی شرکتی در گذر زمان از یک عامل هزینه‌‏بر به منبع درآمد تبدیل شده است. شرکت‏‌های مختلف با استفاده از تجهیزات سبز، ارائه محل کار مناسب به کارکنان، تبدیل بهره‌‏وری از یک مفهوم خشک به تجربه‌‏ای آزاد، و درنظر گرفتن کیفیت کارمندان به جای ویژگی‏‌هایی چون جنسیت، نژاد و گرایش‌‏ها نتیجه تلاش‌‏های خود را در تاثیر مثبت بر ترازنامه مالی خود مشاهده کرده‌‏‏اند. این شرکت‏‌ها در دنیا به عنوان نهادهایی قابل اعتماد، جذاب و موفق دیده می‏‌شوند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن