7 روش ایجاد انگیزه در نیروهای داوطلب

ایجاد انگیزه در داوطلب، به کمی خلاقیت نیاز دارد که ارزش وقتی که صرف آن می­‌شود را دارد. با تماس گرفتن و گوش دادن به حامیان خود، با خستگی ناشی از دلسوزی و کار داوطلبانه در آنها مبارزه کنید.

به گزارش «چریتی‌دیجیتال» (charitydigital)، مخاطبان در سراسر جهان، از تماس‌­هایی که برای اقدام کردن صورت می­‌گیرد، اشباع می‌­شوند. چرخش ناگهانی از کمک‌­هایی که در زمان بلایای طبیعی اعطا می‌­شد به سوی کمک­‌هایی که برای «کووید-19» اهدا می‌­شود، موجب تغییر شرایط روحی داوطلبان و حامیان شده است. علائمی که تحت عنوان خستگی ناشی از کار داوطلبانه توصیف می­‌شود عبارتند از بی‌­علاقگی، درماندگی، و کمبود انرژی. مجله «روانشناسی امروز» (Psychology Today) درباره افرادی که به کار خیریه مشغولند می‌­گوید:

«افرادی که به شکل فعال به کار خیریه یا داوطلبانه مشغولند، ممکن است احساس کنند نمی‌­توانند انرژی، زمان یا پول بیشتری را صرف بیرون آوردن دیگران از مخمصه کنند، زیرا درخواست‌­های کمک آنها را ناتوان و فلج کرده است، و چالش‌­های این جهان نیز هیچگاه تمامی ندارد.»

از آنجا که قربانیان زیادی وجود دارند که به کمک نیاز دارند، تعجبی ندارد که داوطلبان دیگر علاقه‌­ای به کمک به دیگران و تاثیرگذاری، نداشته باشند. در این گزارش 7 روش معرفی می­‌کنیم تا با ایجاد انگیزه در داوطلب، انرژی از دست رفته را به نیروهای داوطلب خود برگردانید.

راستی ما برای شما، این مقاله را به صورت فایل صوتی ضبط کرده‌ایم و در اینجا قرار داده‌ایم که اگر خواستید، این مطلب را بشنوید:

1. از داوطلب های خود تشکر کنید

این کار ساده به نظر می‌­رسد اما تشکر کردن از داوطلبان، انرژی آنها را افزایش می‌­دهد تا خود را بیشتر وقف کار کنند. نشان دادن سپاسگزاری و به زبان آوردن آن، نرخ حفظ انرژی را افزایش می­‌دهد و داوطلب را تبدیل به حامی بلندمدت می‌­کند. برای مقابله و اجتناب از خستگی کار داوطلبانه، وقت بگذارید و از داوطلب ها از ته دل سپاسگزاری کنید. در شروع کار، از مشارکت آنها تشکر کنید، تشکری از ته قلب و بدون درخواست کمک مالی یا اختصاص وقت بیشتر.

2. تصویرسازی مثبت برای داوطلب داشته باشید

سعی کنید فضایی شاد برای نیروی کار داوطلب خود به وجود آورید. تصویرسازی مثبت نشان می­‌دهد کمک‌­های مردمی و کار داوطلبان، چطور بر افرادی که این کمک­‌ها را دریافت می‌­کنند، تاثیر می‌­گذارد. مشاوران «لایک چریتی» (Like Charity) می‌­گویند: «موسسات نیکوکاری­ می‌­توانند از تصاویر داوطلبان یا جمع‌­آوری کمک مردمی که انجام داده‌­اند استفاده کنند تا گروهی از افرادی را نشان دهند که به خواست خود از این کار دفاع کرده یا کمک مردمی جمع­‌آوری می‌­کنند. خیرینی که تبلیغات مثبت را مشاهده می‌­کنند، به طور متوسط کمک­‌هایی به ارزش 45 درصد یا بیشتر انجام داده‌­اند.»

برای افزایش احساس مثبت، دریافت‌کنندگان کمک را تشویق کنید تا از داوطلب ها تشکر کنند. به خاطر داشته باشید راه‌­های خلاقانه‌­ای برای انجام این کار وجود دارد. می‌­توانند یک ویدئو ضبط کنند، یک پیام شخصی دیجیتالی بفرستند، تصویری را نمایش دهند که همگی موجب مبارزه با خستگی ناشی از کار داوطلبانه می­‌شود.

3. مرزها را برای داوطلب تعیین کنید

مرزها و محدودیت‌­هایی تعیین کنید و به داوطلبان خود فرصت دهید استراحت کنند و آرام شوند. تنظیم مرزها بیشتر اوقات بر عهده مدیر داوطلب است. مطمئن شوید نقش­‌هایی که داوطلبان ایفا می‌­کنند، به خوبی تعریف شده است و هیچ کس کار اضافه انجام نمی‌­دهد. برای مدیریت حامیان خود، می­‌توانید از سیستم‌­های CRM استفاده کنید زیرا اطلاعات کسانی که داوطلب شده‌­اند و همچنین زمان داوطلب شدن آنها را نگه می‌­دارد.

4. برنامه داوطلب را سازماندهی کنید

مطمئن شوید برنامه داوطلب شما به خوبی تنظیم شده و به‌روزرسانی شده است. برای مقابله با خستگی ناشی از کار داوطلبانه، موسسات نیکوکاری به همه جزییات کاری داوطلبان خود نیاز دارند، درست مانند اینکه این داوطلبان، کارمندان خود آنها باشند. نام، ساعات کاری، اولویت‌­ها و مهارت‌­های تخصصی داوطلبان را یادداشت کنید. سیستم­‌های مدیریت داوطلب، با ارائه همه جزییات مربوط به اینکه چه کسی، در چه زمان و مکانی، چه کاری را انجام داده است، با خستگی ناشی از کار داوطلبانه مبارزه می‌­کنند. سپس مدیران برنامه می‌­توانند برنامه‌­ریزی موثری درباره مجموعه مهارت‌­های داوطلبان داشته باشند.

مدیران دیجیتال موسسات نیز می‌­توانند تقویم و زمانبندی را مدیریت کنند تا مطمئن شوند فروپاشی روانی و خستگی ناشی از کار داوطلبانه رخ نمی‌­دهد. وقتی می­‌دانید داوطلبان برنامه شلوغی دارند یا بعید است بتوانند در کمک‌­رسانی شرکت کنند، از آنها درخواست اختصاص وقت نکنید. نکته بسیار تخصصی که برای مدیران دیجیتال موسسات مطرح می‌­کنیم این است که از خروجی سیستم برای اندازه‌­گیری روند کمک­‌ها و داوطلبی، استفاده کنند.

5. از داوطلبان بازخورد بگیرید

داوطلبان نقشی حیاتی و معمولا بسیار پرکار دارند. برخلاف کارمندان خیریه، داوطلبان به ندرت فرصت می­‌کنند به مدیران بازخورد دهند. فقط به این فکر کنید که داوطلبان شما کارها را انجام می‌­دهند اما شانس این را ندارند که درباره نگرانی­‌های احتمالی خود با شما صحبت کنند. برای مبارزه با خستگی ناشی از کار داوطلبانه و ناامیدی­‌های ناشی از آن، با آنها درباره نگرانی‌­هایشان گفتگو کنید.

اگر کسی درباره وجوه احساسی کار خود مشکل دارد، بهترین فردی که می‌­تواند در این باره با او صحبت کند، اشخاص دیگری در همان سمت هستند. اطمینان یابید جلسات کافی برگزار می‌­کنید تا همه دور هم بنشینند و درباره وجوه سنگین یک پروژه صحبت کنند. همچنین بهتر است سازمان نیز دسترسی به مشاوره تخصصی را فراهم کند تا افراد از آن استفاده کنند.

6. به داوطلبان کمک کنید ارتباط برقرار کنند

برای ایجاد انگیزه در داوطلب، با ساخت شبکه ارتباطات، از خستگی ناشی از کار داوطلبانه اجتناب کنید. برای کارکنان موسسات نیکوکاری و داوطلبان، به یک میزان مهم است که روزهای بیرون رفتن و رویدادهای اجتماعی را هماهنگ کنند. رویدادها کمک می­‌کنند تیم رفاقتی و تجربیات مشترک بسازیم. همچنین این رویدادها با خستگی ناشی از کار داوطلبانه نیز مبارزه می‌­کنند، زیرا داوطلبان احساس می­‌کنند هدف مشترکی دارند و در مواجهه با شرایط سخت، کسی را دارند که به او تکیه کنند. به خاطر داشته باشید رویدادهای اجتماعی را با یکدیگر ترکیب کنید تا بیشترین تعداد داوطلبان ممکن را وارد حوزه کار خود کنید.

7. سلامت روان داوطلب را در اولویت قرار دهید

هرچند داوطلبان برای کاری که انجام می‌­دهند دستمزد نمی­‌گیرند، اما آنها بخشی از تیم شما هستند. برای قدردانی کامل از کارشان، لازم است از آنها مراقبت کنید. منابع سلامت روان را در دسترس­‌شان قرار دهید. موسسات­ بزرگ و کوچک می‌­توانند درباره مسیر رو به جلو، راهنما تهیه کنند تا داوطلبان بدانند که شرایط آنها را جدی می‌­گیرید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن