4 اصل موفقیت محفل نیکوکاری

شروع و ادامه فعالیت قدرتمند محافل نیکوکاری مستلزم تحقق الزامات قانونی مناسب، طراحی و پالایش سازوکارهای اعطای کمک، جذب و نگهداری اعضا و…است. به گروهی از داوطلبان که منابع مالی و مهارت­‎‌های خود را برای حل مشکلات اجتماعی در جوامع محلی اختصاص می­‌دهند محفل نیکوکاری گفته می‌­شود. در گزارش پیش‌رو، 4 اصل موفقیت محفل نیکوکاری مورد بررسی قرار گرفته است.

4 اصل موفقیت محفل نیکوکاری

از سال 2007 تا 2017، تعداد «محافل نیکوکاری» سه برابر شده است. به گزارش «استنفورد سوشیال اینوویشن ری­وی­یو» (Stanford Social Innovation Review)، به گروهی از داوطلبان که منابع مالی و مهارت­‎‌های خود را برای حل مشکلات اجتماعی در جوامع محلی اختصاص می­‌دهند محفل نیکوکاری گفته می‌­شود. این نوع از کمک‌­های بشردوستانه که محبوبیت آن به طور روزافزونی در حال افزایش است، از زمان شروع تاکنون 29/ 1 میلیارد دلار اهدا را شکل داده است.

به گفته ژاکلین ژاکوب کاستر، بنیانگذار و رئیس بنیاد «اوری­‌چایلد» (Everychild)، قدرتمند نگه­داشتن یک محفل نیکوکاری مستلزم رعایت چهار اصل است. در ادامه گزارش، تجربه این بنیاد را از زبان بنیانگذار آن می‌خوانید.

بنیاد «اوری‌­چایلد» که خود یک محفل نیکوکاری است متشکل از گروهی از زنان است که فعالیت خود را از سال 2000 میلادی شروع کرده و در لس‌آنجلس مستقر است. میانگین نرخ حفظ اعضا (نیکوکاران) در این گروه بیشتر از 90درصد است.

بنیانگذار و رئیس این بنیاد می‌­گوید، من از مشکلات و تلاش‌­هایی که برای ایجاد و اداره این نوع سازمان­‌ها نیاز است آگاه هستم. شروع و ادامه فعالیت قدرتمند محافل نیکوکاری مستلزم تحقق الزامات قانونی مناسب، طراحی و پالایش سازوکارهای اعطای کمک، جذب و نگهداری اعضا و…است.

1- پذیرش رهبری پیوسته

باید وقفه در رهبری را به حداقل رساند. زمانی که انتقال رهبری انجام می­‌شود، مهم است که حافظه سازمانی در اولویت قرار گیرد و از تجربه اعضای قدیمی استفاده شود. بدون ثبات، فعالیت­‌های روزمره دشوارتر می­‌شود و اعضای محفل نیکوکاری ممکن است اعتمادشان را به سازمان را از دست بدهند یا آن را ترک کنند.

تغییر رهبری در محافل نیکوکاری امری اجتناب­‌ناپذیر است، بنابراین در صورت انجام انتقال رهبری بسیار حائز اهمیت است که برای جلوگیری از بروز اختلال به نظرات و توصیه‌­های اعضای قدیمی توجه شود.

2- کمک گرفتن از کارشناسان خارج از محفل

بسیاری از افرادی که در امور خیریه مشارکت می‌­کنند ممکن از قبل تجربیاتی در زمینه جمع‌­آوری کمک‌­های مالی داشته باشند، اما بیشتر آنها سابقه جمع‌­آوری کمک­‌های قابل توجه­‌ای را نداشته‌­اند. برای مثال، حتی قبل از شروع اعطای کمک­‌های مالی، یک محفل نیکوکاری باید قوانین سازمان خدمات داخلی آمریکا، استانداردهای شرکت­‌های آمریکایی و مقررات ایالتی و محلی را به کار بندد. رسیدگی به این کارها برای اعضایی که ممکن است سابقه کار نداشته باشند، وظیفه بلندبالایی خواهد بود.

بیناد «اوری‌­چایلد» برای جلوگیری از این گرفتاری، سال‌­ها است که از دو مشاور حرفه‌­ای در زمینه اعطا،بهره می‌­برد. در طول سال‌ها، اگرچه آگاهی اعضای اوری­‌چایلد در مورد مسائلی که مشاوران به آنها کمک کرده‌­اند بسیار ارتقا یافته است، اما نمی‌­توانند با آنها – به دلیل روابط ارزشمند با سایر بنیادهای نیکوکاری که از طریق کارهای متمرکز خود ایجاد می‌­کنند – رقابت کنند.

3- پرهیز از اعطای کل جایزه به یک برنده

برای سال‌ها، اوری‌­چایلد اعطای کمک به سازمان‌­های متقاضی را از طریق یک روند رقابتی انجام داده است. این موضوع برای کاندیداهایی که نایل به کسب مقام دوم می‌­شدند، مشکل‌ساز بود، آنها نهایت تلاش خود را می‌کردند، اما در پایان دست خالی رقابت را ترک می­‌کردند. ما معتقدیم که این امر موجب شد که برخی از زنان نیکوکار از پیوستن به «اوری‌­چایلد» منصرف شوند و همچنین متوجه شدیم که به همین خاطر برخی متقاضیان بالقوه از ارسال درخواست کمک انصراف می­‌دادند.

برای حل این مشکل، ما همیشه اعضای خود را تشویق کرده‌­ایم که مستقیما به سازمانی که به مقام دوم نایل می‌­شود، کمک کنند. این راهکار تا حدودی مفید واقع شد. در سال 2019، ما برای اصلاح این معضل شروع به درنظر گرفتن کمک چشم­گیری به نائب قهرمان‌­های هر سال کردیم. برای این منظور، ما برای اولین بار کمک‌های سالانه اعضای خود را افزایش دادیم. این تغییر همچنین به ما کمک کرد تا برای افزایش هزینه­‌های زندگی سازگار شویم، کاری که تا آن وقت انجام نداده بودیم. علاوه بر این، در سال 2020 درک این موضوع که سالی مملو از تلاش و تهدید برای ادامه فعالیت بیشتر سازمان­‌های نیکوکاری بوده است، ما از پروتکل‌­های خود فاصله گرفتیم و به جای کمک یک میلیون دلاری به یک سازمان، ما آن مبلغ را بین هشت گروه تقسیم کردیم تا نیازهای عملیاتی خود که ناشی از پاندمی بوده است را برطرف کنند. هر دو تغییر توسط دریافت‌­کنندگان کمک و اعضای «اوری‌­چایلد» به خوبی مورد استقبال قرار گرفت، و حتی منجر به پیوستن چندین نفر جدید را به محفل نیکوکاری ما طی این بحران سلامتی شده است. ما معتقدیم که این مراحل به ما کمک کرده است که ریزش سالانه کمتر از حد متوسط ​​را تجربه کنیم و به طرز شگفت‌­انگیزی سال 2020 را به یکی از بهترین سال‌های عملکردی خودمان تبدیل کنیم.

4- پایبندی به یک سطح از عضویت

اعضای «اوری­‌چایلد» اغلب پیشنهاد می­‌کنند که سطح دیگری از عضویت با تعهدات مالی کمتری ایجاد شود. ما هرگز چنین کاری را نکرده‌­ایم – ایجاد مشارکت سلسله مراتبی کار پیچیده‌­ای نیست، اما از احساس همکاری و رفاقت ناشی از تساوی بین اعضا می‌­کاهد.

به عنوان مثال، یک محفل نیکوکاری که در آن یک سطح مشارکت وجود دارد اما اجازه می‌دهد که در پنج نفر بتوانند هزینه عضویت سالانه را بین خود تقسیم کنند، و هر یک از آنها یک رای از پنج رای را داشته باشد بسیار کارآمدتر است. گرچه که ایجاد سطوح جدید مشارکت در ابتدا میزان کمک­‌های مالی را افزایش می‌­دهد، اما در نهایت باعث خواهد شد تا انسجام گروه از بین برود و منجر به ترک برخی از اعضا ­شود.

ثبات، زیربنای موفقیت است

نیمی از زنان در «اوری­‌چایلد» بیش از یک دهه است که در این گروه عضو بوده‌­اند. توانایی ما در حفظ اعضای خود در طول سالیان متمادی برای پیشبرد اهداف ماموریت ما که کاهش درد و رنج کودکان در لس آنجلس است، از اهمیت بسیار برخوردار بوده و صرفا به خاطر به کار بستن چهار فاکتوری بوده است که در بالا نیز به آنها اشاره شد. این فاکتورها عبارتند از: حذف اخلال و وقفه در انتقال رهبری، کار با افراد حرفه‌­ای خارج از محفل علاوه بر افراد باتجربه، تجدیدنظر در مورد استراتژی اعطای کمک، و حفظ شرایط یکسان عضویت و مشارکت در میان اعضا. اگرچه که ممکن است محافل نیکوکاری برای شروع یا یافتن جای پای خود بخواهند برخی از این استراتژی­‌ها را به‌کار بندند، اما من معتقدم که استفاده از همه آن استراتژی‌­ها بیشترین شانس موفقیت را برای محافل نیکوکاری به همراه خواهد داشت و به سازمان‌­ها و افرادی که نیاز به یاری ما دارند، کمک بیشتری می‌کند.

کارگاه پرسش و پاسخ: حاکمیت سازمانی در موسسه‌های نیکوکاری

مدرس: آراسب احمدیان
زمان: دوشنبه ۷ آبان، ساعت ۱۵ الی ۱۷، آنلاین

ثبت‌نام رایگان

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.