محافظت از سازمان‌های غیرانتفاعی با سرمایه در گردش

احتمالا این گفته قدیمی را مبنی بر کنار گذاشتن بودجه‌­ای برای تامین حداقل 6-3 ماه هزینه‌­های زندگی در مواقع اضطراری (مانند از دست دادن شغل، هزینه‌­های غیرمنتظره و غیره) شنیده‌اید. این موضوع در مورد سازمان‌های غیرانتفاعی نیز صدق می‌کند؛ به گونه‌ای که از بودجه‌ای برخوردار باشند که به آنها این امکان را دهد تا در دوران تنگناهای مالی قادر باشند به فعالیت‌های خود به میزان کافی ادامه دهند.

زمانیکه پایگاه «چریتی نویگیتر» (charitynavigator) ارزیابی سازمان‌های غیرانتفاعی را آغاز کرد، می‌­خواست بر این موضوع تاکید کند که یک سازمان غیرانتفاعی با بودجه ناکافی ممکن است در شرایط سخت ملزم به انتخاب‌­های دشواری باشد، این انتخاب‌­ها می­‌توانند شامل حذف برنامه‌­های پیشنهادی یا حتی تعدیل کارکنان باشد.

در گزارش جدیدی که وب‌سایت «چریتی نویگیتر» منتشر کرده نسبت سرمایه در گردش یک سازمان غیرانتفاعی مورد تحلیل قرار گرفته تا بررسی و تعیین کند که یک سازمان تا چه مدت قادر است بدون ایجاد درآمد جدید به عملکرد جاری خود ادامه دهد. در رکودهای اقتصادی، موسسات غیرانتفاعی ممکن است با کاهش درآمد به دلیل عقب افتادگی کمک­‌های مورد انتظار مواجه شوند. بنابراین، این نسبت به خیرین نشان می‌­دهد در صورتی که یک سازمان منابع درآمدی خود را کامل از دست دهد، تا چه مدت (ماه / سال) قادر است به فعالیت خود ادامه دهد.

طی سال­‌های گذشته، چریتی نویگیتر پرسش‌­ها و نگرانی‌­های بی‌­شماری در مورد معیارهایی که برای ارزیابی سلامت مالی یک سازمان غیرانتفاعی درنظر گرفته، دریافت داشته است به ویژه در خصوص معیارهایی که برای سرمایه در گردش در نظر گرفته است. در این میان، برخی ایده­‌ها شنیده می‌­شوند مبنی بر اینکه سازمان‌­های غیرانتفاعی نیازی به نگه داشتن بودجه برای آینده ندارند؛ زیرا هدف آنها این است که تمام توان خود را صرف ماموریت‌­شان کنند و مشغول کسب و کار برای ایجاد درآمد نشوند. اما غالبا، چشم‌­اندازهای کوتاه مدت مانند این ایده بیش از آنکه مفید واقع شوند، می­‌تواند به یک سازمان آسیب برسانند.

از آنجا که در حال حاضر به خاطر پاندمی، جهان در شرایط عدم اطمینان اقتصادی قرار دارد، با این واقعیت روبه‌رو هستیم که سازمان‌­های غیرانتفاعی ممکن است با نتایج ناخوشایند و بی­‌رمقی در تلاش‌­های خود برای جمع‌­آوری کمک مالی مواجه شوند. بسیاری از موسسات خیریه مجبور به لغو رویدادها، برنامه‌­ها و فعالیت­‌های مهم جذب کمک­‌های مالی شده­‌اند. این بدان معنی است که هرچه «شرایط» سخت‌­تر شود، آنها به «صندوق‌­های شرایط اضطرار» نیاز بیشتری پیدا خواهند کرد تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

سازمان‌­های غیرانتفاعی که ترازنامه قوی و بودجه کافی جهت اجرای برنامه‌­های خود برای نزدیک به یک سال یا بیشتر بدون درآمد جدید را دارند، در چنین مواقعی خدمات بهتری را ارائه می‌­دهند. این سازمان­‌ها به احتمال زیاد مجبور به متوقف کردن برنامه‌­های پیشنهادی یا تعدیل کارکنان خود نخواهند شد، این مهم در مواقع دشواری و بحران که نیاز به خدمات خیریه افزایش می‌­یابد بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. واقعا مایه تاسف خواهد بود که اگر موسسات خیریه‌­ای که چنین خدمات مهمی را ارائه می‌­دهند به دلیل اینکه خود را از قبل آماده نکرده بودند، مجبور شوند یا تعطیل کنند یا فعالیت‌­های خود را متوقف کنند یا برنامه‌­های خیریه خود را کاهش دهند. قطعا تضمینی وجود ندارد که موسسات غیرانتفاعی با نسبت سرمایه در گردش قوی پابرجا بمانند و بتوانند به فعالیت‌­های خود ادامه دهند یا برنامه­‌های خود را کاهش ندهند، اما این سازمان‌­ها در موقعیتی به مراتب بهتر از سازمان­‌هایی خواهند بود که سرمایه در گردش کمی دارند یا فاقد آن هستند.

برای رهبران سازمان­‌های غیرانتفاعی که تاکنون نیازی به سرمایه در گردش احساس نکرده بودند، اما اکنون با فشارها و مشکلات مالی روبه‌رو شده­‌اند، برخی ایده­‌هایی که باید در این اوقات دشوار برای کمک به ایجاد سرمایه در گردش مورد توجه قرار گیرند را مرور می‌­کنیم.

  • نخست، رهبران سازمان­‌های غیرانتفاعی می‌­توانند کمی از کمک‌­های مالی که در آینده دریافت می‌­کنند را به این صندوق اختصاص دهند و به آرامی پس‌­انداز خود را افزایش دهند.
  • دوم، آنها می‌­توانند با بعضی از خیرین توانمند خود در مورد این نیاز خاص صحبت کنند و از آنها بخواهند که این صندوق را مورد حمایت مستقیم خود قرار دهند. بسیاری از خیرین از فعالیت‌­ها و برنامه‌­های فعلی حمایت می‌­کنند اما، در خصوص اهمیت سرمایه در گردش برای آینده باید به وضوح برای آنها توضیح داده شود.
  • سوم، این نیاز را به هیات مدیره ارجاع دهند و تمامی یا بخشی از کمک‌­های هیات مدیره را به طور مستقیم به این صندوق هدایت کنند.
  • در نهایت هر گونه پس‌­انداز، هر چند موارد موقتی همچون حقوق به جا مانده از تعطیلات کوتاه مدت کارکنان باید به این صندوق هدایت شود.
افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن