توسعه مهارت‌های مدیریت داوطلبان (بخش پنجم)

اگر سازمانی بخواهد از مشارکت موثر داوطلبان در فعالیت‌­های خود استفاده کند، به آسانی از پس آن برنمی‌­آید. مگر اینکه شخصی را مسئول جذب و حفظ داوطلبان کند. می­‌توان یکی از کارکنان یا یکی از داوطلبان یا حتی یک کمیته برای این منظور در نظر گرفت. لازم است که فرد یا کمیته مسئول مجموعه اصلی مهارت‌­ها را بکار گیرد. این مهارت‌­ها شامل نوشتن آگهی­‌های استخدامی، طراحی مشاغل داوطلبان، ارائه بازخورد به داوطلبان، شناخت خلاقانه مشارکت­‌-های داوطلبان، حل و فصل تعارضات، اجتناب از خطرات، ایجاد مواد آموزشی و تشویق دیگران به کمک کردن، است. این فرد یا کمیته همچنین باید صدایی برای منافع داوطلبان در سازمان باشد.

برای ایجاد این مهارت‌­ها بهتر است وب‌­سایت­‌های مراکز داوطلبان یا کتابخانه‌­ها برای دسترسی به منابع مدیریت داوطلبان مورد بررسی قرار گیرند. کارگاه‌­های آموزشی نیز مفید هستند. همچنین استفاده از اطلاعات افرادی که با داوطلبان همکاری‌­های خوبی دارند نیز می‌­تواند در این زمینه کمک به سزایی کند. از همه مهمتر، از داوطلبانی که در حال همکاری با یک سازمان هستند در مورد نحوه کار و مدیریت از آنها نظرخواهی شود.

در این گزارش، سومین مورد از ۱۰ مورد از بهترین فعالیت­‌های مدیریت داوطلبان تشریح شده است؛ یعنی توسعه مهارت‌های مدیریت داوطلبان.

توسعه مهارت‌­های مدیریت داوطلبان

گروه­‌های غیرانتفاعی بیش از پیش در حال راه‌­اندازی برنامه‌­هایی هستند تا به طیف وسیعی از داوطلبان کمک کنند که به طور موثرتری انتخاب و مشغول به کار شوند و بر کار آنها نظارت داشته باشند و به آنها پاداش دهند. چنین گروه­‌هایی این موضوع را درک کرده‌­اند که داوطلبان سرمایه­‌های گرانقدری برای آنها هستند و باید برای جذب و حفظ این منابع تمرکز کنند.

تعداد کمی از گروه­‌های کوچک این شانس را دارند که یکی از کارکنان را برای پیش­برد برنامه داوطلبان تعیین کرده باشند. با این وجود، انتخاب فردی از میان داوطلبان، کارکنان، اعضای هیات مدیره یا حتی کمیته‌­ای به عنوان مسئولی که به امور داوطلبان توجه کند و از سیستم­‌های آنها پشتیبانی کند از اهمیت بسیاری برخوردار است. این فرد یا کمیته مورد نظر باید نسبت به داوطلبان بسیار متعهد باشد، ارزش وجود داوطلبان را تشخیص دهد و سعی کند راهکارهایی را اتخاذ کند که به داوطلبان کمک می کند تا درب سازمان آمده و برای همیشه وقت و مهارت خود را برای کمک به سازمان اختصاص دهند.

اگر می‌­خواهید به طور موثری با داوطلبان کار کنید، باید در گروه تنوع مهارت ایجاد شود. برخی از افراد دارای نقاط قوت ارتباط بین فردی فوق العاده‌­ای هستند که به آنها کمک می‌­کند داوطلبان را چه در تیم و چه به صورت انفرادی مورد حمایت و راهنمایی قرار دهند. آنها همچنین باید چیزهای مختلفی یاد بگیرند که به افراد برای داوطلب شدن انگیزه دهد و بدانند که چطور موقعیت‌­های داوطلبانه متناسب با این انگیزه­‌ها ایجاد کنند و چگونگی پیدا کردن و نگه داشتن افراد در این موقعیت‌­ها را بیاموزند!

در زیر فهرستی از مهارت‌­هایی آورده شده است که ممکن است هنگام مدیریت داوطلبان مفید واقع شوند: چشم‌­انداز و برنامه­‌ریزی استراتژیک، سیستم­‌های ایجاد و نگهداری داوطلبان، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، آموزش، نظارت، ایجاد انگیزه و شناخت، برقراری ارتباطات بین افراد، مدیریت برنامه‌­ها، مدیریت امور مالی، روابط عمومی، توانایی ایجاد شبکه.

برخی از ویژگی‌­هایی که افراد همکار داوطلبان باید از آنها برخوردار باشند به شرح زیر است: دیپلماسی، خلاقیت، صبوری، شوخ طبعی، انعطاف‌­پذیری، گشاده­‌رویی

طرح اقدام

هدف شماره 1: تعیین کنید که چه کسی مسئول برنامه داوطلبان شما است و این شغل چه چیزهایی را دربرمی­‌گیرد: اگر گروه شما در حال حاضر کسی را به عنوان مسئول برنامه داوطلبان در اختیار ندارد نخستین گام یافتن کسی است برای این سمت. آنچه باید در گام نخست انجام داد این است که یک شرح واضح از مسئولیت­‌های این شغل ارائه کرد. وظایف، مسئولیت­‌ها، مهارت­‌های لازم، زمان مورد نیاز، مزایا و هدف از این سمت باید چنان مورد اشاره قرار گیرد که اطمینان حاصل شود که انتظارات همه به طور شفاف مطرح شده است. در بسیاری از گروه‌­های کوچک اعضای گروه کارکنان مسئولیت هماهنگی و مدیریت داوطلبان را به عنوان بخشی از شغل خود برعهده دارند و به نوعی آن را در کنار سایر مسولیت‌­های خود انجام می‌­دهند. اگر وضعیت گروه این است برداشتن گام­‌هایی برای بازنویسی شرح وظایف و تعیین دقیق مسئولیت هر یک از اعضای گروه ضرور است.

هدف شماره 2: مهارت‌­ها و دانش مدیریت داوطلبان خود را پایه‌­ریزی کنید: رشته مدیریت داوطلبان همیشه در حال تغییر است. طی سال­‌ها، عملکرد داوطلبان در رابطه با اینکه چگونه زمان خود را سپری کنند گزینشی‌­تر شده است. به نظر می­‌رسد که افراد داوطلب تعداد ساعات کمتری را نسبت به گذشته صرف مشارکت می­‌کنند. روندها نشان می‌­دهد که چالش‌­هایی در این زمینه وجود دارد (داوطلبان کمتری با زمان کمتری) در عین حال فرصت‌­هایی نیز ایجاد شده است (نوع جدید داوطلبان). مهم است که مدیر برنامه داوطلبان با این روندها همگام شود به نحوی که برنامه شما با این تغییرات بتواند انطباق یابد. البته این امکان وجود ندارد که یک نفر از همه طیف مهارت‌­ها، توانایی‌­ها و دانش برخوردار باشد اما باید این نکته را مد نظر داشت که همیشه جا برای رشد و توسعه حتی برای باکفایت‌­ترین افراد هم وجود دارد.

هدف شماره 3: مروری بر عملکرد مدیر خود داشته باشید: خواه یک نفر مسئول مدیریت داوطلبان در سازمان شما باشد، خواه یک کمیته، کل گروه باید مروری سالانه بر عملکرد مدیر داشته باشد. مرور موثر عملکرد، فرصتی شگرف را برای بازخوردهای دوسویه بین مدیر داوطلبان و گروهی که با آن کار می‌­کند، فراهم می‌­آورد.

مواردی که باید مدنظر قرار گیرند: گاهی اوقات کارکنان یا سایر داوطلبان انتظار دارند که شخص مسئول مدیریت داوطلبان، حسب نیاز افراد داوطلب را ایجاد کند. اما واقعیت این است که یک مدیر داوطلبان مانند یک دستگاه خودپرداز نیست که بتواند منابع باز ارزش را بنا به درخواست در اختیار بگذارد. همه افراد گروه باید مسئولیت جذب و حفظ داوطلبان گروه را برعهده داشته باشند.

جمع‌­بندی

بخش ابتدایی کتابچه راهنمای «شیوه‌­های مدیریت داوطلبان» که در چند گزارش با هم مرور کردیم، بر پایه‌­ریزی برنامه شما تمرکز داشت و اگر به نقش حیاتی داوطلبان در گروه­‌تان پی بردید و به آن اذعان داشتید، قوانین و انتظارات‌­تان را در سیاست­‌ها و راهکارهایتان گنجاندید و یک شخص یا کمیته با کفایت را به عنوان مسئول برنامه داوطلبان خود برگزیدید، آنوقت می‌­توان گفت که پایه و اساس بسیار مستحکمی برای برنامه خود بنیان نهادید. سه مورد دیگر از بهترین شیوه‌های مدیریت داوطلبان که در گزارش‌های آینده منتشر می‌شود، در رابطه با چگونگی پاداش­‌دهی و تخصیص مشاغل ایمن برای داوطلبان خواهد بود و اینکه چطور افراد مناسب را در آن مشاغل به کار گماشت.

متن کامل این دستورالعمل‌ها را می‌­توانید در سایت www.volunteer.ca مشاهده کنید. این گزارش ادامه دارد. هر هفته با ما همراه شوید تا بهترین فعالیت­‌های مدیریت داوطلبان را با شما در میان گذاریم.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن