استراتژی موثر جذب حامیان برای موسسات خیریه

یکی از کارها برای تعیین استراتژی موثر جذب حامیان، تکنیک «لید جنریشن» یا همان «مشتری راغب» است که مدت‌­هاست به طور چشم­گیری مورد استفاده قرار می‌­گیرد. به محض اینکه کسب و کارها متوجه شدند مشتری‌­ها خواهان تعامل با برندهایی هستند که فراتر از نقطه نهایی فروش رفته­‌اند، بازاریابان استفاده از استراتژی­‌های مشتری راغب را آغاز کردند تا نه تنها مشتریان جدید جذب کنند، بلکه مشتریان قبلی را نیز دلگرم، پیگیر و راضی نگه دارند. به طور کلی، در ادبیات بازاریابی و تبلیغات به این استراتژی جذب و حفظ مشتری، «مشتری راغب» گفته می­‌شود.

کسانی که در حوزه مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، این روزها بیشتر از اصطلاح «لید» استفاده می‌کنند. اصطلاح «لید» در مورد کسانی به کار می‌­رود که به هر صورت و روشی با محصول یا خدمات یک سازمان آشنا شده‌­اند و برای کسب اطلاعات به آن سازمان مراجعه می‌­کنند.

به گزارش وبلاگ «هاب‌­باب» (hubbub)، تعاملات برندهای امروزی فقط جهت جذب مشتری­‌ها برای خرید نیست. درست است که خرید تنها هدف غایی است، اما هدف نهایی خریدارانی هستند که خریدهای مکرر انجام می­‌دهند. امروزه برندها تلاش می‌­کنند مشتریانی را به دست آورند که با گذشت زمان رابطه آنها با آن برند تعمیق یابد و به مشتریان دائمی تبدیل شوند و آن برند را از خود بدانند. آنها کسانی هستند که به آن برند وفادار خواهند بود. این یک رابطه متقابل و همزیستی است.

در حوزه غیرانتفاعی­‌ها نیز تکنیک مشتری راغب به همان اندازه تاثیرگذار است. به سادگی می­‌توان لید را جایگزین حامی کرد و شاهد بود که چطور موسسات خیریه با استفاده از این روش حامیان بیشتری نسبت به گذشته خواهند داشت.

استراتژی لید جنریشن یا مشتری راغب، هر برندی (تجاری یا خیریه) را قادر می‌­سازد تا آگاهانه فرصت­‌های مناسب جذب مشتریان و حامیان دائمی را ایجاد کنند. برای اینکه این استراتژی موثر واقع شود چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه شود. در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌­شود که استراتژی مشتری راغب می­‌تواند از آن طریق به موسسات خیریه کمک کند تا جمعیت حامیان خود را به وجود آورند و در نهایت منجر به جذب مخاطبان وفادارتر، داوطلبان و خیرین برای آنها شود.

شناخت قیف لید جنریشن

سعی کنید از دور به موضوع نگاه کنید تا بتوانید تصویر بزرگتری را مشاهده کنید. برای این کار نخست باید بررسی کنید که هدف غایی موسسه خیریه شما چیست؟ آسان‌ترین راه این است که آن را به شکل یک قیف در نظر بگیرید. یعنی می­‌توان قیفی را تصور کرد که در قسمت ابتدایی ورودی قیف مخاطبانی قرار دارند که بطور بالقوه ممکن است به نوعی با موسسات خیریه سروکار پیدا کنند. در قسمت‌­­های پایین‌­تر مخاطبانی هستند که برای دریافت محتوا ثبت‌­نام کرده‌­اند و به نوعی ملاحظات و علاقمندی­‌های خود را در مورد موسسات خیریه دارند. در قسمت دوم قیف مخاطبانی قرار دارند که نخستین تعهد خود نسبت به موسسات خیریه به عنوان اهداکننده، داوطلب یا سفیر را انجام داده‌­اند. در پایین‌­ترین قسمت قیف نیز مخاطبانی هستند که چندین مرتبه به این موسسات به نوعی کمک کرده‌­اند و مخاطبان وفادار به حساب می‌­آیند.

موسسه خیریه شما سعی دارد تا همه حامیان بالقوه این راه را طی کنند، لذا در هر مرحله باید تلاش کند تا اینکه در نهایت این حامیان بالقوه به قسمت پایین قیف هدایت شوند. حامیان بالقوه ­باید از هر مرحله عبور کنند تا تجربه آنها به حداکثر برسد. وقتی حامیان به مرحله اوج تعامل خود می‌­رسند، ­باید مطمئن شوید که استراتژی موسسه خیریه شما فراتر از قیف باشد.

شناخت مخاطبان مطلوب

بسیار مهم است که بدانید مخاطبان ایده‌­آل شما چه کسانی هستند تا بتوانید آنها را با انواع محتوای فراخور آنها، از طریق کانال­‌های مناسب هدف قرار دهید. برای این منظور چند پرسش وجود دارد که می­‌توانید برای شناخت مخاطب ایده‌­آل خود بپرسید.

اطلاعات جمعیتی آنها، سن، جنس، مکان و غیره، چیست؟ آنها از چه کانال­‌هایی بیشتر استفاده می­‌کنند، ایمیل، رسانه­‌های اجتماعی، پست و غیره؟ چه انگیزه‌­ای باعث می‌شود که بخواهند با موسسه خیریه شما همکاری کنند؟ حامیان از تعامل با موسسه خیریه شما چه مزایایی دریافت می‌­کنند؟ آنها برای تعمیق تعامل خود به دنبال چه نوع محتواهایی هستند؟ ممکن است اینگونه باشد که موسسه خیریه شما درصدد تعامل با مخاطبان متعددی برآید، بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای این پرسش­‌ها، پاسخ­‌های مناسبی داشته باشید.

ایجاد محتوا و انتخاب کانال‌هایی برای انتشار آنها

وقتی دانستید چه نوع قیفی را ایجاد می‌­کنید و مخاطبان مطلوب شما چه کسانی هستند، گام بعدی تولید محتوا است. توجه داشته باشید که هر یک از مطالب علاوه بر اینکه نقش خود را ایفا می‌­کند، سهم به‌سزایی در ایجاد تعامل دائمی با حامیان وفادار دارد.

ایجاد سیستم امتیازدهی

با به‌­کارگیری استراتژی لید جنریشن به طور موثر، موسسه خیریه شما به خوبی در جهت ایجاد جمعیتی از حامیان وفادار حرکت خواهد کرد. نکته منفی این استراتژی این است که گاهی اوقات نمی‌­توان تعداد زیادی از حامیان بالقوه را از میان خیل مخاطبان شناسایی کرد. تمرکز روی کسانی که بهترین لیدهای بالقوه هستند در سیستم امتیازدهی می­‌تواند واقعا مفید باشد. امتیازدهی به لید­ها می­‌تواند به موسسه خیریه شما کمک کند تا تلاش و منابع خود را روی افرادی که به احتمال زیاد انتخاب­‌های مناسبی هستند و در آینده به حامیان وفادار دائمی تبدیل می‌­شوند، متمرکز کند. همچنین می­‌تواند به شما کمک کند تا قیفی مبتنی بر کیفیت لیدها را به جای تعداد لیدها ایجاد کنید.

ارزیابی استراتژی جذب حامیان

مانند هر استراتژی دیگری، لازم است زمان بگذارید تا ارزیابی کنید که استراتژی مشتری راغب برای موسسه خیریه شما تا چه حد موثر بوده و عملکرد آن در مقایسه با اهداف مطلوب چگونه بوده است. برای افزایش سرعت استراتژی مشتری راغب و دیده شدن نتایج آن، ممکن است کمی زمان لازم باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که زمان لازم را به استراتژی اختصاص داده‌­اید. به شما توصیه می‌­کنیم که استراتژی موسسه خیریه خود را در فواصل سه ماهه ارزیابی کند، و ارزیابی­‌های کلی را هر 6 ماه و 12 ماه یک بار انجام دهید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن