قدرت جذب آنلاین سرمایه‌های جمعی

اگر با قدرت سرمایه­‌گذاری جمعی همراه و هماهنگ شوید، فرصت‌­های بسیاری برای افزایش کمک­‌های مالی در اختیار خواهید داشت. اما در ابتدا باید تعریف درستی از Crowdfunding یا آنچه در فارسی با عنوان سرمایه­‌گذاری جمعی ترجمه شده است، ارائه کنیم. این اصطلاح به روشی از جذب پول اطلاق می‌­شود که در آن کمک‌­های کوچک در تعداد زیاد طی یک محدوده زمانی مشخص، معمولا با عنوان یک هدف‌گذاری یا کمپین، به‌صورت آنلاین جمع‌­آوری می‌­شوند. در این روش موانع از سر راه خیرین جدید برداشته می‌­شود و در یک پلتفرم ساده با قابلیت به اشتراک­‌گذاری، امکان دسترسی به مخاطبان بیشتری را برای شما فراهم می‌­کند.

بر اساس مقاله جدیدی که در سایت nonprofitworld  منتشر شده، در دنیای امروز به مدد وجود وب­‌سایت­‌ها و اپلیکیشن‌­ها و مجموعه­‌ای از مراکز کوچک‌تر و تخصصی­‌تر تامین خدمات اینترنت، سرمایه­‌گذاری جمعی بیش از هر زمان دیگری مورد استقبال واقع شده است. این روش در حال دگرگونی کل دنیای جمع‌­آوری کمک و فرآیندهای نیکوکاری است. فرآیندهایی که از ابتدا مشخص می­‌کنند چه کسی برای دریافت پول درخواست دارد، چه کسی پول می‌­دهد و در ازای آن چه توقعاتی دارد. انتظار می‌­رود تا سال 2025 میلادی صنعت سرمایه­‌گذاری جمعی به بیش از 300 میلیارد دلار رشد کند.

اگر نفوذ روزافزون این روش نادیده را بگیرید، در این دوران که مردم به دنبال راه‌­های جدید کمک هستند با چالش‌­های عمد‌‌ه‌­ای مواجه خواهید شد. اما اگر با قدرت سرمایه‌گذاری جمعی همراه و هماهنگ شوید، فرصت‌­های بسیاری برای افزایش کمک­‌های مالی در اختیار خواهید داشت.

اما چگونه می­‌توانید از این فرصت‌­ها بهترین استفاده را ببرید؟ چهار روش که بتوان از این فرصت­‌ها استفاده بهتری کرد به این شرح است:

1- تاثیر طرفداران و شبکه­‌های آنها را به حداکثر برسانید: سرمایه­‌گذاری جمعی بر پایه اعتماد مردم بر اهداف شما بنا می‌­شود. جلب مشارکت طرفداران برای به اشتراک گذاشتن این کمپین با شبکه‌­هایشان بسیار حائز اهمیت است. هر اشتراک مانند تایید شخصی در مورد هدف و کمپین سرمایه­‌گذاری جمعی شما است.

البته، رسانه‌­های اجتماعی ابزار اصلی برای گسترش و نشر این کلمه هستند. به اشتراک گذاشتن افراد می‌­تواند تاثیرات شگرفی داشته باشد، زیرا که دوستان و خانواده‌های آنان نیز آن را با شبکه­‌های خود به اشتراک می­‌گذارند. از این رو افرادی بیشتری در معرض این کلمه قرار می‌­گیرند و به این ترتیب تعداد اهداکنندگان بالقوه افزایش می­‌یابد. حتماً کمپین خود را جذاب و به اشتراک‌­گذاری آن را آسان کنید. فراخوانی ایجاد کنید که دیگران به راحتی با اهمیت این کمپین ارتباط برقرار کنند.

تحقیقات نشان می­‌دهد که افزودن فیلم و داستان به کمپین، تاثیرگذاری آن را بیشتر می‌­کند و مقدار جمع­‌آوری را افزایش می­‌دهد. افراد نسل هزاره به فیلم و ویدئو علاقه وافری دارند و بیشتر وقت آنلاین خود را صرف تماشا و به اشتراک گذاشتن فیلم‌­ها می‌­کنند. داستان‌­های شخصی و خصوصی شاید قدرتمندترین ابزاری باشد که یک جمع‌آور‌‌ی‌­کننده کمک‌­های مالی در اختیار دارد. داستان‌­ها مردم را درگیر خود می‌کنند. به اشتراک­‌گذاری و به خاطر سپردن آنها برای افراد نیز آسان است. همزمان که از داستان‌­های شخصی و ویدئوها با هم استفاده می‌­کنید، میزان بازخورد خود را بیشتر افزایش می‌­دهید. به دنبال حامیانی باشید که می­‌توانند صدای شما را به گوش سایرین برسانند. آنها را «به صورت دیجیتالی منصوب کنید» تا کمپین شما را بدست بگیرند. هنگامی که این کار را انجام می‌­دهید، مطمئن شوید کمپین سرمایه­‌گذاری جمعی دارای ساختاری است که کمک­‌های مالی مستقیما به سازمان‌­های غیرانتفاعی سرازیر می‌­شود نه هیچ واسطه­‌ای.

2- موانع بین اهداکنندگان و هدف خود را از میان بردارید: با ارسال یک پیام جذاب و تشکیل تیمی از طرفداران متعهد، می‌­توانید درخواست کمک­‌های خود را با استفاده از بستری مناسب به صورت گسترده انتشار دهید و مخاطبان بسیاری داشته باشید. مهم است که هنگام انتخاب بین خدمات، به ظاهر خوب آنها نیز توجه کنید. برخی از پلتفرم‌­ها، از تامین مالی برای یک پروژه استفاده می‌­کنند، به این معنی که یک پروژه فقط با هدف «همه یا هیچ» تامین بودجه می‌­شود (و از اهداکنندگان هزینه دریافت می­‌شود). یک پروژه در صورت محقق شدن تامین مالی می­‌شود. ایده‌های جدید در همه زمینه‌ها از فناوری گرفته تا آشپزی در این پلتفرم برای جذب سرمایه­‌گذاری جمعی تحت پوشش قرار می‌گیرند. برخی پلتفرم‌­ها نیز جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی برای اهداف خیریه و انسان‌دوستانه را انجام می­‌دهد اما ساختار آن به گونه­‌ای است که سازمان پول جمع­‌آوری شده را می­‌تواند صرف­نظر از محقق شدن آن هدف، نگه دارد.

در واقع همه پلتفرم‌­ها بخشی از مبلغی را که جمع­‌آوری می‌­کنند برای خود برمی‌­دارند. بنابراین شما باید نحوه کار سایت‌­های مختلف را مورد توجه قرار دهید. پلتفرم‌­های معین باعث می­‌شوند که ایجاد، استفاده و به اشتراک‌­گذاری کمپپین‌­ها آسان­‌تر شود.

3- یک فراخوان مستقیم برای اقدام با مزایای مشخص ایجاد کنید: در بسیاری از مواقع، سرمایه‌­گذاری جمعی موثر موجب یک درخواست مشخصی می­‌شود که نشان­‌دهنده ماموریت کلی سازمان است. تعیین ابعاد کمپین مهم است. شما و طرفداران­تان باید قادر باشید هدف کمپین را در قالب 10 کلمه یا کمتر بیان کنید. در پس سطوحی از کمک­‌ها که خواهان دریافت آنها هستید و مشوق­‌هایی که ممکن است ارائه کنید، باید استراتژی داشته باشید. این آمار می‌­تواند نمایانگر برخی از بهترین فعالیت­‌های شفاف باشد. یک کمپین به طور میانگین حدود 9 هفته طول می­‌کشد. در عین حال، کمپین­‌هایی که می­‌توانند در هفته نخست حدود 30 درصد از هدف خود را جمع­‌آوری کنند، احتمال موفقیت‌­شان بیشتر است.

4-  استراتژی‌­های سنتی تکمیلی برای جذب کمک داشته باشید: در کنار گذاشتن کمپین­‌های خود به روش نامه­‌های مستقیم و دیگر روش‌­های به اثبات رسیده عجله نکنید. هنوز باید روش قدیمی جذب کمک، استراتژی محوری بسیاری از اقدامات تلقی شود. اما لازم است بدانید که بافت جمعیتی کمک­‌کنندگان در حال تغییر است. این روزها بیش از هر زمان دیگری افراد نسل هزاره به مقطعی از زندگی خود می‌­رسند که می­‌توانند اقدامات خیریه انجام دهند. آنها انتظارات متفاوتی از فناوری دارند و نمی­‌خواهند به مانند والدین­شان اقدامات نیکوکارانه خود را انجام دهند. با توجه به آمادگی و قابلیت­‌های درست آنها روش سرمایه‌­گذاری جمعی می­‌توانند راهی عالی برای دستیابی به این اهداکنندگان بالقوه باشد و یک استراتژی موثر در جذب کمک­‌ها محسوب شود.

 

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن