راهکارهایی برای بهبود روابط با داوطلبان

آیا در سازمان مردم‌نهاد یا نیکوکاری‌تان به این فکر کرده‌اید که چقدر روابط‌تان با داوطلبان خوب است؟ در ادامه از روش‌هایی برای بهبود روابط شما به عنوان یک سازمان نیکوکاری و داوطلبان‌تان خواهیم گفت.

به‌دست آوردن داوطلبان مشتاق و باانگیزه کار دشواری است و به زمان، انرژی و گاهی هزینه نیاز دارد. این به خاطر آن است که یافتن داوطلبان جدید بسیار زمان‌بر است. با این اوصاف بهبود روابط با داوطلبان و سرمایه‌گذاری روی هر کدام از آنان، اهمیت بسیار زیادی دارد. رابطه‌ای که با داوطلبان‌تان می‌سازید باید فراتر از موضوعات مالی باشد. در حقیقت چنین رابطه‌ای باید یک رابطه درست و سالم باشد. در این صورت است که به دنبال ایجاد رابطه سالم با داوطلبان، می‌توانید به درآمدزایی خوب هم امیدوار باشید.

ماموریت شما این است که سازمانی قدرتمند و پایدار را ایجاد کنید که تا بتوانید به‌وسیله‌ی آن تا حد امکان به افراد بیش‌تری کمک کنید. روش انجام این کار ایجاد روابط دراز مدت با داوطلبان است تا در نهایت به درآمدزایی بینجامد.

با داوطلبان‌تان تعامل فردی داشته باشید

قبل از هر چیز باید با داوطلبان‌تان از جنبه فردی و شخصی خودشان تعامل کنید. این به معنای تعامل با آن‌ها به عنوان یک فرد است. به این فکر کنید که چرا معتقدید ایمیل تاثیرگذاری کم‌تری از برخورد چهره به چهره دارد؟ یکی از دلایل اصلی آن شاید این است که فکر می‌کنید پاک کردن ایمیل کار ساده‌ای است. چون می‌دانید آن را به این خاطر دریافت کرده‌اید که در فهرست هزاران مخاطب ایمیل قرار دارید. این در حالی است که جلسات رو در رو نشان می‌دهد که آن سازمان شما را می‌شناسد و می‌خواهد یک رابطه شخصی با شما ایجاد کند.

لازم نیست هر رابطه‌ای با داوطلبان به‌شکل فردی و شخصی باشد. اما هر داوطلب می‌تواند دست‌کم نوعی توجه شخصی را دریافت کند، حتی اگر شما یک موسسه کوچک با یک مدیر و چند کارمند باشید؛ چطور؟ با سازمان‌دهی روابط شخصی با داوطلبان‌تان. کارهایی مانند برگزاری مراسم سالانه تقدیر از داوطلبان، جلسات گروهی کوچک با داوطلبان میان‌رده و نامه‌های تشکر به دست‌خط خودتان که می-توانند برای هر داوطلب به صورت شخصی نوشته شوند و طبیعتا احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری بین سازمان شما و داوطلبان‌تان ایجاد خواهد کرد.

داوطلبان را در چرخه حیات سازمانی‌تان درگیر کنید

یک راه خوب دیگر برای بهبود روابط با داوطلبان و ایجاد گرمای بیش‌تر در این روابط، درگیر کردن داوطلبان در چرخه حیات سازمان‌تان است. در حالی که این کار برای هر سازمانی امکان‌پذیر نیست، اما می‌تواند تاثیر و تغییر قابل‌توجهی را در روند بهبود روابط سازمان‌های مردم‌نهاد با داوطلبان ایجاد کند. می‌توانید داوطلبان‌تان را با ایجاد فرصت‌هایی برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه، شرکت در جلسات مشاوره، بازدید از دفتر کار یا سازمان‌تان و یا حتی کار ساده‌ای مانند افزودن عکس‌هایی از کارمندان و محل کارتان در گزارش‌های سالانه و ایمیل‌ها، در چرخه حیات سازمان‌تان شریک کنید.

از داوطلبان مشورت بگیرید

هیچ کاری به اندازه اینکه از داوطلبان‌تان درباره موضوعاتی به جز جمع‌آوری کمک مشورت بگیرید، نمی‌تواند گرمای روابط‌تان بیشتر کند. وقتی از داوطلبان‌تان نظر و مشورت می‌گیرید، ثابت می‌کنید که شما صرفنظر از توانایی آنها برای کمک کردن، آنها را به عنوان آدم‌های واقعی با ارزش حقیقی برای سازمان‌تان می‌بینید. می‌توانید از مشورت آن‌ها برای کارهای شخصی مانند جواب دادن به تلفن یا ارتباط رو در رو با افراد یا در ارتباطات کلان مانند ارسال برگه‌های مشارکت در تحقیقات برای داوطلبان، کمک بگیرید. شما می‌توانید تصمیم بگیرید و انتخاب کنید که کدام ایده و نظر را به‌کار ببندید.

آیا داوطلبی دارید که یک آژانس تبلیغاتی را اداره می‌کند؟ تا حالا از او برای کارهای تبلیغاتی کمک گرفته‌اید؟ داوطلبی دارید که یک مشاور مدیریتی است؟ تا حالا از ایده‌های او برای بهبود عملکرد سازمان‌تان استفاده کرده‌اید؟ آخرین باری که برگه مشارکت در تحقیقات را برای یک داوطلب فرستاده‌اید و از آن‌ها کمکی به جز کمک مالی خواسته‌اید، چه زمانی بوده است؟

درباره رابطه بلندمدت صحبت کنید

در نهایت اگر واقعا دوست دارید روابط سازمان‌تان با داوطلبان را بهبود بدهید، باید با آن‌ها درباره روابط دراز مدت و باکیفیت صحبت کنید. این به معنای آن است که باید آ‌ن‌ها را ببینید و با آن‌ها به عنوان کسی صحبت کنید که قرار است رابطه‌ای بلندمدت با او داشته باشید، نه رابطه‌ای که به یک مراسم، رویداد یا کمپین جمع‌آوری کمک محدود می‌شود. به این ترتیب باید دیدگاه‌های بزرگ و قابل‌توجهی برای داوطلبان‌تان داشته باشید، آن‌ها را دعوت کنید که به باشگاه داوطلبان‌تان بپیوندند و در گردهمایی‌ها و رویدادهای عمومی مربوط به فعالیت‌های سازمان‌تان، شرکت کنند. برای ارتباط با آن‌ها از زبانی استفاده کنید که ارزش مداوم آن‌ها برای سازمان‌تان را نشان می‌دهد.

منبع: FundraisingAuthority

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن