درس‌های بشردوستی در عصر کرونا

در اوایل سال 2020 کارشناس بشردوستی دیوید کالاهان (David Callahan)، پیش‌بینی‌ را مطرح کرد که بعدتر به واقعیت پیوست و دنیای ما را تغییر داد. در اینجا هشت درس از این سال بی‌سابقه که پشت سر گذاشتیم، آورده شده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت fpmagazine، از آنجایی که شیوع کرونا در سال گذشته میلادی در سکوت در حال پخش شدن بود، دیوید کالاهان موسس وب‌سایت با نفوذ «بشردوستی درونی» (Inside Philanthropy) که در ایالات متحده مستقر است، 16 پیش‌بینی مطرح کرد. پیش بینی نهایی دیوید این بود: «یک بحران بزرگ، تغییری چشمگیر در امور بشردوستانه ایجاد خواهد کرد.» دیوید نوشت: «با اینکه من دوست ندارم این را با صدای بلند بگویم، پیش‌بینی من این است که اتفاق خیلی بدی در سال 2020 خواهد افتاد؛ چیزی مثل یک حمله سایبری فلج کننده، طوفانی ویرانگر که یک شهر بزرگ ایالات متحده را از جا درمی‌آورد، بحرانی قانونی که اتحاد را از بین می‌برد، یا یک همه‌گیری جهانی.»

این واقعاً اتفاق افتاد، و فکر کردن به اینکه همچنان ممکن است در معرض یکی دیگر از پیش‌بینی‌های بسیار بد دیوید باشیم، نگران‌کننده است. از سوی دیگر، او ذکر کرد که این اتفاق موجب خواهد شد بشردوستی «ضرورت خیلی بیشتری پیدا کند.»

با اینکه همچنان تحت تسلط همه‌گیری هستیم، اما گسترش واکسن‌ها به ما امید می‎‌دهد. سایت «بشردوستی درونی» اخیرا 8 درسی که از یک سال بشردوستی در عصر کرونا می‌توان گرفت را به اشتراک گذاشت:

  1. بشردوستی می‌تواند به سرعت پیش برود
  2. اما سرعت همیشه بهتر نیست
  3. بینش، همه چیز است
  4. پول دادن به مردم اشکالی ندارد
  5. افراد خیلی ثروتمند هنوز (اکثرا) کمک مالی کمی را انجام می‌دهند
  6. نشانه‌های خوبی برای سازماندهی و همکاری سرمایه‌گذار وجود دارد
  7. بشردوستی عظیم را یک لحظه فراموش کنید؛ بشردوستی کوچک چطور است؟
  8. این داستان هنوز تمام نشده است

البته که پیش‌بینی‌ها حدسی هستند؛ اما ما حداقل یک چیز را می‌دانیم، یک روز این همه‌گیری تمام خواهد شد. همانطور که نویسنده‌ این مقاله می‌نویسد: «پیش‌بینی اینکه بشردوستی در دوران بعد از همه‌گیری چگونه پیش خواهد رفت و اینکه آیا این روندها و درس‌ها نگه داشته می‌شوند، سخت است، با این حال من فکر می‌کنم که می‌توانیم کاملاً مطمئن باشیم که همه‌گیری اثری از خود به جا می‌گذارد و خیلی از اوضاع طبیعی سابق، برنمی‌گردند.»

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن