اثر کرونا بر مدیریت منابع انسانی موسسات غیرانتفاعی

همه‌گیری، سلامت و رفاه افراد را به خطر می‌اندازد و تهدیدی علیه آن دسته از نهادهای اجتماعی است که از کارکرد صحیح در جامعه حمایت می‌کنند. برای موسسات غیرانتفاعی، کووید-19 به مثابه فراخوانی در جهت انجام اقدامات مورد نیاز در بسیاری از سطوح است. با ظهور اثرات مخرب همه‌گیری، موسسات غیرانتفاعی به ارائه خدمات ضروری و کمک به افراد آسیب‌پذیر ادامه داده‌اند. در عین حال، بررسی تاثیرات کووید-19 حاکی از فشارهای جدی و بالقوه فلج‌کننده بر موسسات غیرانتفاعی است که همین الان هم تحت فشار بیش از حد توان خود قرار گرفته‌اند. از آن‌جا که بستر فعالیت این موسسات برای اثربخشی و نتایج روابط کاری آن‌ها بسیار حیاتی است، تاثیرات کووید-19 می‌تواند نحوه مدیریت منابع انسانی و توان منابع نیروی انسانی موسسات غیرانتفاعی برای کمک به افراد را شکل‌ دهد.

موسسات غیرانتفاعی نقش بسیار مهمی در کمک به جامعه در کاهش و حل مشکلات در سطوح و ابعاد مختلف دارند. همه‌گیری کووید-19 بدون شک یک مشکل با ابعاد به شکل غیرقابل تصوری بزرگ است که موسسات غیرانتفاعی برای کمک به جامعه می‌بایست نهایت تلاش‌ها و ظرفیت خود را به کار بندند. نحوه مدیریت منابع انسانی موسسات غیرانتفاعی برای نیل به این مقصود حیاتی است.

بررسی گزارشات فعلی در مورد همه‌گیری، به پژوهش برای پاسخ به دو پرسش اساسی محققان برای درک تاثیرات آن کمک شایانی می‌کند تا بتوانند با چالش‌های پیش روی منابع انسانی مقابله کنند، این پرسش‌ها عبارتند از: تاثیرات عمده کووید-19 بر کارمندان موسسات غیرانتفاعی چیست؟ این تاثیرات بر سمت و سوی مدیریت منابع انسانی سازمان‌های غیرانتفاعی چه تاثیراتی می‌گذارد؟
تاثیرات کووید-19 بر کارمندان سازمان‌های غیرانتفاعی و مدیریت منابع انسانی، سطوح فردی، تیمی و سازمانی را در بر می‌گیرد. توجه به این نکته بسیار مهم است زیراکه این اثرات در سطوح مختلف با هم‌پوشانی و تداخل با یکدیگر، آینده کوتاه‌مدت و بلند‌مدت منابع انسانی سازمان‌های غیرانتفاعی را شکل می‌دهند.

تاثیرات در سطح سازمانی

تعدیل منابع انسانی: کووید-19 منجر به تعدیل قابل توجهی از نیروها در بخش غیرانتفاعی شده است. طبق پیش‌بینی‌های سازمان «ایمجین کانادا»، سازمان‌های غیرانتفاعی ممکن است به خاطر اقدامات ناشی از همه‌گیری کووید-19 از قبیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین رکود اقتصادی ایجاد شده بر اثر ویروس کرونا بیش از 117 هزار کارمند و 5/9 میلیارد دلار درآمد خود را از دست بدهند. بر اساس برخی دیگر از پیش‌بینی‌ها حتی ممکن است وضعیت بدتر شود و در طی شش ماه تعداد 194 هزار کارمند تعدیل شوند و خسارت وارده به حدود 6/15 میلیارد دلار افزایش یابد. گزارش‌ها در ایالات متحده نیز نشان می‌دهد که تعدیل کارمندان به عنوان یکی از مهمترین تاثیرات بوده است.

تعدیل کارمندان باعث از دست رفتن سرمایه‌های انسانی در سازمان‌های غیرانتفاعی می‌شود. حتی اگر این کارمندان مجدد به کار گماشته شوند، تا مدت‌ها در شایستگی‌های آن‌ها تاثیرات منفی خواهد داشت.

کار از راه دور: دورکاری، از جمله برای ارائه خدمات، یکی از تحول‌آفرین‌ترین تغییرات در محل کار است که بر اثر کووید-19 ایجاد شده است. در حالی‌که تعداد بسیاری از کارمندان سازمان‌های غیرانتفاعی قبل از شیوع کووید-19 از راه دور کار می‌کردند، همه‌گیری باعث افزایش بی‌سابقه کار از راه دور شده است. سازمان‌های غیرانتفاعی برای مدیریت مسائل مربوط به کار از راه دور، مانند نگرانی‌ها در رابطه با بهداشت روانی به دلیل انزوا، تاثیرات آن بر پویایی تیمی و ملاحظات حقوقی مربوط به تعاملات بین مراجعه‌کنندگان و کارمندانی که از خانه کار می‌کنند، نیاز به اتخاذ روش‌های مناسب منابع انسانی دارند.

سلامت و امنیت: تعداد موارد ابتلا به کووید-19 و فوت در خانه‌های سالمندان، که بسیاری از آن‌ها غیرانتفاعی هستند، باعث افزایش نگرانی در مورد سلامت و ایمنی کارکنان در کشورهای مختلف شده است. کارمندان موسسات غیرانتفاعی که در خط مقدم فعالیت می‌کنند، نگرانی‌های خود در مورد تجهیزات حفاظتی و امنیت روانی در محل کار را ابراز کرده‌اند. کووید-19 اهمیت اولویت‌بخشی به موضوع سلامت و ایمنی از جمله سلامت عاطفی را بیش از پیش مشخص کرده و بر اهمیت تخصیص منابع به این موضوعات افزوده است.

برنامه‌ریزی سناریو برای منابع انسانی: همه‌گیری، نیاز مبرم به برنامه‌ریزی سناریو برای مدیریت منابع انسانی در موسسات غیرانتفاعی در دوران بحران را آشکار ساخته است. در حالی‌که همه‌گیری کووید-19 منجر شده است تا اکثر سازمان‌های غیرانتفاعی با محدودیت‌های جدی برای ارائه خدمات و لغو برنامه و هم‌چنین چالش‌های عمده در راستای جمع‌آوری کمک‌های مالی مواجه شوند، عدم توانایی در ادامه برنامه‌های عدالت‌محور اجتماعی برای به کارگیری کارمندان در دوران همه‌گیری به عنوان یک فرصت از دست رفته اهمیت پیدا می‌کند.

تأثیرات در سطح کارمندان

هر یک از تاثیرات کووید-19 بر مدیریت منابع انسانی در سطح سازمانی مستقیما بر کارمندان تاثیر می‌گذارد.

صدای کارکنان: لزوم اتخاذ تصمیمات فوری در واکنش به کووید-19 به این معنی است که رهبران سازمان‌های غیرانتفاعی حتی در مورد تصمیماتی که کارمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد به دنبال نقطه نظرات و مشارکت آن‌ها نیستند. اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی معمولا در فرایند تصمیمات مشارکت داده می‌شوند، اما این پاندمی نشان داد که کارکنان احساس عدم قدرت می‌کنند و در مورد موضوعاتی که بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد، اطلاعات کافی در اختیارشان قرار داده نمی‌شود. عدم بهره‌مندی از نقطه نظرات کارکنان تا مدت‌ها پس از پاندمی نیز روابط آن‌ها در سازمان‌های غیرانتفاعی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تاوان به جان خریدن خطر: کووید-19 پرسش‌هایی را در مورد خطرات موجود در سازمان‌های غیرانتفاعی مطرح کرده است. اگرچه کارکنان این سازمان‌ها خدمات ضروری ارائه می‌کنند، اما حقوق کمی دارند و در مقابل به این مشهور هستند که دارای انگیزه‌های درونی‌اند. حمایت از بحث پرداخت بهای خطرات منجر به این شده که دولت ها و کارفرمایان در برخی کشورها این پرداخت را برای برخی از کارکنان غیرانتفاعی که خدمات ضروری ارائه می کنند نیز فراهم کنند. بنابراین، تأثیرات کووید-19 توجهات را به پرداخت بهای خطر در سازمان‌های غیرانتفاعی جلب کرده است. این خطرات شامل آزار و اذیت، خشونت و سطح بالای استرس شغلی است. پرسش‌ها در مورد تاوان به جان خریدن خطر احتمالا یکی از موضوعاتی است که پس از پاندمی در مدیریت منابع انسانی سازمان‌های غیرانتفاعی به صورت گسترده‌تر مطرح خواهد شد.

تاثیرات در سطح تیمی

کووید-19 توانایی کارکنان برای همکاری با یکدیگر در سطح تیمی را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به این‌که بسیاری از کارمندان به دلیل قرنطینه از راه دور کار می‌کنند، کووید-19 در حال بازتعریف ماهیت همکاری میان کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی است. بسیاری از سازمان‌های غیرانتفاعی و کارکنان آن‌ها نیاز به یادگیری استفاده از فناوری‌های مرتبط دارند. عدم آمادگی در این زمینه همکاری میان اعضای تیم را به چالش خواهد کشاند. بنابراین مدیریت منابع انسانی سازمان‌های غیرانتفاعی می‌بایست به همکاری تیمی و چالش‌های کار از راه دور توجه داشته باشد. از این‌رو، باید تجهیز کارکنان به دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای کار در یک محیط تیمی تاثیرگذار که توسط فناوری تسهیل شده است، مد نظر قرار گیرد.

نتیجه‌گیری

تاثیرات کووید-19 بر کارکنان بخش غیرانتفاعی، نمای کلی از اتخاذ روش‌های مناسب توسط مدیریت منابع انسانی سازمان‌های غیرانتفاعی را ترسیم می‌کند. در حالی که برخی از تاثیرات، مانند کار از راه دور، تاوان به جان خریدن خطرات و نگرانی‌های سلامت و امنیت، موضوعات جدیدی است که مدیریت منابع انسانی بخش غیرانتفاعی در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت با آن روبرو است، تعدیل و نادیده گرفتن نقطه نظرات کارکنان موجب تجدید نظر روی مهم‌ترین موارد تاثیرات این پیامدها برای مدیریت بخش غیرانتفاعی و تحقیقات در این زمینه خواهد شد. رهبران و نیکوکاران بخش غیرانتفاعی باید مسائل عمده پیش روی مدیریت منابع انسانی را درک و استراتژی‌های مناسب برای حل آن‌ها را به کار بندند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن