اثر دنیای دیجیتال بر ثبات مالی موسسات خیریه

موسسات خیریه چطور می­‌توانند از قدرت تکنولوژی مدرن به منظور بهتر کردن ثبات مالی بهره ببرند؟ موسسات خیریه همیشه در زمینه ایمن‌­سازی بودجه مورد نیاز برای انجام امور خود با چالش‌­های جدی روبه‌­رو هستند. بر اساس گزارش چریتی‌دیجیتال (Charity Digital)، بیماری «کووید-19» باعث تشدید تمرکز روی این مسئله شد. حتی قبل از اینکه تاثیرات بلندمدت روی منابع قانونی درآمد به طور کامل درک شود، موسسات خیریه متوجه تغییر در چشم‌­انداز مالی شده‌­اند.

این مسئله به خصوص در مورد موسساتی که به برگزاری رویداد یا سایر شیوه‌­های حضوری برای جمع‌­آوری پول وابسته‌­اند، صادق است. مشخص نبودن آینده بعد از پاندمی نشان می­‌دهد که تاکید مجدد روی ثبات مالی بسیار ضروری است. بنابراین، موسسات خیریه مجبور شدند به روش‌­های چابک روی بیاورند و در روش‌­های جمع‌­آوری اعانه دست به ابتکار بزنند. همچنین باید به فکر ارائه خدمات در مناطق دورافتاده باشند و در اینجا تکنولوژی به دادشان رسیده است. نقش فناوری دیجیتال در این فرایند بسیار کلیدی است.

مهم­تر از همه، در اختیار داشتن سیستم­‌های مورد نیاز برای تقویت تصمیم‌­گیری بسیار ضروری است و به موسسات خیریه این امکان را می‌­دهد تا پول مورد نیاز برای پشتیبانی از خدمات را مدیریت کنند. بدین منظور، روش‌­های مدیریت مالی باید از مرز تولید پی‌­درپی سرمایه فراتر رود و سابقه هزینه­‌های خرج­‌شده را پیگیری کند. استفاده از این اطلاعات برای تاثیرگذاری، آگاهی‌­رسانی و ارائه روش نیز بسیار مهم است. یعنی نگاهتان باید به هدف موسسه باشد و ثبات و امکانات مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف را فراهم سازید. داشتن نرم­‌افزار مالی به­‌روز و مجهز به موسسات خیریه کمک می­‌کند تا ریسک را کنترل کنند و بیشترین استفاده را از فرصت‌­ها ببرند و بدین ­ترتیب، یک موسسه قدرتمند و هدفمند ایجاد کنند که به جلو می‌­اندیشد.

مزایای نرم‌­افزار مالی ارزان و خیریه‌­محور بر کسی پوشیده نیست و از قبل از پاندمی، همه نسبت به آن آگاه بودند. از آنجایی که طی سال گذشته بسیاری از موسسات خیریه مجبور شدند با سرعت بالا دست به دیجیتال‌­سازی بزنند، استفاده از نرم‌­افزار مالی ابرمحور به بسیاری از آن­ها کمک کرده است تا حتی به نیاز کسانی که از خانه کار می­‌کنند، پاسخ دهند. حتی اگر دوباره تا حدی به سراغ روش‌­های سنتی و اداری برگردیم، مزایای تداوم این روش مدرن در دنیای پس از قرنطینه نیز گسترش خواهد یافت. پاندمی این فرصت بزرگ را در اختیار موسسات خیریه قرار داد تا ریسک‌­های موجود را دوباره ارزیابی کنند و بعد بیشترین استفاده را از فرصت‌­هایی که افزایش ارتباطات در اختیار آن­ها قرار داده است ببرند.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک برای تمام موسسات خیریه، با هر اندازه و سطح از پیچیدگی، نقش کلیدی در مدیریت موثر ایفا می­‌کند. این به معنی حذف تمام ریسک­‌ها (که عملا غیرممکن است) نیست. در واقع، نرفتن سراغ روش‌­های جدید از ترس اشتباه کردن، یکی از ریسک­‌هایی است که اغلب نادیده گرفته می‌­شود. در عوض باید ریسک­‌های احتمالی را که ممکن است خیریه در طول حیات خود با آن روبه­رو شود، تشخیص دهیم و مدیریت کنیم. اگر ریسک­های مهم شناخته و کنترل شود، موسسه می­تواند تصمیمات آگاهانه بگیرد و به موقع عمل کند. به همین خاطر، مدیریت ریسک مالی باید در دستور کار هر موسسه‌­ای که می‌­خواهد روش‌­گذاری کند، به هدف خود برسد و ثبات مورد نیاز را به دست آورد، قرار گیرد. نرم­‌افزار مالی به موسسات خیریه کمک می­‌کند تا هر روز، انواع خطرات مالی را کنترل کنند. به علاوه، با اطمینان خاطر از مدیریت خطرات مربوط به روش­‌های نوین، در برنامه‌­ریزی روشمند موثر است.

اولین قدم، تشخیص و درک خطرات است. برخی از این ریسک‌­ها مربوط به طرز عمل هستند و به روش‌­های محکم کنترل مالی داخلی وابسته‌­اند. مثلا، آیا به راحتی می‌­توانید خطاها را تشخیص دهید و اصلاح کنید؟ آیا روی دسترسی افراد به پول نظارت وجود دارد؟ اما سیستم­‌های مالی در مدیریت خطرات مربوط به عدم نظارت کامل روی سرمایه در کل شرکت نقش پررنگ­‌تری ایفا و به بررسی دقیق و واقعی جایگاه مالی کمک می­‌کنند.

آیا می­‌توانید مشکلات مربوط به جریان مالی را تشخیص دهید و متناسب با این مشکلات برنامه­‌ریزی کنید؟ مثلا، پرداخت دیرتر از موعد از سوی سرپرست منجر به مشکلات عدیده و جدی می‌­شود. اگر به موقع متوجه این مشکل شوید، می‌­توانید آن را حل کنید. آیا می‌­توانید تمام اطلاعات مربوط به بدهکار و بستانکار را به راحتی و با دقت کامل ثبت و ضبط کنید؟ آیا نظارت و کنترل کافی روی مخارج، به خصوص در حوزه‌­های مالی کلیدی، وجود دارد؟

آیا می‌­توانید ترندها را ارزیابی کنید و به آن­ها واکنش نشان دهید؟ آیا درآمد ناشی از منابع مشخص نسبت به یک بازه زمانی یکسان در سال گذشته کاهش یافته است؟ شاید یک توضیح کاملا منطقی در این باره وجود داشته باشد اما تشخیص هرچه سریع­تر مشکل باعث می‌­شود زمان بیشتری برای بررسی و حل آن در اختیار داشته باشید.

آیا ظرفیت پر شده است؟ محدود شدن میزان کاری که می‌­توانید انجام دهید یکی از موانع کلیدی بر سر راه رسیدن به سواد مالی بالا در موسسات خیریه است. حتی اگر بتوانید اطلاعات مالی درست و مناسب پیدا کنید، به دست آوردن توانایی مورد نیاز برای استفاده عالی از این اطلاعات زمان­بر است. پس نرم­‌افزار مالی ساده و آسان کارتان را راحت می­‌کند.

اما شاید تجزیه مخزن داده بزرگ­ترین حوزه‌­ای است که نرم‌­افزار مالی بیشترین تفاوت استراتژیک و کاربردی را در آن ایجاد می‌­کند. مخزن داده ریسک قابل توجهی است. زیرا می­‌تواند وضوح چشم‌­انداز در یک شرکت را محدود کند، و «قلمروهای کوچک ایجاد کند که احتمال مشارکت، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همکاری افراد به عنوان یک تیم منسجم را پایین می‌­آورد». تعجبی ندارد که در این شرایط، تصمیم‌­گیری ضعیف می­‌شود و روحیه و اخلاق گروهی، میزان سودمندی و تاثیر نیز تحت‌­الشعاع قرار می‌­گیرد.

مخزن­‌های داده کار ارزیابی ارزشمند داده را دشوار می‌­سازند. در نتیجه، به کار و تلاش بیشتری نیاز پیدا می‌­کنیم. و اگر روی نحوه جمع‌­آوری و ارزیابی داده مدیریت جامع وجود نداشته باشد، خطر نقض امنیت یا لو رفتن اطلاعات روی برنامه‌­های نامعتبر دوبرابر می­‌شود.

یکی از کلیدهای تجزیه مخزن­‌های داده، بهبود یکپارچه‌­سازی داده (مخصوصا از طریق نرم‌­افزار مالی مدرن) است. معمولا سیستم‌­های قدیمی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تنظیم نشده‌­اند و در بخش‌­های مختلف متغیرند. یکپارچه‌­سازی اطلاعات از طریق رابط وب که دسترسی به آن آسان است، به تسهیل به اشتراک گذاشتن اطلاعات، افزایش تعامل و حل مشکلات مربوط به مخزن داده کمک می­‌کند.

سود بردن از امکانات و فرصت­‌ها

مدیریت موفق ریسک فرصت­‌ها و موانعی را پیش روی شرکت قرار می‌­دهد که ممکن است روی توانایی برنامه‌­ریزی موثر موسسه خیریه اثر بگذارد. نرم­‌افزار مالی از طریق تقویت ارتباطات و بهبود جریان داده، به غلبه بر این موارد کمک می‌­کند.

داشتن اطلاعات به‌­روز یک مزیت عالی برای پیدا کردن سرمایه از طرف سرمایه­‌داران بزرگ یا رسیدگی به قراردادهای مهم است. موسسات خیریه برای قیمت‌­گذاری دقیق و حمایت از گزارش‌­های داخلی و خارجی به اطلاعات دقیق مالی نیاز دارند.

سرمایه­‌گذار، درست مانند ذینفع و خیر، به تاثیر توجه دارد. توجه به ریسک مالی تنها زمانی مفید است که موسسه خیریه به اهداف خیر خود برسد و تغییر ایجاد کند. اگرچه تمام تاثیرات کار خیر به طور محسوس قابل اندازه‌­گیری نیست، نرم­‌افزار مالی فرصت بهتری برای ارزیابی آن به دست می­‌دهد.

موسسات خیریه می‌­توانند برای نشان دادن سود حاصل، مانند صرفه‌­جویی در مخارج، نتیجه بهتر یا تاثیر هر ذی­نفع، اطلاعات مربوط به سرمایه­‌گذاری را در بهتر شدن خدمات ارزیابی کنند. سپس می­‌توان با پیگیری نتایج قبلی، از این ارزیابی برای پشتیبانی از مورد سرمایه­‌گذاری در بازار و جمع‌­آوری مالی جدید استفاده کرد. اگر موسسه خیریه بتواند به این سوال پاسخ دهد که «ما چه تاثیری گذاشته‌­ایم؟»، می­‌تواند فرهنگ ثبات مالی را تبلیغ و ترویج کند.

یکی دیگر از عناصر کلیدی ثبات، توجه به ذخایر است. تعدادی از موسسات خیریه از شروع پاندمی به سراغ پس­‌اندازهای خود رفته­ و متوجه شده‌­اند که حالا همان «روز مبادایی» است که قرار بود برای آن آماده باشند. علاوه بر اینکه نرم‌­افزار مالی این امکان را به موسسه خیریه می‌­دهد تا ذخایر خود را کنترل کند، این فرصت را هم در اختیار آن می­‌گذارد تا با اطمینان از کافی بودن میزان پس­‌انداز، در سال مالی هزینه‌­های مازاد و غیرمنتظره را پرداخت کند.

می­‌توان با اطمینان از مدیریت خطرات مربوط به عدم دقت و اعتبار، از نرم‌­افزار مالی برای رسیدن به درک بهتر از هدف مورد انتظار موسسه خیریه استفاده کرد. سایر ابزارهای «ناکارآمد» مانند اکسل در این زمینه راه به جایی نمی‌­برند چون درک درستی از حسابداری یا هدف موسسه ندارند. در اوایل قرنطینه و پاندمی راه حل­‌های زیادی برای غلبه بر موانع آنی بر سر راه موسسات خیریه ارائه شد. چالش امروز ما این است که آموخته‌­های خود را به صورت یک برنامه استراتژیک منسجم و بزرگ درآوریم. موسساتی که از قبل در مسیر تحول دیجیتال و استفاده از نرم‌­افزار مالی ابرمحور قرار گرفته‌­اند، موقعیت بهتری برای موفقیت و تداوم حیات دارند. درک این نکته به تمام موسسات خیریه این شانس را می‌­دهد تا با آینده نامشخص کنار بیایند.

موسسات خیریه می‌­توانند با مدیریت خطرات مالی و مهم­‌تر از همه، استفاده از فرصت‌­ها، به کمک ابزار دیجیتال و سیستم­‌های مالی، تداوم را به ثبات مبدل سازند. و از اینجا به بعد، به کار ایجاد تغییر واقعی در دنیا ادامه دهند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن